Fakultetsnivå

Fakultetene har en viktig rolle i det studienære kvalitetsarbeidet. Fakultetene er ansvarlige for studieprogrammene og legger til rette for at de skal fungere på en god måte.

Fakultetene følger opp tiltak fra fjorårets kvalitetsrapport for hele høgskolen. Det er også fakultetenes ansvar at resultater fra ulike evalueringer følges opp lokalt. Med studiestedsovergripende fakulteter sikres det at kvalitetsarbeidet gjøres etter samme systematikk på tvers av alle studiesteder.

Det vil være slik at tiltak noen ganger må gjøres på spesifikke studieprogram. Andre ganger må tiltakene gjøres på tvers av studieprogrammene, og noen ganger på tvers av institutt, slik at tiltakene berører hele fakultetet. Fakultetsledelsen har en viktig rolle i å se hvilket nivå tiltakene bør gjøres på.

Fakultetene har også en viktig rolle i rapporteringskjeden. Studieprogramansvarliges rapport går til fakultetsledelsen. Fakultetsledelsen skriver så sin fakultetsrapport som går til institusjonsledelsen.

Fakultetsrapport 

Det er laget en egen mal for fakultetsrapporten. Den kan lastes ned under maler nedenfor. Malen deler hvert kvalitetsområde i fem deler:

  • Indikatorer som viser status på noen utvalgte områder (se nedenfor for en nærmere forklaring av de ulike indikatorene)
  • Evaluering som vurderer fjorårets tiltak
  • Situasjonsbeskrivelse som beskriver årets utfordringer
  • Behov gir anledning til peke på det fakultetet ikke klarer å løse alene
  • Tiltak som viser tiltakene fakultetet setter inn for å møte utfordringen. Disse tiltakene evalueres i neste års evalueringsdel.

Fakultetene trenger ikke å bruke maldokumentet, men rapporteringen skal struktureres på samme måte.

Relevante strategiske dokument 

Kvalitetsarbeidet skal være forankret i Høgskolen i Innlandet sin strategi. 

Fokusområder fra kvalitetsrapport 

Rektors kvalitetsrapport peker på tiltak institusjonen skal fokusere på kommende år for å utvikle kvalitet i utdanningen. Vi kaller dette for fokusområder. Fokusområdene og tiltakene endrer seg. For å støtte arbeidet med fokusområdene utvikler vi et dokument som viser hvem som har et primært ansvar for de ulike tiltakene. Her er det også angitt hvilke tiltak fakultetene har et særskilt ansvar for. 

Spesifikke utfordringer

Malen for fakultetsrapport har en egen rubrikk for spesifikke utfordringer helt til slutt. Disse utfordringene vil være tidsavhengige. Dette er utfordringer man må ta høyde for i hele rapporteringslinjen (emnerapport, Studieprogramansvarliges rapport og fakultetsrapport)

Spesifikk utfordring for 2021 

Det er naturlig at den pågående koronapandemien er en spesifikk utfordring for studieåret 2020/2021. Kvalitetsrapport for 2020 hadde "Tiltak som følge av koronapandemien" som eget fokusområde. Fakultetene har et særskilt ansvar for flere av disse tiltakene. Status beskrives under "Refleksjon" i tilknytning til det relevante kvalitetsområdet.

I tillegg til dette er det naturlig å trekke fram erfaringer, nye tiltak og eventuelle behov som følge av koronapandemien i fakultetsrapporten. Dette gjøres i tilknytning til situasjonsbeskrivelse, behov og handlingsplan under de enkelte kvalitetsområdene.

Indikatorer 

Fakultetsrapporten trekker fram noen utvalgte indikatorer på de ulike kvalitetsområdene. Det er utviklet et dokument som forklarer hvor man henter de ulike indikatorene:

Fakultetene kan kommenterer på indikatorene under situasjonsbeskrivelsen i den grad de er en del av fakultetets faktiske utfordringer. 

Maler 

Det er felles for alle maler at det ikke er obligatorisk å bruke dem, så sant malenes oppbygging og intensjon ivaretas.