Til Arendal for å lære om Innlandet

Arendalsuka: Sammen med gode medspillere i regionen, deler HINN kunnskap og erfaringer om samarbeid og modeller. – Dette er kjempeinspirerende, mener publikum om «Magi i Kongsvingerregionen».

Fem mennesker står på rekke med ansiktene vendt mot publikum.

Daglig leder i Klosser innovasjon, Lars Gillund (f.v.) i samtale med professor Bård Tronvoll, forskningsdirektør Marte Tøndel, daglig leder i Schutz Nordic, Erik Platek og administrerende direktør i Mapei, Trond Hagerud. Foto: Marte Veimo/Høgskolen i Innlandet

Hvordan skape verdi for flere deler av samfunnet gjennom samarbeid mellom næringsliv, kommuner og akademia? Det var tema for en stor panelsamtale på NHOs scene under Arendalsuka tirsdag. Og da var det naturlig å trekke fram Kongsvingerregionen som et flott eksempel.

Lot seg inspirere

Malin Stokkeland fra Studiesenteret Lister Kompetanse i Agder var blant de som kom for å lære om magi i Kongsvingerregionen.

– Jeg jobber selv på et studiesenter og med desentralisert utdanning, og vi har vært på noen samlinger i Kongsvinger, og kjenner til høgskolesenteret og det som skjer der, forteller hun om hvorfor hun valgte å benke seg for dette arrangementet.

– Vi har mange paralleller, vi jobber også med næringslivets behov og offentlig sektor, og dette er inspirasjon til å arbeide videre med å finne ut av hvilke løsninger som er gangbare for godt samarbeid og utvikling. Kongsvinger er et bevis på at man ikke trenger å ha en egen campus for å tiltrekkes samarbeidspartnere, sier Stokkeland.

– Det var mange gode poeng som ble nevnt, og jeg merker meg særlig tipset om å ikke bruke energi på dem som ikke er interessert i å være med, sier hun.

Mange må med for å skape magi

Ine Wigernæs og Jon Kristiansen står utendørs og smiler foran et trehus, et beachflagg med påskrften NHO i bakgrunnen
HINNs prorektor for samfunnskontakt, Ine Wigernæs og leder i NHO Innlandet, Jon Kristiansen inviterte i fellesskap til samtale om "Magi i Kongsvingerregionen". Foto: Marte Veimo/Høgskolen i Innlandet

Panelsamtalen ble arrangert av NHO Innlandet og Høgskolen i Innlandet i fellesskap – og i tråd med tematikken var en rekke aktører med. Vegard Herlyng holdt en presentasjon av Høgskolesenteret, før daglig leder i Klosser innovasjon, Lars Gillund, ledet samtalen med representanter fra både næringsliv (Erik Platek, daglig leder i Schutz Nordic og Trond Hagerud, administrerende direktør i Mapei), politikere (Kari-Anne Jønnes fra Høyre og Lise Selnes fra Ap) og representanter fra høgskolen (rektor Peer Jacob Svenkerud, forskningsdirektør Marte Tøndel og professor og leder for CREDS, Bård Tronvoll).
Suksesskriteriene for samarbeidet og utviklingen i regionen oppsummerer de med lokal tilstedeværelse, tillit – og sjøltillit.

– Desentralisert ikke et tema

Heidi Åberg, avdelingsdirektør for arbeidsliv og innovasjon ved Høgskolen Kristiania, er også blant de som lot seg inspirere:

–  Dette er en kjempeinspirasjon til akkurat det samarbeidet med arbeidslivet som vi både er pålagt og etterstreber, sier hun. Hun bet seg merke i at alle aktørene er flinke til å forklare hvorfor behovet for samarbeid er der.

– Næringslivet har klart å formidle sitt behov veldig tydelig, og jeg tror høgskolesenteret har hjulpet til å med å oversette det inn til Høgskolen i Innlandet, slik at dialogen har vært god, forteller Høgskolen Kristianias utsendte, som altså har fulgt med i Kongsvinger over tid. Sett fra utsiden, har hun et inntrykk av at samarbeidet hele tiden har vært preget av respekt for hverandre.

Malin Stokkeland fra Studiesenteret Lister Kompetanse i Agder (t.v.) og Heidi Åberg, avdelingsdirektør for arbeidsliv og innovasjon ved Høgskolen Kristiania, var blant de som lot seg inspirere av Innlandet i Arendal. Foto: Marte Veimo/Høgskolen i Innlandet

–  Og jeg merker meg nå at ingen tar opp spørsmålet om kvaliteten ved desentralisert utdanning. Den diskusjonen er over, det har seget inn at kvalitet kan leveres uavhengig av studiested og læringsarena. Høgskolesenteret tilgjengeliggjør både utdanning og forskning ut over det høgskolen selv får til, og det er kjempepositivt. Jeg tenker at dette er en modell som ikke bare fungerer regionalt, men også nasjonalt, sier Åberg.

Også om sykepleieutdanning og beredskap

Senere på dagen inviterte KS Innlandet til debatt om desentralisert sykepleieutdanning, og også her var selvfølgelig Høgskolen i Innlandet invitert. Prorektor utdanning Stine Grønvold fortalte om HINN sin nye modell for desentralisert sykepleieutdanning, som er utviklet i tett samarbeid med flere kommuner i regionen, med mål om å få flere sykepleiere ute i distriktene.

Prorektor utdanning, Stine Grønvold, var invitert til KS sin scene for å fortelle om HINNs nye modell for sykepleierutdanning. Foto: Marte Veimo/Høgskolen i Innlandet

Også HINNs nye Senter for beredskap og krisehåndtering, PROTECT, er invitert til arrangementer i Arendal, blant annet for å bidra med kunnskap i debatten om hvordan kommuner, bedrifter og andre aktører kan finne løsninger sammen for p styrke den lokale beredskapsevnen.

Alt om HINN på Arendalsuka

Bilde av Ine Wigernæs