HINN-studenter setter sitt preg på Birken

Ca. 25 studenter på Sport Management har i helgen praksis under Birken Skifestival, blant dem Tobias og Sebastian.

Skiløpere i et spor under Birken.

Flere av studentene våre er involvert under Birken skifestival denne helgen. Foto : Birken/Geir Olsen.

De er begge andreårsstudenter på bachelor i Sport Management ved studiested Lillehammer. Studiet retter oppmerksomheten mot idrett, organisasjon og ledelse, og det er emnet «Ledelse i idrett og arrangement» som åpner for praksis i studieløpet. Ca. 25 studenter har praksis i Birken, mens noen har praksis under EM i luftvåpen på Hamar senere i mars.

Fra Oslo til Lillehammer

22 år gamle Sebastian Lindblad fra Oslo gikk på en idrettslinje på videregående, og etter noen friår gikk veien videre til studier på Lillehammer. Studiets praktiske tilnærming var noe av det som overbeviste han om å søke.

– Jeg fungerer aller best når jeg får lære ved å erfare teorien i praksis, noe jeg nå får muligheten til under Birken. Studiet har passet som hånd i hanske fra starten av, da jeg er en aktiv student som har stor interesse for samspillet mellom idrett, organisasjon og ledelse, sier Lindblad.

Tobias Lund er også fra Oslo, og har som medstudent Sebastian en forkjærlighet for idrett. Han har selv drevet med fotball og langrenn i mange år. Flere familiemedlemmer har tatt studiet tidligere, noe som gjorde Sport Management til et trygt valg.

– Studiet gir mange muligheter. Jeg har allerede vært med på å arrangere Generation Games og VM i snøsport for parautøvere, og nå Birken. De neste dagene håper jeg å få lære enda mer om hva som skal til for å arrangere et så stort arrangement som Birken, og hva slags roller en rennleder skal ha i løpet av en slik helg, sier Lund.

Student Tobias Lund
HINN-student Tobias Lund skal de neste dagene ha praksis under Birken. Foto : Privat.

Stor verdi for Birken

Lund skal under Birken jobbe tett med rennlederen. Han skal være med på en rekke møter, blant annet med juryen og med Visma Ski Classics, langløpsserien som inkluderer renn som Vasaloppet.

– Det er verdifullt for Birken å ha med studenter. De bidrar med gode innspill, nye måter se ting på og med god arbeidskraft. Man skjerper seg alltid på det man gjør når man har med noen som vil lære og stiller spørsmål, sier sportssjef i Birken, Sølvi Amundsen Aas, som har ansvaret for studentene våre som er i praksis under arrangementet.

– Vi har samarbeidet med Birkebeinerrennet helt siden Ungdoms-OL i 2016, med en naturlig pause på grunn av pandemien i fjor. Erfaringen tilsier at dette er en fantastisk læringsarena for studenter som vil lære om arrangementsledelse, sier høgskolelektor Anders Linstad, som er praksisansvarlig på studiet.

Under arrangement skal Lindblad sammen med en medstudent jobbe med sosiale medier i tilknytning til Birkens pressesenter. Det innebærer blant annet å lage artikler til Birkens Facebook-side, stories på Instagram og Snapchat.

– Jeg gleder meg til å erfare hvordan medie- og pressesjefer jobber og få et innblikk i hvordan det er å jobbe som arrangør under så store arrangement. Personlig vil jeg bruke muligheten til å samle erfaringer og gjøre en så god jobb som mulig, forteller Lindblad.

Bidrar på mange ulike områder

Studentene våre har en rekke ulike funksjoner under Birken. Tobias Lund er med og følger rennlederen tett. Andre studenter jobber med blant annet tidtakning, trafikk, parkering, matstasjoner, bagasje og skistall og marked og reklame.

– Birken har lang erfaring med arrangementsledelse, en proff stab og flinke frivillige. Porteføljen deres inneholder flere relevante og ikke minst interessante arrangementer, og den sterke merkevaren til Birken gjør det i tillegg attraktivt for studentene våre å være en del av arrangementet, mener Lindstad.

Jublende mennesker under Birken.
Birken skifestival er en folkefest som også våre studenter i år får ta del av. Foto : Birken/Geir Olsen.

Vil jobbe med fotball og idrettsarrangementer

Lindblad vil våren 2023 ha fullført bachelor i Sport Management hos oss. Helt siden han tok fatt på studiene har målet vært å få en relevant jobb innen fotballen, men han holder dørene åpne.

– Guttedrømmen er å kunne jobbe innen fotballen, men Birken er også en nyttig erfaring jeg vil ta med meg. Til høsten skal jeg trolig i praksis hos en av de største fotballklubbene i Norge, så gjennom studiet åpner det seg mange muligheter som gjør meg godt rustet for hva som venter etter fullførte studier, sier Lindblad.

– Personlig har jeg på sikt lyst til å jobbe mer med arrangementer når jeg er ferdigutdannet, og da aller helst arrangement tilknyttet idrett. Men det hadde også vært spennende å jobbe i en klubb eller forening, sier Lund.

Markeds- og kommunikasjonsansvarlig i Birken, Randi Bolstad, beskriver studentenes praksis under Birken som en vinn-vinn situasjon for alle parter.

– Jeg håper at Birken kan være en nyttig læringsarena og at studentene får relevant praksis ved å være så tett på arrangementet. Studentene gir Birken nye perspektiv. For eksempel på fagfeltet kommunikasjon og digital markedsføring er de en viktig bidragsyter med tanke på innholdsproduksjon under arrangementet.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 18. mars 2022 09:36 - Sist endret 18. mars 2022 10:14