Delmål: Ansatte kjenner til høgskolens arbeid for likestilling, mangfold og inkludering
Tiltak: Handlingsplanen er tilgjengelig for alle ansatte og studenter, både på norsk og engelsk.
Gjennomføring: Dele relevant innhold om ULM og handlingsplanen på inn.no/Innafor for studenter og ansatte (to ganger i semester) og tema i informasjonsmateriell for nyansatte.
Ansvar: Utvalg for likestilling og mangfold (ULM) i samarbeid med Kommunikasjonsavdelingen
Tiltak: Gode eksempler på arbeid med likestilling og mangfold presenteres på Innafor.
Gjennomføring: Utvalget skal synliggjøre saker minst en gang i kvartalet.
Ansvar: Utvalg for likestilling og mangfold (ULM) i samarbeid med Kommunikasjonsavdelingen
Delmål: Ledere har kompetanse og verktøy til å ivareta sitt ansvar for likestilling, mangfold og inkludering i rekruttering og kvalifisering, fagutvikling og arbeidsmiljø
Tiltak: Tema i lederopplæring.
Gjennomføring: Likestilling og mangfold som tema i LIP. Gjennomføre obligatorisk e-læringskurs om kjønnslikestilling i fagstillinger årlig
Ansvar: HR i samarbeid med ULM, direktører og fakultetsledelse
Tiltak: Utvikle felles retningslinjer for likestilling og mangfold gjennom hele ansettelsesprosessen.
Gjennomføring: Aktiv bruk av malen for kravspesifikasjon. Diskriminering tema i AU og AR
Ansvar: HR og den aktuelle tilsettingsenheten
Tiltak: Benytte lete- og finnekomiteer for å sikre et mangfoldig rekrutteringsgrunnlag, eksempelvis NAV, Statens traineeordning, ulike nettverk også videre.
Gjennomføring:
Ansvar: HR og den aktuelle tilsettingsenheten
Tiltak: Aktiv bruk av resultatene fra likestillingsredegjørelsen og medarbeiderundersøkelsen for å identifisere og jobbe med utviklingsområder.
Gjennomføring: Tema for arbeidsmøter i alle enheter. Administrasjonen bidrar med statistikk og beskrivelser fra enheter på ulike nivå
Ansvar: Personalledere på alle nivåer
Delmål: Fagansatte og personalledere arbeider systematisk med karriereutvikling
Tiltak: Gjøre vurderinger i et likestillings – og mangfolds-perspektiv ved fordeling av meritterende og ikke meritterende arbeidsoppgaver og deltakelse i kompetansehevende tiltak
Gjennomføring: Faglige ledere bidrar til meritterende oppgaver for alle ansatte, spesielt oppmerksomhet mot fordeling av veiledning av stipendiater. Fakultetsvise planer og tiltak for bruk av kvalifiseringsmidler og andre midler, for eksempel såkorn. Utvelgelse til lederutviklingsprogram, eksterne konferanser og andre kurs. Viser til tiltak under vedr. opprykksseminar.
Ansvar: Personalleder, forskergruppeleder, SPA, Ph.d.-lede, prodekan forskning
Tiltak: Arrangere opprykksseminar for informasjon og erfaringsdeling rundt kvalifiseringsløp
Gjennomføring: Arrangeres på fakultetsnivå hvert år (på våren)
Ansvar: Dekan/prodekan forskning og utdanning
Tiltak: Utrede mulighet for etablering av mentorprogram
Gjennomføring:
Ansvar: Rektor, prorektor, HR-direktør.