Digital læringssti i legemiddelhåndtering, legemiddelregning og i farmakologi

Prosjektet utvikler innhold til en digital læringspakke som er tilgjengelig for sykepleiestudenter i læringsplattformen Canvas. Læringspakken legger til rette for både læring og vurdering, særlig for egenvurdering, formativ vurdering, men også for summativ vurdering.

Bildet viser en illustrativ kollage med avildede sykepleierstudenter.

Den aktuelle læringsstien inneholder ulike digitale ressurser for studentene som kan brukes i teoriemner og i praksis. Læringsstiene skal brukes gjennom alle tre studieår, og vil ha stigende progresjonskrav.

Foto: Lucie Furulund / Lars Glorvigen / Høgskolen i Innlandet.

Prosjektet er et såkornprosjekt og et oppstartprosjekt. Prosjektgruppen har utviklet innhold til en digital læringspakke som er tilgjengelig for sykepleiestudenter i læringsplattformen Canvas. Læringspakken inneholder to læringsstier:

  • Læringssti i Legemiddelhåndtering (LH) og legemiddelregning (LR)
  • Læringssti i farmakologi

Læringspakken legger til rette for både læring og vurdering, særlig for egenvurdering, formativ vurdering, men også for summativ vurdering. Digital læringspakke kan sikre kontinuitet og progresjon i læringsprosessene og muliggjør digital dokumentasjon og vurdering av studentenes kompetanse i ulike faser av studiet. Studentene kan samle dokumenter i en digital portofølge, som kan medbringes til deres fremtidige arbeidsgivere som dokumentasjon på deres oppnådde læringsutbytter i legemiddelregning og i farmakologi.

I prosjektet deltar de faglig ansatte i Seksjon for sykepleie, i både heltid og deltid, emneansvarlige i flere emner og studieprogramansvarlige. Her vektlegger deltakerne utvikling av innhold, nivådelt progresjon og vurderingsform beregnet til første års sykepleiestudenter. Læringsstiene er delt i tre nivåer og tilgjengeliggjort de for sykepleierstudenter i alle tre studieår.

Læringspakkens styrke er at den er rettet mot læringsutbyttebeskrivelser i den nye RETHOS studieplan, modulene er fleksible, og tilgjengelig digitalt i Canvas for studentene i alle tre studieår, både i teoriemner og i praktiske studier. Modulenes struktur og innhold tydeliggjør hva studenter skal lære og hva de må mestre etter endt emne og etter endt studieår og endt utdanning. Det faglige innholdet i læringsstiene har «Pasientsikkerhet» som gjennomgående tema, og supplerer og sammenfatter faginnholdet i nesten alle emner i studiene og skal sees i en sammenheng med andre obligatoriske krav i emner. Læringsstiene kan derfor brukes både til oppfriskning av kunnskap og til repetisjon.

Den ferdigutviklede læringspakken er relevant for andre sykepleieutdanninger og vernepleierutdanninger i Norge.

Kontakt

Lucie Furulund

Sist endret 3. okt. 2022 13:08