English version of this page

Tilsetting og arbeidskontrakt (TOA)

Ved HINN bruker vi Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) sin digitale løsning for tilsettinger og arbeidskontrakter.

Mannlig ansatt foran PC i samtale med kvinne som står ved siden av.
Foto: Elen Sonja Klouman/HINN

Når du har signert en arbeidskontrakt elektronisk, vil den være tilgjengelig i DFØ-appen. Du får en e-post fra DFØ med instruksjoner om hvordan du logger inn i både DFØ-appen og Selvbetjeningsportalen. Men for å logge inn på Høgskolen i Innlandet, må du vanligvis bruke DFØ-appen på smarttelefonen din. Du kan tidligst logge inn dagen etter at kontrakten er signert. Se menypunkt i DFØ-app som heter «Mine kontrakter». Her får du en oversikt over aktive, fremtidige og utgåtte kontrakter.

Signere kontrakt

Har du fått en oppdragsavtale eller timelønnskontrakt til signering?
Dersom du ikke har MinID og norsk fødselsnummer eller D-nummer må du svare "Nei" på spørsmålet "Har du Bank ID?" og følge stegene for "Signering uten norsk personnummer eller D-nummer".

Se veiledning for signering her

MERK: Dersom du allerede har en oppdragsavtale eller timelønnskontrakt, er du registrert i vårt lønnssystem og kontonummer og adresse er ferdig utfylt. 

Skal du endre bankkontonummer eller adresse må du først signere avtalen og deretter endre dette via DFØ-appen. 

Bruk av spesialtegn i utfyllingsfeltene (adressefelt, navn, kommentarfelt osv.) vil gjøre slik at signeringen feiler. Vennligst ikke bruk spesialtegn, kun A-Å og 0-9. 

Når du har signert og skal logge inn

Når du har signert en arbeidskontrakt elektronisk, vil den være tilgjengelig i DFØ-appen. Du får en e-post fra DFØ med instruksjoner om hvordan du logger inn i både DFØ-appen og Selvbetjeningsportalen. Men for å logge inn på Høgskolen i Innlandet, må du vanligvis bruke DFØ-appen på smarttelefonen din. Du kan tidligst logge inn dagen etter at kontrakten er signert. 

Logge inn i DFØ-appen

Gå inn på dfo.no for å laste ned appen. Installer DFØ App via Apple App Store for iPhone eller Google Play Store på Android. Første gang du skal bruke DFØ-appen, logger du deg på med ID-porten. Du kan bruke MinID, BankID eller BankID på mobil for å logge på.

Får ikke logget inn på DFØ-appen

Det kan være flere årsaker til at du ikke får logget inn:

  • Kontrakten er ikke signert
    Vanlig feil når timelønnet eller oppdragstaker ikke mottar kode for å signere kontrakten er feil mobilnummer. Utenlandske mobilnummer kan være utfordrende, alle siffer for å ringe fra Norge til aktuelt land må med. 
  • Kontrakten har ikke startet enda: Du vil ikke få tilgang til systemet før kontrakten har startet
  • Kontrakten har utløpt: Hvis du har en timekontrakt mister du tilgangen når kontrakten har utløpt. Ta kontakt med Høgskolen i Innlandet på e-post: toa@inn.no for hjelp til forlengelse av tilgangen. Hvis du får en ny kontrakt vil du få tilgang til systemet igjen og du vil finne gammel kontrakt under "utgåtte kontrakter"
  • Det er noe feil med brukeren din: Ta kontakt med med Høgskolen i Innlandet på e-post: toa@inn.no for hjelp. Ta bilde av feilmeldingen du får og legg ved saken.

Se hva de ulike feilmeldingene betyr og hvordan du kan løse problemet med innlogging (dfo.no).

Bytte virksomhet i DFØ-app

Bytte virksomhet når du er logget inn

  1. Trykk på Logg ut.
  2. Velg virksomhet fra listen.
  3. Tast PIN-kode.

Første gang du logger inn i en ny virksomhet i appen

Hvis du har fått bruker i en ny virksomhet, må du logge inn med ID-porten på nytt for at den nye virksomheten blir synlig i appen.

  1. Trykk på Logg ut.
  2. Trykk på Har du glemt PIN-koden?
  3. Trykk på Logg inn via ID-porten. 
  4. Logg inn via ID-porten. Du vil se en liste over virksomhetene, men kan ikke velge fra listen. Du blir logget inn i en av virksomhetene.
  5. Trykk på Logg ut.
  6. Velg virksomhet fra listen.
  7. Tast PIN-kode.

Innsending av timelister (ansatte på timelønn)

Etter at kontrakten om timelønn er signert, og arbeidet utført, må du sende inn digitale timelister. Timelister sendes inn med DFØ-appen. Gå inn på dfo.no for å laste ned appen. 

Les veilederen på DFØ’s nettsider om hvordan du leverer timelister med DFØ-appen, eller videoveiledere:

Alternativt kan du levere timeliste via DFØ selvbetjeingsportal for pc hvis du har fått feidepålogging, se veiledning:

MERK: Det kan bare sendes en timeliste for hver måned, så alle timene for den aktuelle måneden må være registrert før du sender listen.

For å garantere utbetaling til 12. i påfølgende måned, må timelistene sendes på den aktuelle månedens siste virkedag.

Timelistene må sendes før kontrakten utløper. Når kontrakten er utløpt, og du ikke har flere kontrakter etter denne, blir du som timelønnet automatisk fratrådt og mister tilgangen til DFØ-appen. Timelistene må derfor sendes før kontrakten utløper. Men hvis du står som aktiv i SAP kan du fortsatt levere timer mot utgåtte kontrakter hvis dette ikke er gjort tidligere.

    Utbetaling

    • Timelister: Utbetaling skjer den 12. hver måned (hovedlønn). Timelister må være sendt inn for at det skal bli en utbetaling. For å garantere utbetaling til 12. i påfølgende måned, må timelistene sendes på den aktuelle månedens siste virkedag.
    • Oppdragskontrakter utbetales to ganger i måneden på bonuslønn.​​​​​​ Når kontrakten er signert vil honoraret automatisk gå til utbetaling etter at oppdragsdato er passert.  

    Feriepenger

    Feriepenger utbetales i juni året etter. For eksempel feriepenger opptjent i 2023 blir utbetalt i juni 2024. Dersom du ikke skal arbeide mer ved Høgskolen i Innlandet, kan du ta kontakt og be om å få utbetalt feriepengene dine.

    Oppdragskontrakter: Det utbetales ikke feriepenger.

    Innsending av reiseregning for deg med timelønnavtale

    Er det avtalt i kontrakten at du skal ha refundert reiseutgifter sender du inn reiseregning gjennom DFØ-app.

    Innsending av reiseregninger for deg med oppdragsavtale

    Hvis det er avtalt i kontrakten at du skal ha refundert reiseutgifter sender du inn reiseregning gjennom den digitale løsningen Betalmeg. Du kan bruke løsning for datamaskin eller DFØ-app på mobiltelefon. Vi anbefaler DFØ-app, den vil fungere for alle uavhengig av pc og annen tilknytning til sektoren.

    MERK: Hvis du ikke har norsk fødselsnummer eller D-nummer kan du ikke bruke Betalmeg løsningen for å levere reiseregning.

    Godtgjørelse / honorar skal ikke registreres i Betalmeg løsningen, det går automatisk ut fra oppdragskontrakten du har signert.
     

    DFØ-app for mobiltelefon

    Ved første gangs innlogging til ny virksomhet anbefales det å slette DFØ-appen og laste den inn på nytt hvis du allerede har den på din telefon. 

    Lenke for å laste ned DFØ-app og veiledning for hvordan føre reise.
     

    Betalmeg løsningen for pc

    Hvis du har tilknytinger til flere virksomheter kan det  skje at informasjonskapsler på PC'en vil rute deg til der du vanligvis jobber. Vi anbefaler derfor at du åpner et inkognito, eller in-private vindu i nettleseren. Trykk på prikkene øverst til høyre for å få opp dette som valg.

    Dersom du bruker Google Chrome:

     

    Dersom du bruker Microsoft Edge:

    • Skriv inn; dfo.no (som på bildet under)
    • Velg; Logg inn i Betalmeg (som på bildet under)

     

    • Velg igjen; Logg inn i Betalmeg (som på bildet under)

    • Du kommer nå til ID-porten for pålogging til Betalmeg og kan f.eks logge inn med bank-ID. Se DFØ's videoveiledere ved å trykke på lenke lenger ned på siden for ytterligere hjelp.

    Følg DFØ's videoveiledere  i lenkene under:

    Reiseregninger må sendes inn så raskt som mulig. Etter en tid vil du bli fratrådt i systemet og da har du ikke lenger mulighet til å sende inn reiseregning.

    Kontakt

    Har du spørsmål eller trenger du hjelp til å gjenopprette tilgangen til DFØ-appen?

    Ta kontakt med Høgskolen i Innlandet på epost: toa@inn.no

    Innholdsansvarlig: HR-avdelingen, Seksjon for lønn Sist endret 30. mai 2024 11:14