Vi knytter arbeidet med utdanningskvalitet opp mot åtte kvalitetsområder.
De åtte områdene brukes for å sikre at vi arbeider systematisk og bredt med utdanningskvalitet og er utgangspunkt både for evalueringer, undersøkelser, analyser og vurderinger.
De åtte kvalitetsområdene er delt opp i mål og delmål.
Kvalitetsområdene bygger opp om høgskolens hovedmål for kvalitetsarbeidet:
«Vi forbereder våre studenter gjennom et mangfold av læringsformer for et samfunn i endring, basert på forskning og kunstnerisk utviklingsarbeid».
1: Fagmiljøenes faglige og pedagogiske kompetanse
- Mål: Fagmiljøene skal holde et høyt internasjonalt nivå innen forskning og utdanning.
- Delmål 1: Høgskolen skal ha et fagmiljø som er tilpasset utdanningstilbudet.
- Delmål 2: Fagmiljøene skal delta i forsknings- og utviklingsarbeid nasjonalt og internasjonalt.
- Delmål 3: Fagmiljøene skal beherske aktuell undervisningsteknologi, ha god kjennskap til en bredde av ulike undervisnings- og vurderingsformer, og ut fra dette kunne planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning.
2: Startkompetanse og studiestart
- Mål: Studentene skal få et godt møte med høgskolen for å legge grunnlaget for mestring i studiene.
- Delmål 1: Høgskolen skal rekruttere godt kvalifiserte studenter med riktig startkompetanse og motivasjon.
- Delmål 2: Studieveiledning skal være informativ og legge grunnlaget for riktig studievalg.
- Delmål 3: Studiestart skal sikre at studentene inkluderes best mulig i et faglig og sosialt fellesskap.
- Delmål 4: Den faglige aktiviteten skal komme raskt i gang og motivere til innsats.
- Delmål 5: Høgskolen, sammen med Studentsamskipnaden (SINN), prioriterer oppfølging av studenter i deres første år for å legge et godt grunnlag for mestring i studiene.
3: Undervisning og studiearbeid
- Mål: Studentene skal utvikle gode strategier for å tilegne seg ny kunnskap.
- Delmål 1: Studentene skal være aktive deltagere i et læringsfellesskap med studentaktive læringsformer hvor studentene inviteres til å være med å forme læringsprosessen.
- Delmål 2: Studentene skal inviteres inn i det akademiske fellesskapet og i FoU-virksomheten rundt utdanningene.
- Delmål 3: Undervisningen skal motivere studentene for læring.
- Delmål 4: Studentenes tidsbruk skal være tilpasset studiets egenart.
- Delmål 5: Studentene skal få god tilbakemelding og oppfølging i læringsarbeidet.
- Delmål 6: Studentene skal oppøves i akademisk redelighet og utvikle ferdigheter i å søke, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff i sine faglige arbeider på en etisk reflektert måte.
- Delmål 7: Studentene skal oppøves i å følge aktuelt lovverk, retningslinjer og allment aksepterte normer for personvern og datahåndtering.
- Delmål 8: Høgskolebiblioteket skal støtte studentene i læringsarbeidet.
- Delmål 9: Høgskolen skal veilede studentene i valg av riktig studium.
- Delmål 10: Høgskolen skal gi god veiledning til studenter og ansatte om sine systemer og studieprogrammer.
4: Studentenes læringsutbytte
- Mål: Høgskolen skal tilby utdanning med effektiv gjennomføring og godt samsvar mellom læringsutbyttebeskrivelser og undervisning, veiledning og vurdering.
- Delmål 1: Høgskolen skal ha god gjennomstrømning på studier i alle tre sykluser.
- Delmål 2: Læringsutbyttebeskrivelsene skal være dekkende og relevante, og styrende for studentenes sluttkompetanse.
- Delmål 3: Høgskolen skal ha høy kvalitet i vurderingsarbeidet.
- Delmål 4: Høgskolen skal informere tydelig om frister.
- Delmål 5: Høgskolen skal gi god informasjon om vurderingsordningene.
- Delmål 6: Høgskolen skal tidlig ta initiativ i forhold til studenter som får forsinkelser i sine studieløp.
5: Studentenes læringsmiljø
- Mål: Høgskolen skal ha et godt læringsmiljø.
- Delmål 1: Høgskolens fysiske omgivelser skal være utformet slik at de legger til rette for gode og inkluderende læringsprosesser for alle.
- Delmål 2: Høgskolens infrastruktur og undervisning skal være universelt utformet.
- Delmål 3: Undervisningen skal organiseres planmessig og danne en hensiktsmessig ramme for studentens læring.
- Delmål 4: Høgskolen skal ha et velfungerende system for tilbakemelding og studentmedvirkning.
- Delmål 5: Høgskolen skal ha et godt faglig og sosialt læringsmiljø.
- Delmål 6: Høgskolen skal følge opp psykososiale forhold med relevans for læringsmiljøet.
6: Studienes samspill med samfunn og arbeidsliv
- Mål: Studiene skal være relevante for, og stimulere samfunns- og arbeidsliv.
- Delmål 1: Studiene skal forberede studenten for samfunnets og arbeidslivets behov.
- Delmål 2: Studiene skal utdanne aktive demokratideltakere.
- Delmål 3: Høgskolen skal tilby fleksible programmer som skaper mulighet for livslang læring.
- Delmål 4: Høgskolen skal utvikle kunnskap som er nyskapende innenfor sine fagområder, og gjerne i samarbeid med eksterne aktører.
7: Internasjonalisering
- Mål: Høgskolens utdanninger skal ha en internasjonal profil, og sette kunnskap, erfaring og verdier i en internasjonal sammenheng.
- Delmål 1: Interkulturell kompetanse og kommunikasjon skal være en tydelig del av læringsutbyttebeskrivelsen.
- Delmål 2: Studieprogrammene skal ha tilrettelagte utvekslingsvinduer med kvalitetssikrede internasjonale partnere.
- Delmål 3: Studieveiledning skal gi oversikt over mulighet for internasjonal utveksling.
- Delmål 4: Studieprogrammene skal ha et aktivt og faglig forankret samarbeid med gode internasjonale partnere.
- Delmål 5: Studiene skal være tilpasset et internasjonalt arbeidsmarked.
8: Utvikling og ledelse av studieprogrammene
- Mål: Studieprogrammene skal ledes effektivt og sikre kontinuerlig forbedring.
- Delmål 1: Studieplanen skal være styrende for gjennomføring av studieprogrammene.
- Delmål 2: Programmene skal evalueres jevnlig og i henhold til rutiner for evaluering og forbedring.
- Delmål 3: Ledelse av studieprogrammene skal plasseres tydelig.
- Delmål 4: Høgskolen skal ha effektiv IT systemer i tilknytning til sine studieprogrammer.