Prosjektet har satt det pedagogiske utviklingsarbeidet i system gjennom å etablere en gruppe for psykologi-fagmiljøet med jevnlige møter. Gruppen har bidratt til å sette fokus på hvordan vi kan løse utfordringer på et høyere nivå enn daglig «drift», løfte blikket og søke nye og kreative løsninger.
Gruppen har også gitt inspirasjon til utvikling i rollen som underviser, støtte for å håndtere vanskelige situasjoner og motivasjon til å prøve ut nye verktøy og virkemidler. Prosjektgruppen jobber med fem hovedområder:
- Etablere gruppen som en trygg arena for utvikling, støtte og nytenkning
- Etablere gode rammer for samarbeidet mellom ansatt-student (for eksempel gjennom ny organisering av SU-møter)
- Endre fokus fra studentevaluering til feedback som bidrar til konstruktiv utvikling av undervisning
- Se på hvordan man kan overføre erfaringer med digital undervisning fra Corona-perioden og over til normalfasen
- Jobbe med formidling og forskning på pedagogisk utviklingsarbeid, for eksempel ved å bearbeide studentevalueringer av digital undervisning og oppstartsseminar til vitenskapelige publikasjoner
Prosjektgruppen har fått inn eksterne fagpersoner som har gitt inspirasjon, og har deltatt i hverandres undervisning og gitt kollegaveiledning.
På overordnet nivå har gruppen bidratt til å utvikle en lærende organisasjon gjennom å skape en delingskultur og en arena for systematisk erfaringsutveksling. Videre har gruppen bidratt til:
- Utvikling av pedagogiske kompetanse gjennom kollegafellesskap
- Å styrke sammenhengen mellom forskning og utdanning gjennom å jobbe systematisk med utvikling av utdanningskvalitet
- Å styrke et godt og inkluderende studiemiljø gjennom å fremme samarbeid mellom studenter og forelesere
- Å legge til rette for dokumentert utviklingsarbeid
- Å forske på egen praksis gjennom evalueringer og spørreskjema til studentene, samt erfaringer fra medlemmer i den pedagogiske utviklingsgruppa gjennom refleksjonsnotater
Kontakt
- E-post
- ingeborg.flagstad@inn.no
- Telefon
- +47 61 28 82 26
- E-post
- karin.boson@inn.no
- Telefon
- +47 62 43 00 55
Øvrige deltagere i prosjektgruppen
Per Normann Andersen
Maria Olsson
Marin Henriksen
Gruppedeltagere
Carolien Konijnenberg
Monica Rønning
Åshild L. Hauge
Ulrika Håkansson
Kelsey Tisthammer
Eystein Våpenstad
Kjell Tore Hovik
Erik W. Skogli
Prosper Kewi-Narh
Publikasjoner
Breiby, M., Hauge, Å. L., Holen, S. & Stølan, T. (2022). "Studentene liker meg mindre på digitale forelesninger" - Underviseres opplevelse med undervisning i digitale læringsmiljø for store studentkull under covid-19-pandemien, Uniped. https://doi.org/10.18261/uniped.45.4.2
Skar, S., & Flagstad, I. (2022). A sociometric approach to university teaching. Creating group cohesion and a safe learning climate with action methods. Zeitschrift für Psychodrama und Soziometrie. https://doi.org/10.1007/s11620-021-00646-5