Inkluderende undervisning i akademisk «literacy» (IAL)

En akademisk utdanning krever oppmerksomhet på det å lese, skrive, samtale, reflektere og å være kritisk, men det forutsetter også at studenter opplever at de blir møtt og sett. Prosjektet IAL undersøker hvordan undervisningen kan støtte førsteårsstudenter med ulik bakgrunn, forutsetninger og behov i utviklingen av akademiske ferdigheter.

Bøker og tidsskrifter stilt opp på hyller i et bibliotek.

Foto: Colourbox

Undervisning som anerkjenner og inkluderer

Gjennom prosjektet har vi kommet fram til en overordnet strategi for en stegvis utvikling av grunnleggende akademiske ferdigheter i løpet av første studieår og knytter denne til individuell oppfølging av studenter. Ferdigheter som det å lese, skrive, samtale, reflektere og kritisk vurdere tekster og argumenter, gjenkjennes som sentrale i de fleste fag/disipliner, om enn med noe ulik vektlegging og form. Kobler man undervisningens søkelys på disse med en vektlegging av å møte og anerkjenne studenten som subjekt, vil akademisk grunnopplæring styrkes og gjøres mer inkluderende. Denne tilnærmingen kan ha avgjørende betydning når stadig større deler av ungdomskullene søker seg til høyere utdanning og andelen studenter med en sosiokulturell bakgrunn som gjør at de i utgangspunktet er mindre forberedt på akademiske studier, øker.

Teamsamarbeid om forbedret undervisning

Prosjektet IAL er utviklet og gjennomført av undervisningsgruppa som har ansvar for førsteårsstudiet i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet. Høsten 2021 fikk vi «Såkornmidler» fra Høgskolen til å utvikle et aksjonsforskningsprosjekt (prosjektet «Støttestrukturer som bedrer studievilkårene for studenter med norsk som andrespråk»).

Tre unge mennesker som har kollokviegruppe.
- Kobler man undervisningens søkelys på disse med en vektlegging av å møte og anerkjenne studenten som subjekt, vil akademisk grunnopplæring styrkes og gjøres mer inkluderende, skriver prosjektgruppen. Foto: Colourbox.

I perioden fra høsten 2021 til våren 2023, har vi utviklet og prøvd ut tiltak som har bidratt til en forbedret og inkluderende akademisk begynneropplæring. Vi har jobbet med å identifisere grenseoppganger mellom oss som fagansatte og institusjonen vi virker i, undersøkt og utviklet strategier for å veilede og vurdere tekster der språkferdighetene er mangelfulle, og prøvd ut tiltak som sørger for at nye studenter opplever å få tilstrekkelig støtte i begynnelsen av studieløpet.

Hva skjer videre?

Prosjektets resultater blir videreført i det reviderte førsteårsstudiet i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk, Lillehammer, ved Høgskolen i Innlandet. Vi har samlet inn og analysert materiale som hittil har blitt formidlet gjennom ulike nasjonale og internasjonale konferansebidrag. Våre erfaringer vil etter hvert også bli formidlet gjennom akademiske publikasjoner.

Prosjektet adresserer samfunnsaktuelle problemstillinger, og vi har så langt skrevet en kronikk med utgangspunkt i prosjektet: Krigen i Ukraina setter inkluderings­kapasiteten på prøve (Khrono).

Vi har gjennom deltakelse på ulike faglige arenaer opprettet kontakt med fagansatte på andre institusjoner som jobber med tilsvarende problemområder. I november møter vi kolleger ved Universitetet i Agder og OsloMet storbyuniversitetet på Universitetet i Sørøst-Norge sin «Konferanse om dilemmaer og utfordringer med mangfoldsarbeid i utdanning» der vi skal ha et symposium kalt «Mangfoldsarbeid på ulike nivå i høyere utdanning».

Involverte i dette prosjektet

Bilde av Tina Jacobsen
Høgskolelektor
E-post
tina.jacobsen@inn.no
Telefon
+47 61 28 85 58
Bilde av Brita Stamnli
Høgskolelektor
E-post
brita.stamnli@inn.no
Telefon
+47 62 51 78 09
Bilde av Eirin Anita Annamo
Førsteamanuensis
E-post
eirin.annamo@inn.no
Telefon
+47 61 28 83 97
Bilde av Elisabeth Suzen
Førsteamanuensis
E-post
elisabeth.suzen@inn.no
Telefon
+47 61 28 81 18
Bilde av Hanne Riese
Professor
E-post
hanne.riese@inn.no
Telefon
+47 62 43 00 68
Innholdsansvarlig: Olav Ørum Sist endret 18. aug. 2023 10:07