Pedagogisk utviklingsgruppe ved Psykologisk institutt

Prosjektgruppen skal jobbe med utvikling av pedagogisk kompetanse og studiekvalitet ved Psykologisk institutt. Formålet med prosjektet er å bidra til kontinuerlig læring i organisasjonen, kvalitetsheving av undervisningen ved og å sette fokus på merittering av forelesere.

Bildet viser prosjektgruppen avbildet under et arbeidsseminar.

Det pedagogiske utviklingsarbeidet involverer kollegaveiledning i samtaler og praksis med strukturert tilbakemelding. Her er prosjektgruppen avbildet under et arbeidsseminar.

Foto: Høgskolen i Innlandet/Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad

Prosjektet har satt det pedagogiske utviklingsarbeidet i system gjennom å etablere en gruppe for psykologi-fagmiljøet med jevnlige møter. Gruppen har bidratt til å sette fokus på hvordan vi kan løse utfordringer på et høyere nivå enn daglig «drift», løfte blikket og søke nye og kreative løsninger. 

Gruppen har også gitt inspirasjon til utvikling i rollen som underviser, støtte for å håndtere vanskelige situasjoner og motivasjon til å prøve ut nye verktøy og virkemidler. Prosjektgruppen jobber med fem hovedområder: 

  1. Etablere gruppen som en trygg arena for utvikling, støtte og nytenkning
  2. Etablere gode rammer for samarbeidet mellom ansatt-student (for eksempel gjennom ny organisering av SU-møter)
  3. Endre fokus fra studentevaluering til feedback som bidrar til konstruktiv utvikling av undervisning
  4. Se på hvordan man kan overføre erfaringer med digital undervisning fra Corona-perioden og over til normalfasen
  5. Jobbe med formidling og forskning på pedagogisk utviklingsarbeid, for eksempel ved å bearbeide studentevalueringer av digital undervisning og oppstartsseminar til vitenskapelige publikasjoner

Prosjektgruppen har fått inn eksterne fagpersoner som har gitt inspirasjon, og har deltatt i hverandres undervisning og gitt kollegaveiledning. 

På overordnet nivå har gruppen bidratt til å utvikle en lærende organisasjon gjennom å skape en delingskultur og en arena for systematisk erfaringsutveksling. Videre har gruppen bidratt til:

  • Utvikling av pedagogiske kompetanse gjennom kollegafellesskap
  • Å styrke sammenhengen mellom forskning og utdanning gjennom å jobbe systematisk med utvikling av utdanningskvalitet
  • Å styrke et godt og inkluderende studiemiljø gjennom å fremme samarbeid mellom studenter og forelesere
  • Å legge til rette for dokumentert utviklingsarbeid
  • Å forske på egen praksis gjennom evalueringer og spørreskjema til studentene, samt erfaringer fra medlemmer i den pedagogiske utviklingsgruppa gjennom refleksjonsnotater

Kontakt

Bilde av Ingeborg Olsdatter Busterud Flagstad
Instituttleder
E-post
ingeborg.flagstad@inn.no
Telefon
+47 61 28 82 26
Bilde av Karin Boson
Førsteamanuensis
E-post
karin.boson@inn.no
Telefon
+47 62 43 00 55

Øvrige deltagere i prosjektgruppen

Per Normann Andersen
Maria Olsson
Marin Henriksen

Gruppedeltagere

Carolien Konijnenberg
Monica Rønning
Åshild L. Hauge
Ulrika Håkansson
Kelsey Tisthammer
Eystein Våpenstad
Kjell Tore Hovik
Erik W. Skogli
Prosper Kewi-Narh

Publikasjoner

Breiby, M., Hauge, Å. L., Holen, S. & Stølan, T. (2022). "Studentene liker meg mindre på digitale forelesninger" - Underviseres opplevelse med undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under covid-19-pandemien, Uniped. https://doi.org/10.18261/uniped.45.4.2

Skar, S., & Flagstad, I. (2022). A sociometric approach to university teaching. Creating group cohesion and a safe learning climate with action methods. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie. https://doi.org/10.1007/s11620-021-00646-5

Innholdsansvarlig: Olav Ørum Sist endret 23. mars 2023 15:54