Vil øke innovasjonstakten i Innlandet

Både studenter og bedrifter i regionen ønsker mer og tettere samarbeid. Det er konklusjonen til seks studenter på master i innovasjon som har sett nærmere på studenter som innovasjonsressurser.

En gruppe mennesker som poserer.

Fra nede til venstre: Line Charlotte Johansen,Renate Fredheim. Oppe til venstre: Gunn Mari Sund Rusten, Sander Lebiko, Kaja Skyberg, Victoria Kvarvåg Lillebekk og Harald Nordli Ødegård. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Innovasjonstakten i Innlandet kan trolig økes med tettere samarbeid mellom studenter og bedrifter, gjerne tidlig i studieløpet. Funnene våre viser at mange studenter ønsker kontakt med næringslivet, men mange vet ikke hvordan de skal nå ut eller hvilke tilbud som finnes.

Seks studenter har samarbeidet

Det sier Line Charlotte Johansen, som sammen med andreårsstudentene Victoria Kvarvåg Lillebekk, Sander Lebiko, Kaja Skyberg, Renate Fredheim og Harald Nordli Ødegård som i emnet Internship-oppdragsprosjekt har gjennomført et oppdragsprosjekt for Digital Innlandet med navnet «Innovasjonsimpulser for Innlandet: studenter som innovasjonsressurs».

Bakgrunnen for prosjektet er utfordringen ved at enkelte nyutdannede ikke får jobb uten erfaring og ikke får erfaring uten jobb. Samtidig trenger bedriftene nye perspektiver og ferdigheter for å løse mange oppgaver.

– Innlandet er et fylke som har enkelte utfordringer med innovasjonsgraden, derfor har vi undersøkt om det er mulig å øke innovasjonstakten ved å bruke studenter, forklarer de seks studentene.

Mennesker som prater sammen.
Høgskolelektor Torhild Andersen ( til høyre) har fulgt studentene tett under arbeidet. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Jobbet mot både studenter og bedrifter

Studentene delte seg i to grupper, der den ene så på tematikken fra studentenes perspektiv. De gjennomførte blant annet en kvantitativ spørreundersøkelse blant studenter på studiested Lillehammer, Hamar og NTNU Gjøvik, med spørsmål om tanker og behov knyttet til samarbeid med næringslivet.

76 prosent av studentene på Lillehammer svarte nei på spørsmålet om de hadde opplevd samarbeid med bedrifter i Innlandet i løpet av studietiden, mot henholdsvis 65 og 64 prosent på Gjøvik og Hamar.

– Samtidig svarte to av tre på Lillehammer og halvparten av de spurte på studiested Hamar at de ønsker å samarbeide/jobbe med bedrifter i Innlandet i løpet av studietiden. Mange av disse svarte at det ville gjøre det lettere å komme inn i arbeidslivet etter fullførte studier, sier Nordli Ødegård.

Den andre gruppen som tok del i prosjektet så nærmere på ulike bedrifter i Innlandet. Det ble gjennomført kvalitative intervjuer med åtte bedrifter som er medlem av Digital Innlandet for å finne ut av deres erfaringer og tanker rundt samarbeid med studenter.

– Generelt opplever bedriftene verdiskaping for begge parter i møte med studentene. En informant sa at det var forfriskende å ha studenter i organisasjonen i form av friske øyne og andre perspektiver. En annen informant fortalte at de hadde lokalisert seg strategisk ved campus for å styrke samarbeidet, men at man foreløpig ikke hadde hatt kapasitet til å få mye ut av det, sier Lebiko.

– Innlandet er en veldig konkurransebasert region mellom de tre byene, og trolig kan et tettere samarbeid øke innovasjonsgraden. Samarbeid er ingrediensen som kan få tre separate økosystemer til å bli ett, noe som igjen kan gjøre regionen mer attraktiv både for studenter og næringsliv, slik at kanskje enda flere studenter vil bosette seg her etter fullført grad, sier Fredheim.

Roser studentenes arbeid

Digital Innlandet, som er et nettverk bestående av nærmere 70 virksomheter og som utgjør et sterkt kompetansemiljø innen digitalisering og digital transformasjon, er oppdragsgiver for prosjektet.

Daglig leder Gunn Mari Sund Rusten har vært tett på studentene i prosjektperioden, og er imponert over hva de har fått til.

En gruppe med studenter som prater sammen.
Gunn Mari Sund Rusten ( nummer to fra venstre) har fulgt studentene tett i prosjektperioden. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Denne oppgaven vil ikke bli lagt i en skuff. Prosjektet er et kunnskapsgrunnlag som gir oss innsikt og sier noe om både hva studenter og næringsliv ønsker. Om vi ser ett år fram i tid tror jeg denne oppgaven vil bli sett på som et viktig bidrag i det videre arbeidet hos oss, og blir en form for katalysator for det som skulle til for at vi klarte å skape en bedre kobling mellom studenter og næringsliv. Det finnes både en vilje hos studentene og ønske hos bedriftene, men det mangler noen strukturer og en koblingsboks for å realisere alt vi ønsker, sier Sund Rusten.

Studenter som holder en presentasjon for en rekke mennesker.
Studieprogramansvarlig Monica A. Breiby ( til høyre) sier at master i innovasjon også i fremtiden skal ha oppdragsprosjekt i praksis som del av masteren. Foto: Høgskolen i Innlandet.

– Vi er veldig glade for å ha emnet internship-oppdragsprosjekt i praksis som del av masteren. Det skal vi fortsette med. Så er det positivt at to av studentene nå vil skrive masteroppgave knyttet til det de har jobbet med de siste månedene, sider studieprogramansvarlig for master i innovasjon, Monica A. Breiby.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 15. nov. 2023 12:54 - Sist endret 21. nov. 2023 13:15