Olympiske byer besøkte Lillehammer!

The World Union of Olympic Cities, som er en sammenslutning av tidligere og framtidige arrangørbyer av Olympiske leker og store arrangementer la sitt årlige møte til Lillehammer denne gangen.

Bilde av hele delegasjonen fra The World Union of Olympic Cities. Oppstilt i amfitrappa inn til Høgskolen i Innlandet på Lillehammer.

Omvisning og foredrag ved HINN

Det var flere enn 40 delegater fra olympiske byer, regioner og 12 land var representert under samlingen på Lillehammer. Et punkt på programmet var besøk hos Høgskolen i Innlandet og "Lillehammer olympiske og paralympiske senter", som eies i felleskap av HINN og Norges Olympiske Museum.

Koordinator for senteret, Trine Løvold Syversen tok i mot delegasjonen og sørget for at de fikk en omvising i Radio og tv- bygget fra lekene i `94, som i dag er studiested Lillehammer. Her fikk de innblikk i både bakgrunn for den arkitektoniske utformingen, og det bevisste valget av materialer som er brukt i bygget.

Hva har skjedd siden 1994?

Professor emeritus, Jon Helge Lesjø rapporterte fra et ferskt forskningsprosjekt om hvilke virkninger man kan se etter vinterlekene i Lillehammer 27 år etter. I den forbindelse gikk han inn på både OL anleggene, deres status i dag, organisering, styring og økonomi i anleggene, og arrangementer i perioden etter OL i 94. Han var også innom hvilken innvirkning OL har hatt på utviklingen av turismen og hyttebyggingen i regionen.

Konklusjonen fra Lesjø var at arrangementet utvilsomt har betydd mye for regionen, men at det også har gitt noen utfordringer. På grunn av den knappe tiden, så ble funn fra prosjektet presentert i grove trekk. Men det var mer enn nok til å engasjere en meget interessert delegasjon, som stilte flere spørsmål om mer spesifikke funn og om mulighetene for et fremtidig nytt OL i Norge.

Nyskapende frivillighet!

Siste post på programmet under besøket, var et foredrag av førsteamanuensis Roald Undlien, som fortalte om et forskningsprosjekt fra Ungdoms OL i Lillehammer i 2016. Han har forsket på frivillighet, og en gruppe med psykisk utviklingshemmede som arbeidet som frivillige under Ungdoms OL. De positive resultatene og historier om de frivilliges gode opplevelser av å føle at man gjør noe nyttig i et fellesskap med andre, berørte tydelig flere av delegatene.

En av konklusjonene fra forskningen til Undlien, er at sportsarrangementer kan være en god arena for sosial innovasjon og inkludering.

Det var tilsynelatende en veldig fornøyd delegasjon, som etter besøket ved HINN satte kurs for et besøk til de olympiske anleggene i Hafjell og Kvitfjell.

Her kan du lese mer om "The World Union of Olympic Cities"

Bilder fra besøket

Delegasjonen fra The World Union of Olympic Cities under mottagelse på Høgskolen i Innlandet studiested Lillehammer. Delegater fra World Union of Olympic Cities på vei ned trappa inn til studiested Lillehammer. Bilde av delegater i salen under foredrag av Jon Helge Lesjø.Bilde av professor emeritus Jon Helge Lesjø, som holder foredrag. Nærbilde av Jon Helge Lesjø i samtale med en delegat. Bilde av førsteamanuensis Roald Undlien som holder foredrag. Bilde av delegasjonen fra gangen inne på Studiesenter LillehammerBilde av Trine Løvold Syversen i samtale med to delegater lagbilde av delegatene i amfitrappa inn til Studiested Lillehammer.

Publisert 29. nov. 2021 13:29 - Sist endret 20. des. 2021 09:08