HINN-forskere med stort nytt forskningsprosjekt for NAV

NAV-kontorene i hele Norge tar i bruk et nytt digitalt verktøy som skal hjelpe folk i arbeid. Forskere ved Høgskolen i Innlandet har fått midler fra NAV FoU for å følge prosessen.

Dame ca 40 smilende foran to pc-skjermer

Prosjektleder Maria Røhnebæk. Bilde: Windy Kester Moe

Foto: Windy Kester Moe

-Dette er et interessant og svært aktuelt prosjekt som jeg gleder meg til å ta fatt på sammen med prosjektgruppa, sier prosjektleder, førsteamanuensis Maria Taivalsaari Røhnebæk. Hun har vært sentral i søknadsprosessen til NAV FoU, som gikk over flere runder. NAV FoU mottok 55 skisser i første runde, hvorav kun fem ble invitert til å levere en fullstendig søknad og tre prosjekter fikk til slutt tildelt støtte. -Det er utrolig gøy å komme gjennom det trange nåløye, sier Røhnebæk.

Prosjektet som HINN fikk tilslag på heter VIT, som står for Veiledning og Informasjonstilgang – konsekvenser av nye digitale løsninger for forvaltning og bruk av arbeidsrettede tiltak. Rammen er på seks millioner over tre år.

Skal følge Mulighetsrommet

VIT skal følge prosessen med å utvikle og implementere «Mulighetsrommet». Dette er en plattform som skal gi veiledere i NAV og brukerne mer oversiktlig informasjon om arbeidsrettede tiltak, som for eksempel opplæring eller arbeidstrening.  I Mulighetsrommet skal NAV-veiledere blant annet få oversikt over tiltak basert på geografisk tilhørighet, brukerens innsatsbehov og tilgjengelighetsstatus.   De skal også lettere kunne dele informasjonen og involvere brukerne i vurderinger og beslutninger om tiltak.

Endringene forventes å ha stor betydning for NAV-veiledernes arbeidshverdag, men også for brukere og for forvaltningen av tiltakene.

-Dette er viktig forskning fordi det griper direkte inn NAVs pågående arbeid med digitalisering av tjenestene. Dette gir oss mulighet til å forske med NAV og gi innspill underveis i prosessene. , forteller Røhnebæk. -Samtidig vil prosjektet bidra med viktig kunnskap om hvordan nye digitale løsninger åpner for større grad av «samskaping» med brukerne og hvilke konsekvenser dette vil ha.

HINN og NAV har en samarbeidsavtale, les mer om den her

Metoder

Prosjektgruppen hadde nylig sitt første møte og Røhnebæk har allerede presentert VIT på Erfaringskonferanse NAV + Akademia = sant? på OsloMet i oktober. Nå skal forskerne i gang med dokumentstudier og intervjuer med sentrale aktører i direktoratet og i NAV Innlandet og NAV Ringsaker, som har vært pilotkontor for Mulighetsrommet. I løpet av det 3-årige prosjektet skal de også ha fire case-studier på NAV-kontorer i Innlandet for å studere brukerne og ansattes erfaringer med Mulighetsrommet. I tillegg sender de en spørreundersøkelse til veiledere i Øst-Viken, Vest-Viken, Trøndelag og Nordland og de vil undersøke mulige effekter av løsningen basert på analyser av registerdata.

Forskerne forventer å skrive flere fagfellevurderte artikler i norske og internasjonale tidsskrifter og skal presentere forskningen på forskjellige konferanser. Funnene oppsummeres også i en sluttrapport og i videopresentasjoner som har NAV-ansatte som målgruppe.

Prosjektgruppe

I tillegg til Røhnebæk består prosjektgruppen av:

• Forsker Asbjørn Kårstein fra Østlandsforskning
  • Førsteamanuensis Inge Hermanrud fra Institutt for organisasjon og ledelse
  • Førsteamanuensis Sigrid Myklebø fra Institutt for sosialvitenskap og veiledning
  • Førsteamanuensis Mary Ann Stamsø fra Institutt for økonomifag
  • Førsteamanuensis Oyeniyi Samuel Olaniyan, Institutt for psykologi

Prosjektet har egne nettsider, som de neste tre år blir oppdatert med nyheter og forskningsfunn.

Emneord: NAV, Innovasjon, digitalisering, forskning Av Windy Kester Moe
Publisert 10. nov. 2023 13:52 - Sist endret 13. nov. 2023 13:08