HINN-forskere gi råd til OECD

Hva gjør HINN-forskere når de blir spurt om å bistå Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD)? De trer til i Paris med all sin kompetanse, så klart.

navneskilt i offisielt utseende møterom

HINN-forskere er invitert som rådgivere til OECD i Paris. Bilde: Guiseppe Calignano

—Dette er en anerkjennelse av våre forskningsområders relevans i en europeisk sammenheng, sier professor Trond Nilsen.

Nilsen og hans kollega, professor Giuseppe Calignano var nylig i Paris for å gi råd til Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD) i forbindelse med deres prosjekt ‘Transforming Places’. OECD-prosjektet skal utvikle ny internasjonal kunnskap som bidrar til politikkutvikling i rurale regioner i Europa. HINN-forskerne var invitert til å bidra i en rundbordsdiskusjon med 15 andre eksperter fra hele Europa.

Tilknyttet REDINN-prosjektet

Nilsen og Calignano er tilknyttet forskningsprosjektet REDINN, som handler om regional utvikling utenfor storbyregionene.

Invitasjonen til Paris kom på bakgrunn av workingpaperet Political leaders as agents in regional development , som duoen publiserte i april. I artikkelen tar forfatterne for seg hvordan lokale politiske ledere fungerer som drivere for endring i to rurale regioner i hhv. Norge og i Italia.

—Rollen til disse lokale endringsagenter er ekstra viktig for regioner utenfor de største byene, der man ikke kan lene seg på high-tech eller store innovasjonssystemer, utdyper Nilsen.

Fokus på lokale aktører

OECD har lenge hatt fokus på hvordan klynger og systemer bidrar til stedsutvikling. I prosjektet Transforming Places står rollen til enkeltpersoner og lokale aktører sentralt. Samtalene REDINN-forskere deltok på, var oppstarten av dette arbeidet.bilde av et møterom med folk rundt bord plassert i hestesko

Nilsen og Calignano fortalte om sine case-studier og om de forskjellige roller som for eksempel en ordfører har på et lite sted. I tillegg kommenterte de på innlegg fra andre forskere, blant annet på en presentasjon fra Markus Grillitsch fra Lund Universitet, som også er tilknyttet REDINN-prosjektet.

Neste steg er at OECD-folk skal se på eksempler av lokale endringsagenter i forskjellige rurale strøk i Europa. —Det er bare å ringe hvis de trenger interessante case i Norge.

Emneord: REDINN, OECD, lokale aktører, Politikk, regional utvikling Av Windy Kester Moe
Publisert 11. juni 2024 10:39 - Sist endret 11. juni 2024 10:39