Norsk forskning styrker likestillingsarbeid i Slovenia

Forskere fra Østlandsforskning ved Høgskolen i Innlandet bidrar med kunnskap til likestillingsarbeid i slovenske distriktsområder.

grønn traktor med oransje tilhenger med høy og to barn opp i.

Tera-prosjektet undersøker balansen mellom arbeid og fritid og familie i distriktsområder. Bilde: Colourbox

En spørreundersøkelse Østlandsforskning gjennomførte i fjor i samarbeid med Development Center Murska Sobota i Slovenia, viser variasjon mellom kvinner og menn rundt spørsmålet hvem som gjør mest hjemme i distriktsområder: Mens 71 prosent av mennene rapporterte at de opplever at husarbeid er jevnt fordelt mellom dem og partneren, opplever kun 33 prosent av kvinnene at fordelingen er lik. Videre er flere kvinner enn menn enige i påstanden om at de har mye husarbeid.

Det kommer tydelig frem at halvparten av respondentene som arbeider i jord- og skogbruk, tar de viktige beslutningene knyttet til gården sammen med partneren sin.

Mer om spørreundersøkelsen og hvordan funnene blir brukt kan leses på de engelske sidene til TERA-prosjektet.

TERA

Spørreundersøkelsen er en del av TERA-prosjektet, et EEA Norway Grants finansiert prosjekt som har som mål å styrke likestilling og jobb-fritid balanse i distriktsområder i Slovenia. Tanken er at funn fra den norske konteksten kan bidra til utvikling av likestillingsarbeidet i Slovenia, forteller prosjektleder på norsk side, Deniz Akin.

Som en del av prosjektet har Østlandsforskning og en annen partner i prosjektet,  The Gender Equality Research Institute (IPES) i Slovenia utarbeidet rapporten “Comparative report on the work-life balance of person living in rural areas in Slovenia and Norway”, som er basert på en litteraturgjennomgang om tidligere forskning som tar for seg jobb-fritid balanse og kjønnsforestillinger i rurale/distriktsområder i Slovenia og Norge.

Slovensk studietur til Norge

gruppe på ti personer stående på en trapp
Slovenske partnere på studiebesøk i Hamar-området. Bilde: Østlandsforskning.

I november 2022 var slovenerne i Norge på et tre dagers studiebesøk. Deltakerne var prosjektpartnere fra The Gender Equality Research Institute (IPES), The Development Centre Murska Sobota, Slovenian Rural Youth Association og Women’s Farmers Association of Slovenia.

Programmet for studiebesøket bestod av et seminar med presentasjoner av relevant forskning på HINN. Representanter fra Likestillingssenteret og Likestillings- og diskrimineringsombudet fortalte om det kontinuerlige likestillingsarbeidet og utfordringene i Norge. Det var et vellykket seminar med gode diskusjoner og stort engasjement.

Det var også satt av tid til et studiebesøk på Kåtorp Gård, Mølstad Vestre Gård og Hoel Gård i Hamar-området. Slovenerne syntes at et av høydepunktene var å høre melkebonde Nora Sandberg fortelle om det daglige hektiske gårdsarbeidet. Sandberg har små barn og hennes refleksjoner rundt jobb-hjem balanse var spesielt relevant og viktig for prosjektet.

Emneord: TERA, rurale områder, EEA Norway Grants Av Windy Kester Moe
Publisert 15. juni 2023 11:37 - Sist endret 30. juni 2023 13:09