Researchers Night i Etnedal

Hva skal til for å gjøre Innlandets minste kommune til den beste å leve i?  Planleggingsprofessorer inviterer til Researchers Night i Etnedal!

papir med tekst: befolkningsvekst er ikke en forutsetning for utvikling, holdes av en hånd med folk i bakgrunnen

Planleggingsprofessorene på Researchers Night i Etnedal hjelper med å finne frem til det gode livet i småkommuner og understreker at vekst ikke er en forutsetning for utvikling.

Foto: Windy Moe / Høgskolen i Innlandet

Helse, skole, infrastruktur, befolkningsutvikling - hva bør samfunnsdelen i kommuneplanen legge vekt på? Kanskje du har en sprek idé til å gjøre Innlandets minste kommune enda bedre?

Under årets Forskningsdagene inviterer Høgskolen i Innlandet og Etnedal kommune til Researchers Night i Etnedal.

Fredagskveld 27. september presenterer planleggings-professorer Ulla Higdem og Kjell Overvåg litt tall og data om Etnedal før de tar deg med inn i det Rurale Planleggings- og InnovasjonsLab (RUPIL).

Realistiske fremtidsplaner for små kommuner

RUPIL-metoden testes i tre europeiske land og i Etnedal får du en smakebit på den. Målet er å hjelpe lokale og regionale beslutningstakere til å lage realistiske fremtidsplaner for små kommuner som opplever befolkningsnedgang og/eller endringer i befolkningssammenstilling.

Utgangspunktet i arbeidet er at befolkningsvekst ikke er en forutsetning for utvikling.  I tillegg tar forskerne høyde for at ALLE kan bidra til å gjøre en plass til et bra sted å leve.

Researchers Night er derfor for ALLE som bor i Etnedal, ønsker å bo i Etnedal, har hytte i Etnedal, er nabo til Etnedal, bruker arbeidstid eller fritid i Etnedal - og alle andre som er nysgjerrige.

Innspill blir tatt med

Forskerne rapporterer sine erfaringer fra blant annet Etnedal til prosjektet RURALPLAN, og skal komme med anbefalinger til politikkutvikling for rurale områder i Europa.

Etnedal kommune i sin tur kan bruke innspillene som kommer under Researchers Night som oppspill til kommuneplanarbeidet sitt.

Om Researchers Night

"Researchers' Night" er en årlig begivenhet som finner sted over hele Europa siste fredag i september. Den har som mål å øke offentlighetens interesse og forståelse for forskning og vitenskap. Arrangementet gir forskere en mulighet til å dele sitt arbeid og engasjere seg med samfunnet gjennom en rekke aktiviteter. I Norge er det i år Researchers Night med forskjellige aktiviteter i blant annet Trondheim, Oslo, Bergen, Kongsvinger og Etnedal.

Innovativ planlegging for rurale områder

RURALPLAN er et europeisk forskningsprosjekt som setter søkelys på innovativ planlegging i rurale områder med befolkningsnedgang og/eller en endring i befolkningssammenstilling. I prosjektet testes RUPIL-modellen som på sikt skal kunne styrke planleggere i hele Europa i sine arbeid.

RURALPLAN er finansiert av det europeiske ESPON-programmet og i Norge er det Innlandet Fylkeskommune og Høgskolen i Innlandet som driver prosjektet. I Etnedal er det kun tid til å gjennomføre en mini-lab, men metoden testes for tiden for fullt i Os kommune i Østerdalen, Malung-Sälen i Sverige og Albula-regionen i Sveits.