Prosjektet er et såkornprosjekt og et oppstartprosjekt. Prosjektgruppen har utviklet innhold til en digital læringspakke som er tilgjengelig for sykepleiestudenter i læringsplattformen Canvas. Læringspakken inneholder to læringsstier:
- Læringssti i Legemiddelhåndtering (LH) og legemiddelregning (LR)
- Læringssti i farmakologi
Læringspakken legger til rette for både læring og vurdering, særlig for egenvurdering, formativ vurdering, men også for summativ vurdering. Digital læringspakke kan sikre kontinuitet og progresjon i læringsprosessene og muliggjør digital dokumentasjon og vurdering av studentenes kompetanse i ulike faser av studiet. Studentene kan samle dokumenter i en digital portofølge, som kan medbringes til deres fremtidige arbeidsgivere som dokumentasjon på deres oppnådde læringsutbytter i legemiddelregning og i farmakologi.
I prosjektet deltar de faglig ansatte i Seksjon for sykepleie, i både heltid og deltid, emneansvarlige i flere emner og studieprogramansvarlige. Her vektlegger deltakerne utvikling av innhold, nivådelt progresjon og vurderingsform beregnet til første års sykepleiestudenter. Læringsstiene er delt i tre nivåer og tilgjengeliggjort de for sykepleierstudenter i alle tre studieår.
Læringspakkens styrke er at den er rettet mot læringsutbyttebeskrivelser i den nye RETHOS studieplan, modulene er fleksible, og tilgjengelig digitalt i Canvas for studentene i alle tre studieår, både i teoriemner og i praktiske studier. Modulenes struktur og innhold tydeliggjør hva studenter skal lære og hva de må mestre etter endt emne og etter endt studieår og endt utdanning. Det faglige innholdet i læringsstiene har «Pasientsikkerhet» som gjennomgående tema, og supplerer og sammenfatter faginnholdet i nesten alle emner i studiene og skal sees i en sammenheng med andre obligatoriske krav i emner. Læringsstiene kan derfor brukes både til oppfriskning av kunnskap og til repetisjon.
Den ferdigutviklede læringspakken er relevant for andre sykepleieutdanninger og vernepleierutdanninger i Norge.