Ledelsesorientert videreutdanning som nettbasert deltidsstudium - Hvordan sette det grønne skiftet ut i livet?

Formålet med utviklingsprosjektet er å utvikle et nettbasert studieprogram om bærekraftledelse. Programmet retter seg mot fagpersoner fra private og offentlige sektorer som ønsker å styrke sine ferdigheter og kompetanse til å bli ledere for bærekraftig utvikling i sine egne organisasjoner og studiet tar sikte på å støtte deltakerne til å bli etiske ledere innen bærekraftig utvikling.

Prosjektgruppen, bestående av (f.v.) Leigh Price, Trond G. Jakobsen, Morten Kraabøl, Robert Didham og Camille Z. Thisell.

Foto: Privat

Dette studieprogrammet utvikles som et samarbeidsprosjekt mellom fakultetet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK), Fakultet for lærerutdanning og pedagogikk (LUP) og Center for Collaborative Learning for Sustainable Development (CCL) ved Lillehammer og Hamar.

Prosjektgruppen ble dannet i september 2020 og har vært engasjert i prosjektperioden for å utvikle totalt fire tverrfaglige, frittstående og 100% nettbaserte emner på 7,5 studiepoeng hver, hvor ett teoretisk innføringsemne legger grunnlaget for påmeldingen til de tre resterende.

Ved å bruke en tverrfaglig tilnærming vil studiet fokusere på de filosofiske, etiske og økologiske/biologiske aspektene ved å oppnå bærekraftig utvikling og FNs bærekraftmål (SDG). Prosjektet skal imøtekomme det økende behovet for kompetanse om- og implementeringen av det grønne skiftet i ulike virksomheters strategiske utviklingsarbeid. 
I møtet med problemstillinger tilknyttet bærekraft og det grønne skiftet kan høyere utdanning bidra på sin måte, eksempelvis ved å forene humanistisk, samfunnsvitenskapelig og naturvitenskapelig kunnskap i en felles fremtidsrettet og miljøorientert fagdisiplin.

For å planlegge for god brukeropplevelse i forbindelse med design og utforming av læringsplattformen er Garretts (2010) modell brukt. Strategien har vart at læringsplattformen skal oppleves luftig, lettorientert og raskt gi studentene en oversikt over innhold.

 

Bildet viser innholdet i Canvas-modulen som prosjektgruppen har utviklet.
Skjermdump fra Canvas-modulen som prosjektgruppen har utviklet.

En viktig faktor i prosjektet har vært at holde en høy kvalitet på de over 80 produserte videoforedragene samt overholde nye krav om universell utforming. Videoforedrag og utforming av læringsplattformen i Canvas er produsert av Camille Z. Thisell ved Fakultet for audiovisuelle medier og kreativ teknologi (AMEK) med produksjonsleder, videofotograf og klipper fra SELL på Høgskolen i Innlandet. EUs webdirektiv (WAD) ble vedtatt i Norge 28. mai 2021. Alle nettløsninger i offentlig sektor skal følge disse nye kravene fra og med 1. januar 2023, og minimumskrav for nettløsninger blir WCAG 2.1.

En studie ved Universitetet i Oslo (2021) viser at flest avvik i det redaksjonelle innholdet ved UiO er videoer uten teksting, manglende alt-tekst for bilder, kontrastfeil, feil bruk av overskriftsnivå samt mangler i lenketekster hvorfor disse områder overvakes ekstra nøye i den siste perioden av dette prosjekt.  Prosjektets forelesere har i stor grad gett en grundig muntlig forklaring av figurer og grafer i sine videoforelesninger, hvilket møter kravet på synstolking ved video-opptakene og som er et av de 17 kravene som skal følges fra og med 1. januar 2023.

Prosjektet mottok 2 600 000 kroner i finansiering fra HK-dir (tidligere Diku) i 2020.

Mer om dette prosjektet

Les mer om hvordan prosjektet planlegger for gode brukeropplevelser ved å anvende Garretts (2010) model

Gå til studieomtalen

Gå til ekstern prosjektside

Kontakt

Bilde av Camille Ziggie Thisell
Høgskolelektor
E-post
camille.thisell@inn.no
Telefon
+47 61 28 84 53

Øvrige deltagere i prosjektgruppen

Bilde av Leigh Price
Førsteamanuensis
E-post
leigh.price@inn.no
Bilde av Trond Jakobsen
Professor emeritus
E-post
trond.jakobsen@inn.no
Telefon
+47 61 28 82 73
Bilde av Robert James Didham
Førsteamanuensis
E-post
robert.didham@inn.no
Telefon
+47 62 59 79 63

Morten Kraabøl
 

 

Sist endret 15. feb. 2024 13:49