Offentlig journal

Høgskolen i Innlandet (HINN) sin offentlige journal (postjournal) inneholder offentlig informasjon om saker og dokumenter. Postjournalen er digitalt tilgjengelig via tjenesten eInnsyn.

eInnsyn er en felles tjeneste levert av Direktoratet for forvaltning og IKT (Digdir). Tjenesten benyttes av HINN og flere andre offentlige etater til å publisere virksomhetens postjournal på internett. Postjournalene blir samlet i en felles database, og innholdet i denne blir gjort søkbart for alle.

I eInnsyn kan du søke opp og lese fulltekstdokumenter. Du kan også be om innsyn i offentlige dokumenter som ikke er publisert. For å kunne behandle innsynskravet ditt benytter vi HINNs sak- og arkivsystem. Dette innebærer at din henvendelse og vårt svar blir arkivert og dermed også blir søkbart i offentlig journal.

Offentlig journal

I eInnsyn kan du søke i HINN sin offentlige postjournal.

Her finner du informasjon om saker og dokumenter som er registrert i HINNs sakarkivsystem. HINN publiserer ikke dokumenter i fulltekst, men du kan søke i informasjonen om selve dokumentet du leter etter. Dette betyr at du ikke kan søke direkte i dokumentteksten etter ord, uttrykk eller formuleringer.

HINN har ansvar for at taushetsbelagte opplysninger ikke offentliggjøres. Personnavn skal ikke være søkbare etter å ha vært publisert i eInnsyn i mer enn 12 måneder. Krav om innsyn i dokumenter fra før september 2021, sendes via vårt kontaktskjema.

Les mer om eInnsyn her

Brukerveiledning finner du her.

Krav om innsyn

Krav om innsyn i HINNs dokumenter bestilles i eInnsyn.

eInnsyn kan brukes anonymt. Alt du trenger er en e-postadresse som dokumentene skal sendes til.

Du kan også be om innsyn på andre måter enn gjennom eInnsyn. Du kan fremme et innsynskrav både skriftlig og muntlig.

Aktuelle lover:

Offentleglova

Forvaltningsloven

Unntak fra offentlighet

Hovedregelen i Offentleglova er at dokumentene til forvaltingen er offentlige så langt det ikke er gjort unntak i loven eller i medhold av loven.

Alle dokumentene som er unntatt fra offentlighet, er påført lovhjemmel for unntaket. 

Offentleglova § 3

Meroffentlighet

Alle forvaltingsorgan har plikt til å vurdere om et dokument likevel bør kunne gjøres kjent helt eller delvis, selv om det etter bestemmelser i loven kan unntas fra offentlighet.

Alle kan derfor søke om innsyn i et dokument selv om det er unntatt fra offentlighet. 

Offentleglova § 11 

Klage på avslag om innsynskrav

Klage på avslag på innsynskrav skal først sendes til Høgskolen i Innlandet, som deretter sender klagen til relevant klageinstans jf. bestemmelser i Offentleglova § 32.

Fristen for å klage er tre uker fra det tidspunktet vedtaket er mottatt jf. Forvaltningslova § 29.

Innsyn i personopplysninger

Alle kan be om innsyn i, retting og sletting av sine egne personopplysninger hos Høgskolen i Innlandet.

Benytt vår løsning for krav om innsyn i personopplysninger. Dette krever pålogging via ID-porten.

Gå til skjema for innsyn i personopplysninger.

Du har rett til å få vite hvilke personopplysninger vi behandler om deg.

Når du ber om innsyn kan du få vite:

  • hvilke konkrete personopplysninger vi behandler om deg,
  • hvor disse er hentet fra,
  • til hvilke formål (oppgaver) de blir brukt, og
  • om de har blitt gitt videre til noen andre, og hvem de har blitt gitt videre til.

Høgskolen i Innlandets behandling av personopplysninger er i stor grad hjemlet i lover med tilhørende forskrifter. Det vil derfor være svært begrenset mulighet til å få opplysninger slettet jf. Personopplysningsloven § 17

Du vil få svar på din henvendelse i løpet av 30 dager. I noen tilfeller vil vi trenge mer enn 30 dager på å saksbehandle henvendelsen. I de tilfellene vil du få et foreløpig svar med begrunnelse for forsinkelsen.

Dersom du har reservert deg mot digital kommunikasjon med det offentlige eller du har bedt om innsyn per post, vil vi sende svaret per post.

Du kan også be om innsyn, retting og sletting ved å sende inn et papirskjema til oss.

Last ned passende skjema for din henvendelse og fyll det ut. Gi oss gjerne tilleggsopplysninger som spesifiserer hva du ønsker innsyn i, rettet eller slettet.

Utfylt skjema og vedlagt kopi av gyldig legitimasjon sendes per post til Høgskolen i Innlandet.

Gyldig legitimasjon er:

  • norsk pass (ikke nødpass)
  • norsk nasjonalt ID-kort – med og uten reiserett
  • norsk førerkort utstedt etter 1. januar 1998
  • norsk digitalt førerkort
  • norsk bankkort med bilde og fødselsnummer
  • Forsvarets ID-kort
  • norsk sjøfartsbok
  • norsk reisebevis for flyktninger
  • norsk utlendingspass (ikke godkjent hvis det er utstedt for enkeltreise)
  • utenlandsk pass (ikke nødpass)
  • nasjonalt ID-kort fra EU/EØS-land

Har du spørsmål om videre oppfølging av tidligere innsendt henvendelse, kan du kontakte oss via kontaktskjema.

Sist endret 26. aug. 2022 08:41