Utviklingstiltak ved Sport Management og andre "prakademiske" utdannelser

I en årrekke har fagmiljøet bak Bachelor i Sport Management arbeidet for å tilby studier innenfor organisasjons- og idrettsledelse som evner å kombinere teori og praksis på en effektiv og virkningsfull måte. Målrettet satsing på blant annet praksisordninger, internasjonaliseringstiltak og tilrettelagte emner som åpner for entreprenørvirksomhet har gitt studenter, ansatte og eksterne partnere helt unike muligheter.

Bildet viser det første kullet av Sport Management-studenter i 2014, med mange prominente gjester: Daværende Leder av Norges Idrettsforbund, Fylkesordføreren, Ordføreren i Lillehammer, representanter for Ungdoms OL, idrettsråd og ulike idrettsklubber, i tillegg til rektorat, vitenskapelig ansatte, og 25 heldige studenter.

Det første kullet av Sport Management-studenter i 2014, med mange prominente gjester: Daværende Leder av Norges Idrettsforbund, Fylkesordføreren, Ordføreren i Lillehammer, representanter for Ungdoms OL, idrettsråd og ulike idrettsklubber, i tillegg til rektorat, vitenskapelig ansatte, og 25 heldige studenter.

Foto: HINN

Oppbyggingen av studieprogrammet Bachelor i Sport Management baserer seg på mye av det samme læringsdesignet som brukes i Bachelor i organisasjon og ledelse ved samme fakultet – og som mottok den nasjonale utdanningskvalitetsprisen i 2012. Målrettet satsing på praksisordninger, internasjonaliseringstiltak og tilrettelagte emner ved Sport Management-studiet ble premiert med HINNs Utdanningskvalitetspris i 2019. Studieprogrammet generelt, og tiltakene spesielt, er gode eksempler på at erfaringer fra ett fagområde kan videreutvikles og anvendes i beslektede fagområder, sågar med gode resultater. Nettopp denne erfaringsutvekslingen var noe av bakgrunnen for at fagmiljøet mottok HINNs Samarbeidspris for 2021.

Kort om Sport management-studiet

Sport management befinner seg i skjæringsfeltet mellom idrettsfag og økonomisk-administrative fag, og det utdannes personer som skal lede og administrere idrettsrelatert virksomhet og arrangementer. Studieplanen består av emner som tilbys fra flere ulike studier ved HINN - Lillehammer (bl.a. Organisasjons- og ledelsesstudiet, Idrettsstudiet, Markedsføringsstudiet).

Sport management ved HINN utdanner personer som senere får sitt arbeid i organisasjoner innen frivillig sektor (administratorer i idrettsklubber, idrettsforbund, idrettskretser m.v.), i offentlig sektor (administrative stillinger i kommuner, fylkeskommuner/ regioner) og i idrettsrelatert næringsliv. Alternativt etablerer våre studenter egne bedrifter. Studiets ulike emner er satt sammen av organisasjons- og ledelsesemner, markedsføring, idrett og samfunn, «eventmanagement» med praksis og idrettsledelse med praksis, juridiske emner, og samfunnsvitenskapelig metode, og en bacheloroppgave innen Sport management. I tillegg har studiet ett semester hvor studentene kan velge mellom utvidet praksis (Praksisemnet, 30 studiepoeng), utenlandsstudier, praksis i utlandet, eller valgemner ved høgskolen.

Tiltakene ved studiet inngår i en helhetlig satsing på å senke de terskler, som studenter kan oppleve i overgangen fra studier til arbeid, både i en nasjonal og en internasjonal kontekst.

Utviklingstiltak 1: Praksisordninger

Innlandet er en region hvor det jevnlig arrangeres store idrettsarrangementer. Det dreier seg om store internasjonale og nasjonale arrangementer innen eliteidrett og paraidrett (World cup, OL, VM, NM m.m.) og bredde -arrangementer med tusenvis av deltakere, som for eksempel Birken. Ved høgskolen i Innlandet har dette kjennetegnet ved regionen bidratt til en strategisk satsing på arrangementskompetanse.

Bildet viser to studenter som produserer innhold for sosiale medier under et Birken-arrangement.
Sport Management-studentene Anikken Gjerde Alnæs (til venstre) og Karoline Conradi Øksnevad produserer innhold for sosiale medier under et Birken-arrangement. Foto: Anders Lindstad.

Ved etableringen av Sport Management-studiet skulle man på den ene siden trekke veksler på den arrangementskompetansen som finnes i innlandsregionen etter de Olympiske leker i 1994, og studiet skulle bidra til å videreutvikle kompetansen med studier og forskning. De to første kullene ved Sport Management studiet skulle tilegne seg arrangementskompetanse gjennom å praktisere Sport Management i Ungdoms OL i 2016. Etter Ungdoms OL har utviklingen av arrangementskompetanse og kompetanse innen idrettsledelse foregått i nært samarbeid med kompetansemiljøer i regionen, i hele Norge og utenlands.

Både fagstab og studenter har hatt et utstrakt samarbeidet med praksisfeltet innen sport og idrett, og i den forbindelse har det blitt utviklet flere nyskapende praksisordninger. Tradisjonelt sett så har det vært lite praksis i økonomisk administrative studier; her arbeides det imidlertid kontinuerlig med å skape rom for faglig refleksjon gjennom en kombinasjon av solide teoretiske kunnskaper og praksiselementer gjennom hele studiet.

Studiet har både obligatorisk praksis, som alle studenter skal ha, men de studenter som ønsker mer praksis kan velge «Praksisemnet», som består av et helt semester (30 studiepoeng) med praksis.

Utviklingstiltak 2: Internasjonalisering som fagdidaktisk tilnærming

Det andre tiltaket er det internasjonale arbeidet ved studiet. Sport Management som fag er et genuint internasjonalt fagområde, siden idrett og aktivitet per definisjon er av internasjonal karakter. Den internasjonale idrettskonteksten har gjort det enkelt å få internasjonale partnere.

Bildet viser studieprogramleder Trine Løvold Syvertsen som sitter sammen med en kollega ved St. Johns Univeristy i New York, smilende mens de sitter på en stor tjukkas.
Studieprogramleder Trine Løvold Syvertsen besøker kolleger ved St. Johns University i New York. Foto: Høgskolen i Innlandet.

Sport Management-studiet har hatt et svært godt samarbeid med Internasjonalt kontor ved høgskolen, og har gjennom dette utviklet ulike typer av internasjonalt samarbeid som kommer studenter og ansatte til gode. Nedenfor beskrives tiltak som går utover utenlandsopphold (utveksling), som Internasjonalt kontor står for.

Fem-partssamarbeidet

Universitetet i Rotterdam har tatt initiativ til et internasjonalt samarbeid mellom fem universiteter. Tanken var å utvikle et mer omfattende og dypere samarbeid mellom noen utvalgte partnere innen Sport Management, som omhandler flere dimensjoner. Eksempelvis dreier det seg om studentutveksling, ansattutveksling, utveksling i arbeidspraksis, studieturer og forskning.

Følgende fem universiteter deltar i Sport Management-samarbeidet:

  • Salem Univeristy i Boston, USA
  • St. Johns Univeristy i New York, USA
  • Manchester University, Storbritania
  • Rotterdam University, Nederland
  • Høgskolen i Innlandet, Norge
- Sport er et naturlig møtepunkt mellom nasjoner, mennesker og kulturer. Nye ideer kommer fra å utvide horisonten/ møte nye mennesker. Internasjonalisering er nøkkelen til fremtiden og Sport Management er og skal fortsette å være nettopp denne møteplassen for internasjonal utvikling, forteller tidligere student og gründer Tale Steiner. Foto: Privat

Utviklingstiltak 3: Entreprenørskap

I studieplanen har Sport Management-studentene flere emner som berører innovasjon og entreprenørskap. Dette er ikke et vanlig studieemne innen Sport Management-faget, men det er inne i studieplanen hos Sport Management ved HINN likevel. Her kan studentene kan melde seg opp til et tilleggsemne i «Studentbedrift», som er på 7,5 studiepoeng. Mange av Sport Management-studentene velger å gjøre dette, noe som har medført en økt interesse for entreprenørskap innen feltet sport- og arrangement hos en del av studentene, og flere både ønsker- og gjennomfører det å starte sin egen bedrift.

Mer om prosjektet

Videointervju: Studenter i praksis ved Sport Management

Gå til studieomtalen for Bachelor i Sport Management

Gå til studieomtalen for Bachelor i organisasjon og ledelse

 

Kontakt

Trine Løvold Syversen

Øvrige involverte

Anders Lindstad

Svein Erik Nordhagen

 

Sist endret 5. okt. 2022 10:46