REDINN-prosjektet på turné i Innlandet

Forskningsprosjektet REDINN ser på regional utvikling i småbyer. Forskerne er nå i gang med en serie workshops som skal gi mer innsikt i innovasjonsutvikling i Innlandets regioner.

To damer, innendørs, smilende foran en power point med tittelen redinn, som er forskningsprosjektet de snakker om

Førsteamanuensis Anne J. Nordli og førsteamanuensis Gunhild Wedum holder en serie workshops med bedrifter i Innlandet.

Hva er småbyens rolle i innovasjonsforskningen? Hvordan får det til 'på bygda'? Det store forskningsprosjektet REDINN ser på utvikling i distriktene og et av målene er kunnskapsøking som kan gi innspill til policy utvikling, som kan skape vekst, som igjen kan skape tilflytting til distriktene.

Nå er forskerne i gang med en serie workshops som skal gi mer innsikt i innovasjonsutvikling i Innlandets regioner.

Nylig var forskerne Gunhild Wedum og Anne Jørgensen Nordli på Tynset for å gjennomføre en workshop med bedrifter innenfor IT, teknologi og regnskap. Regionen i Nord-Østerdalen ble valgt fordi Tynset skårer bra på prosessinnovasjon. Bedriftene her er gode i digitalisering, å ta i bruk ny teknologi, ny software og nye tjenester.

Les mer om arbeidet som ble gjort på Tynset her

For alle workshops ligger kvantitative analyser av innovasjonsdata til grunn. Disse kommer fra SSBs innovasjonsundersøkelse, som 7000 norske bedrifter med ti ansatte eller mer svarer på. Disse data er viderekoblet til regnskapsdata, som gjør det mulig å analysere økonomiske effekter av innovasjon. I REDINN-prosjektet fokuserer forskerne kun på økonomiske regioner utenfor storbyregionene.

Forskningsartikkelen om klassifisering og innovasjon kan du lese her (engelsk)

Gi innspill til politikken

-Med workshopene prøver vi å bygge bro mellom forsknings- og næringsaktører, forklarer arbeidspakkeleder i REDINN, førsteamanuensis Anne Jørgensen Nordli. -Vi har tallene, men ønsker å gå i dybden og spørre næringslivet om hvordan bedriften og regionen skal utvikles seg og hva de mener skal til for å lykkes.

fire damer står smilende i vinterklær i snøen foran et rødt kunstverk
Masterstudent Synnøve A. Klakegg, førsteamanuensis Anne J. Nordli, workshop-koordinator Trude Emaus og førsteamanuensis Gunhild Wedum på Tynset.

Informasjonen og innspill bedriftene kommer med, bruker forskerne som input til policy utvikling.

Nordli: -I tillegg er workshopene en viktig arena for nettverksbygging, det er utrolig viktig for bedriftene å høre hva andre tenker og hvordan de påvirker hverandre.

REDINN har koblet seg på studieprogrammet master i Innovasjon på Høgskolen i Innlandet og samarbeider med flere studentgrupper. Synnøve Agathe Klakegg skriver sin masteroppgave om ‘case Tynset’.

Flere workshoper i Innlandet

Før sommeren skal forskerne holde flere workshoper:

• I mars står temaet mat og reiseliv sentral i Valdres
  • I starten av april blir det workshop med bygg- og anleggsnæringen i Midt-Gudbrandsdalen
  • I slutten av april handler det om vinteropplevelser i samarbeid med bedrifter fra Lillehammer og Trysil
Emneord: redinn, forskningsprosjekt, forskningsformidling Av Windy Kester Moe
Publisert 20. jan. 2023 14:17 - Sist endret 7. feb. 2023 14:44