Hvordan har skeive i Innlandet det?

Forskere fra Østlandsforskning og Seksjon for master i sosialfaglig arbeid skal sammen med Innlandet fylkeskommune gjennomføre et prosjekt med fokus på helse og livskvalitet blant skeive i Innlandet.

regnbue over rustende bygg på campus lillehammer

Regnbue over campus Lillehammer.

Foto: Windy Kester Moe/HINN

Prosjektet tar utgangspunkt i folkehelseundersøkelsen gjennomføres som samarbeid mellom Folkehelseinstituttet (FHI) og fylkeskommunen våren 2023.

Undersøkelsen har også spørsmål knyttet til kjønn og kjønnsidentitet for å følge opp et politisk vedtak i Innlandet om en levekårsundersøkelse blant lhbtiq+-personer.

Bakgrunn

Forskning viser at det er dobbelt så mange skeive som opplever dårlig eller svært dårlig helse sammenliknet med heterofile. Spesielt bifile og transpersoner har flere utfordringer enn andre grupper når det gjelder psykisk helse, familierelasjoner og venner.

Mange opplever også ensomhet og vanskelige møter med helsetjenester.

– Vi skal nå finne ut hvordan dette er akkurat i Innlandet, og prosjektet kan bidra til hvordan vi kan få bedre kunnskap til skeives helse og livskvalitet gjennom spørreundersøkelser, forteller prosjektleder Deniz Akin.

– Hovedmålet er jo å synliggjøre og fremme skeives helse og livskvalitet i Innlandet, fortsetter hun.

Sammen med kollegaer publiserte hun i fjor en forskningsrapport om hvordan LHBTIQ+-flyktninger opplever sitt møte med Norge

Kunnskapsgrunnlaget for Regional plan for det inkluderende Innlandet peker på kunnskapshull, spesielt når det kommer til levekår for skeive i Innlandet.

Lhbtiq+-indikatorene i levekårsundersøkelsen er derfor utviklet i samarbeid mellom forskere og interesseorganisasjoner. Disse kan bidra til å løfte fram utfordringene skeive opplever i regionen og til utvikling av mer målrettede lokale tiltak for å fremme livskvaliteten til skeive.

For noen år siden gjorde Østlandsforskning og Likestillingssenteret en levekårsundersøkelse blant skeive på Sørlandet.

Metode

I tillegg til analyse av folkehelseundersøkelsen skal forskerne intervjue skeive i Innlandet.

Et av forskningsmålene er også å undersøke brukervennlighet og nytteverdien av Lhbtiq+ indikatorene i folkehelseundersøkelser.

En annen viktig del i prosjektet er å identifisere utfordringene og foreslå tiltak i samarbeid med en referansegruppe som består av FHI, Likestillingssenteret, FRI (Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold) og KorusØst.

Funnene skal inngå i Innlandsstatistikk og presenteres for fylkestinget, kommuner og interesseorganisasjoner.

I tillegg blir det en fagfellevurdert artikkel og diskusjon med relevante aktører innen forskningsområdene LHBTIQ+ og folkehelse.

Prosjektet har fått støtte av Regionale Forskningsfond Innlandet og gjennomføres i perioden juni 2023 til mai 2024.

Emneord: lhbtiq, folkehelse, innlandet Av Windy Kester Moe
Publisert 19. juni 2023 11:30 - Sist endret 23. juni 2023 09:30