Sammen om praksis – sammen om læring

"Sammen om praksis – sammen om læring" skal skape gode arenaer for samhandling mellom skolekontakter, studenter og representanter fra praksisfeltet. Prosjektet arbeider med å utvikle en studie- og veiledningsmodell i samarbeid med praksispartnerne som kan benyttes på vernepleierstudiet.

Bildet viser personer fra HEAD-gruppen, som organiserer og gjennomfører aktiviteter for personer med bistandsbehov i Lillehammer kommune.

Her arbeides det med et prosjekt som har «Sammen om praksis – sammen om læring» som fundament, hvor deltakerne tester ut fordypningsgrupper sammen med praksisfeltet. Dette møtet er organisert av HEAD-gruppen (helse, ernæring, aktivitet og deltakelse) som består av vernepleierstudenter. Disse organiserer og gjennomfører aktiviteter for personer med bistandsbehov i Lillehammer kommune.

Foto: Kjetil Viken / INN

"Sammen om praksis – sammen om læring" er et prosjekt hvor vernepleierutdanningen har gått sammen med syv praksispartnere i Mjøsdistriktet. Disse består av seks kommuner og én privat leverandør av helse- og omsorgstjenester. Prosjektet skal arbeide med å skape gode arenaer for samhandling mellom skolekontakter, studenter og representanter fra praksisfeltet, og for å utvikle en 2-1-2-modell (en studie- og veiledningsmodell) i samarbeid med praksispartnerne, som kan benyttes for kommende førsteårskull med vernepleierstudenter.

Første år av vernepleierutdanningen er organisert slik at studentene har uker delt opp i 2 dager ute i praksis, etterfulgt av 1 seminardag, og deretter 2 dager med undervisning. Dette gjentas gjennom hele skoleåret, og derav også navnet. 2-1-2-modellen gjennomføres i et samarbeid mellom vernepleierutdanningen ved Høgskolen i Innlandet (HINN) og definerte praksispartnere i høgskolens nærområde. Modellen har utgangspunkt retningslinjene for helse- og omsorgsutdanningene (RETHOS) (Kunnskapsdepartementet 2019). Avgrensede praksisperioder på 8-10 uker gir begrensede muligheter for grundig utforsking av fagfeltet, kort tid til etablering av relasjoner og få muligheter til aktiv deltakelse i fagutvikling. 2-1-2-modellen har som ambisjon å rokke ved disse utfordringene og skape nye rammebetingelser for en mer dynamisk og praksisnær utdanning for studentene.

 

Mer om dette prosjektet

En praksisnær utdanning for morgendagens vernepleiere (Fontene.no)

Kontakt

Bilde av Kjetil Viken
Førstelektor
E-post
kjetil.viken@inn.no
Telefon
+47 61 28 82 95

Øvrige deltakere

Bilde av Jørn Isaksen
Førsteamanuensis
E-post
jorn.isaksen@inn.no
Telefon
+47 61 28 81 22
Bilde av Henning Pettersen
Førsteamanuensis
E-post
henning.pettersen@inn.no
Telefon
+47 61 28 83 46

Inger Elisabeth Mølmen Tollefsrud

Frank Jarle Bruun

Innholdsansvarlig: Olav Ørum Sist endret 17. aug. 2023 09:44