Denne studien setter søkelys på studenters egne opplevelser av hvordan omleggingen fra fysisk til digitalt mediert undervisning preget læringsrommet i høyere utdanning under covid-19-pandemien.
Studien bygger på seks dybdeintervjuer utført ved Høgskolen i Innlandet høsten 2020, og utforsker i hvilken grad digitalt mediert undervisning som følge av covid-19-pandemiens smitteverntiltak, påvirker forutsetningene for læring gjennom deltakelse.
Fortellinger om tid og synlighet - en studie av studenters deltakelse i digital undervisning under covid-19-pandemien
Økt deltakelse versus passivitet
Med utgangspunkt i forskning på digital pedagogikk og teori om læring som deltakelse avdekker analysene tre ulike narrativer om digitalt mediert undervisning under pandemien:
- Opplevelse av økt deltakelse,
- forvandling fra deltakende til passiv og taus, men også
- oppfatninger av egen deltakelse som upåvirket.
Videre viser analysene at temaene synlighet og tid går igjen i narrativene og har forklaringskraft for hvordan mulighetene for deltakelse i det digitale klasserommet oppleves. Funnene antyder at deltakelse i digitalt mediert undervisning innebærer en ny type kompleksitet og følger andre spilleregler enn tradisjonell klasseromsundervisning. Vi argumenterer for at en bevissthet omkring hva som påvirker deltakelse og interaksjon i digitalt mediert undervisning, er nødvendig for å sikre hensiktsmessig bruk.
Publikasjoner
Bern, L. T., Özkal Lorentzen, N., & Nordanger, M. (2021). Fortellinger om tid og synlighet: en studie av studenters deltakelse i digital undervisning under covid-19-pandemien. Uniped, 44(4), 248-261.
Kontakt prosjektleder
- E-post
- nefise.lorentzen@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 81 40
Øvrige deltakere
- E-post
- linn.bern@inn.no
- Telefon
- +47 62 59 79 96
- E-post
- marte.nordanger@inn.no
- Telefon
- +47 62 59 79 71