Tidligere vinnere av Utdanningskvalitetsprisen ved HINN

Formålet med Utdanningskvalitetsprisen er å belønne eksemplarisk arbeid med utdanningskvalitet ved HINN, og stimulere fagmiljøene til systematisk arbeid med å videreutvikle kvaliteten på utdanningene. Nedenfor følger en oversikt over tidligere vinnere av prisen.

2023: "Utviklerteamet i Kompetanseledelse – er et prosessverktøy for ledere og medarbeidere i NAV"

Handelshøgskolen, Senter for livslang læring

I sin nominasjon av prosjektet beskriver avdelingsdirektør for Senter for livslang læring ved Handelshøgskolen Innlandet (SELL), Mette Villand Reichelt, Utviklerteamet i kompetanseledelse – et prosessverktøy for ledere og medarbeidere i Nav slik:

Prosessverktøyet/nettkurset "Kompetanseledelse er et prosessverktøy for ledere og medarbeidere i NAV" skal støtte de omstillingsprosessene som foregår i NAV ved å sette fokus på kompetansearbeid, og prosessverktøyet skal gi bred faglige støtte i prosesser med kompetanse- og utviklingsarbeid. Nettkurset gjennomføres som en organisasjonsbasert kompetanseprosess i den enkelte NAV enhet der alle ansatte gjennomfører kurset samtidig. NAV-lederen legger til rette for prosessen og enhetene kan få veiledning fra HINN om de ønsker det. Verktøyet er fleksibelt og kan tilpasses oppgavene og situasjonen ved den enkelte NAV-enhet. Verktøyet inneholder relevante fagtemaer som; kompetanseplanlegging, arbeidsplasslæring, lederskap, medarbeiderskap og selvledelse. Gjennom filmer, tekster, eksempler og oppgaver, refleksjon og deling skal medarbeidere og ledere sammen øke kompetansen og bidra til å styrke NAV som lærende organisasjon. Prosessverktøyet har satt fokus i NAV organisasjonen på hvor viktig det er å ha en god struktur på kompetanseheving for å lede en kompetansearbeidsplass. Dette har også medført at NAV ansatte deltar i større grad på de studietilbudene som HINN tilbyr for NAV.

Videre beskriver nominasjonen et arbeid som er nyskapende fordi det er en ny måte å tilby høgskolens fagkompetanse på gjennom at høgskolens fagmiljø og representantene fra arbeidslivet samarbeider om å utvikle et praksisnært faglig innhold som er skreddersydd for NAV. Deltakerne, eller studentene i prosjektet, har vært delaktige i utvikling av nettkurset i en samskapingsprosess mellom NAV- aktører på alle nivå og utviklerteamet ved HHS. Tiltaket er kunnskapsbasert både ved at det faglige innholdet er forskningsbasert, prinsipper for pedagogikk og læring er basert på gode pedagogiske prinsipper og mye erfaringsbasert kunnskap. Tiltaket vil ha stor overføringsverdi og vil bli brukt som mal for andre oppdrag og utvikling av andre kurs for arbeidslivet. NAV har antydet at de også muligens vil videreutvikle denne måten å drive opplæring på i andre fagtemaer i NAV. Andre aktører i arbeidslivet har og vist stor interesse for dette prosjektet.

Blant komitémedlemmenes begrunnelser kan det trekkes frem at prosjektet både har et potensial i henhold til grunnutdanningen, er kunnskapsbasert og har en sterk overføringsverdi til andre virksomheter og utdanningstilbud i høgskolen. Tiltaket er utviklet for arbeids- og samfunnsliv og kan også være en modell for hvordan også ordinære tilbud kan utvikles og videreutvikles. Lignende prosjekter kan utvikles for andre sektorer.

Prosjektet er allerede presentert ved flere internasjonale og nasjonale konferanser av både NAV og av HHS/SELL. Budskapet i presentasjonene har vært hvordan pedagogikk og læring er satt i fokus for å gjennomføre relevante, hensiktsmessige læringsprosesser i arbeidslivet der det også er utviklet en planleggingsmodell som kan brukes av andre. Komitéen understreker at vinneren scorer høyt på områder som høgskolen satser på i sin virksomhet, som blant annet handler om å utvikle innovative, fremtidsrettede prosjekter i dialog med arbeids- og samfunnsliv.

Prisen tildeles fagmiljøet bak prosjektet «Utviklerteamet i Kompetanseledelse – et prosessverktøy for ledere og medarbeidere i NAV» ved prosjektleder og helhetlig læringsdesign representert ved Line Kristiansen og Stein Amundsen ved HHS

2022: "VIPROS-prosjektet"

Den norske filmskolen

Juryen trekker fram at arbeidet er nyskapende, relevant for arbeidslivet og kobler forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og utdanning på en god måte. Prosjektet innebærer tett samarbeid mellom masterstudenter, bachelorstudenter, stipendiater og fagansatte. Det samarbeides også tett med akademiske partnere fra andre europeiske land og filmbransjen.

Prosjektet har jobbet med å ta i bruk spillteknologi i filmutdanningen slik at filmskapere kan kombinere live action filmopptak med computer-genererte bilder (CGI) i sanntid.

Mer om VIPROS-prosjektet

2021: "Virtuelt medisinrom"

Seksjon for sykepleie ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap

Komitéen var enstemmig i sin beslutning om å tildele «Virtuelt medisinrom ved Institutt for helse og sykepleievitenskap» årets Utdanningskvalitetspris. Det var bred enighet om at nominasjonen beskriver et prosjekt som innfrir kriteriene for tildeling av Utdanningskvalitetsprisen på en god og utfyllende måte.

Bildet viser prosjektlederne Lucie Furulund og Frank Martinsen som tar imot høgskolens Utdanningskvalitetspris for 2021
Utdanningskvalitetsprisen ble tatt i mot av prosjektlederne Lucie Furulund og Frank Martinsen på vegne av fagmiljøet bak prosjektet «Virtuelt medisinrom». (Foto: Kristin Garstad/HINN)

I sin nominasjon av prosjektet beskriver Dekan Ingrid Guldvik ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap det virtuelle medisinrommet på følgende vis:

VR medisinrom ble skapt som en ny arena for å styrke studentenes ferdigheter. Det virtuelle medisinrommet består av en realistisk gjengivelse av et generisk medisinrom, med modeller av preparater og annet utstyr. Alt visualisert gjennom VR-briller som studenten bærer. Studenten vil interagere med rommet, for å lokalisere og finne frem legemidler, samt beregne rett mengde, dose og styrke. VR medisinrom er en virtuell arena, som kan bidra til økt studentaktivitet i et omvendt klasseromdesign for studenter i bachelorutdanning i sykepleie.

Videre beskriver nominasjonen et arbeid som har foregått over flere år, og som i dag har resultert i et samarbeid om uttesting og evaluering av VR-medisinrommet med institusjonene VID i Bergen, Universitetet i Sørøst-Norge og OsloMet. Engasjementet er stort både blant studenter og fagpersoner, og prosjektet får stadig nye henvendelser fra aktører i UH-sektoren.

Blant komitémedlemmenes begrunnelser kan det trekkes frem at prosjektet er både praksisrettet og nyskapende, at det har potensielt svært god overføringsverdi til andre fagmiljøer og utdanningstilbud, og at det er et tiltak som sikrer at studentene både oppøver kunnskaper, ferdigheter og kritisk refleksjon knyttet til egen praksis. Det virtuelle medisinrommet bidrar til at studenter får etterlengtet mengdetrening i medikamenthåndtering, og på den måten opplever å bli tryggere i sin yrkesutøvelse.

Det å kunne ha et medisinrom tilgjengelig på studiestedet – i stedet for å være avhengige av tilgang til dette utelukkende på praksisstedene – har også vært avgjørende for komitémedlemmenes vurdering, særlig blant studentrepresentantene.

Avslutningsvis understreker komitéen at vinneren scorer høyt på områder som høgskolen satser på i sin virksomhet, som blant annet handler om å aktivisere studenter og å ta i bruk innovative løsninger i utviklingen av læringsmetodikk.

2020: Fagmiljøet tilknyttet Årsstudium i økologisk landbruk

Institutt for Institutt for jordbruksfag, Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi

Utdrag fra komitéens innstilling: Komitéen fremhever at den har mottatt en velbegrunnet nominasjon som beskriver hvordan fagmiljøet innfrir kriteriene for tildeling av prisen på en god måte. I nominasjonen er det trukket frem at en gjennom studiet har lang erfaring med delvis digitale samlinger og at fagmiljøet har gjort seg gode erfaringer med omlegging til heldigitalt studie i 2020/21. 

Det trekkes frem av komitéen at fagmiljøet ikke bare har flyttet undervisning til digitale flater, men har utnyttet de mulighetene som ligger i det digitale til å være innovative i valg av undervisningsmetoder.

I heldigital gjennomføring, har studiet brukt samlinger aktivt for å bygge grupper som også skal fungere på digitale plattformer. Fagmiljøet har benyttet seg av studentaktive metoder som flervalgsoppgaver, innleveringer og diskusjoner for å vedlikeholde aktivitet i læringsmiljøet hver uke. Tradisjonelle forelesninger har blitt byttet med «flipped classroom» for å bruke mer av undervisningstiden til veiledning i grupper. 

Studentene har i nominasjonen selv trukket frem at deres egenerfaringer og kunnskap blir brukt på en god måte i undervisningen og de føler seg som aktive bidragsytere i studiet. Kunnskapen de sitter igjen med er aktuell og praktisk anvendbar etter endt studie.

2019: "Tre tiltak ved studiet Sport management - Praksisordninger, internasjonalisering og entreprenørskap"

Institutt for organisasjon, ledelse og styring, Handelshøgskolen Innlandet – Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap

Prorektor utdanning Stine Grønvold overrekker blomster og diplom til førstelektor Trine Løvold Syversen i anledning HINNs Utdanningskvalitetspris for 2019.
Utdanningskvalitetsprisen 2019 ble tildelt fagmiljøet tilknyttet bachelorprogrammet Sport Management ved HHS. Prorektor utdanning, Stine Grønvold, overrakte blomster og diplom til førstelektor Trine Løvold Syversen, som tok i mot prisen på vegne av fagmiljøet. Foto: Erlend Moe

Utdrag fra komitéens innstilling: Komitéen er enstemmig i sin beslutning om å tildele fagmiljøet tilknyttet bachelorprogrammet i Sport Management ved Handelshøgskolen Innlandet Utdanningskvalitetsprisen for prosjektet «Tre tiltak ved studiet Sport management - Praksisordninger, internasjonalisering og entreprenørskap».

Blant komitémedlemmenes begrunnelser kan det trekkes frem at vinnersøknaden er tydelig og bredt beskrevet, og reflekterer mye av det som er utviklingen i UH-sektoren i dag som studentmedvirkning, arbeidslivsrelevans, entreprenør-relatert arbeid og internasjonalisering.

Studentene involveres i arbeidslivet allerede første året i studiet ved at de deltar i gjennomføringen av idrettsarrangementer som «observatører» og deretter skriver oppgave om sine erfaringer. Det påfølgende studieåret utformer studentene en tekst som beskriver motivasjon og bakgrunn for å søke jobb i forbindelse med et nytt arrangement, og «ansettes» på basis av dette – en aktivitet som således simulerer en søknads- og ansettelsesprosess. Tredje året arbeider studentene med sitt eget arrangement, Generation Games, som er et internasjonalt konsept med eier i Rotterdam, Nederland. Gjennom dette arbeidet får studentene dyrebar erfaring med å samarbeide med interessenter og partnere fra inn- og utland, med å planlegge, markedsføre og gjennomføre et arrangement, og med sluttevaluering i etterkant av arrangementet.

I tillegg tilbyr Sport Management et valgfritt entreprenør-emne kalt «Studentbedrift». Dette har medført en voksende interesse for gründervirksomhet innen feltet sport- og arrangement blant studentene, og flere planlegger- eller har allerede startet egen bedrift.

Det er også innledet tre ulike typer samarbeid med utenlandske universiteter fra blant annet New York, Manchester, Rotterdam Barcelona og Beijing. Disse gir studentene og fagmiljøet ved Sport Management mulighet til å reise på utveksling og studieturer, delta på felles-seminarer, få arbeidspraksis i utlandet, og forhåpentligvis anledning til å delta i et kinesisk-norsk partnersamarbeid med sikte på OL i Beijing 2022.

2018: "Akademisk utvikling og gjennomstrømming i bachelorløpet"

Institutt for skog- og utmarksfag, Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi

Prisen for 2018 gikk til Fakultet for anvendt økologi, landbruksfag og bioteknologi, nærmere bestemt fagmiljøet tilknyttet bacheloroppgavene ved Institutt for skog og utmarksfag og prosjektetet "Akademisk utvikling og gjennomstrømming i bachelorløpet".

Her mottar førsteamanuensis Karen Marie Mathisen (til venstre) Utdanningskvalitetsprisen for 2018 på vegne av fagmiljøet tilknyttet bacheloroppgavene ved Institutt for skog og utmarksfag. Her er hun fotografert under Høgskolen i Innlandets årsfest, sammen med Sveinung Jørgensen og Frøydis Myromslien som henholdsvis vant Formidlings- og Forskningsprisen. Foto: HINN.

Utdrag fra komitéens innstilling: Fagmiljøet har jobbet systematisk og målrettet med økt kvalitet og gjennomstrømming på bachelorløpene sine. På en systematisk måte har vinneren innlemmet studentene i et akademisk fellesskap, og denne oppfølgingen av bachelorstudenter er et god pedagogisk tiltak med høy overføringsverdi til andre bachelorløp, heter det i innstillingen til prisen.

2017: "Helsefremmende studentpraksis i nærmiljøet"

Institutt for folkehelse og idrettsvitenskap, Fakultet for helse- og sosialvitenskap

Eirik Grindaker og Gunnar Slettaløkken mottar Utdanningskvalitetsprisen for HINN på vegne av Seksjon for idrettsfag i 2017.
Eirik Grindaker og Gunnar Slettaløkken mottok Utdanningskvalitetsprisen på vegne av Seksjon for idrettsfag i 2017. Foto: HINN

Utdrag fra komitéens innstilling: Komitéen har enstemmig besluttet å tildele Seksjon for Idrettsvitenskap ved Avdeling for samfunnsvitenskap Utdanningskvalitetsprisen 2017 for prosjektet "Helsefremmende studentpraksis i nærmiljøet".

Komitéen kom fram til en vinner på bakgrunn av følgende vurdering. Kandidaten fyller kriteriene for tildeling på en overbevisende måte. Fagmiljøet har jobbet systematisk og målrettet for å få til et godt grunnlag for utdanningskvalitet ved sin bachelorgrad. De har over en lang periode samarbeidet med studenter og eksterne aktører for å bedre folkehelsen i samfunnet. I prosjektet var studentene nødt til å delta og utfordre seg selv for å få et resultat, og det resultatet de har vist fram til nå er meget eksemplarisk. Studentene ble utfordret til å jobbe med reelle situasjoner, mennesker med ulike sykdommer, og ifølge resultatet deres så taklet studentene dette eksepsjonelt bra.

Fagmiljøet viser hvordan intensjoner i dette prosjektet kan videreføres, også i andre utdanninger, noe som komiteen verdsetter høyt. Tiltaket har også vært med på å synliggjøre for samfunnet hva slags kompetanse studentene har etter endt utdanning, og dette ser vi også på som veldig positivt for utdanningskvaliteten.

 

Les om hvordan du kan nominere deg eller ditt fagmiljø til neste Utdanningskvalitetspris

Nominer deg selv eller ditt fagmiljø

 

Innholdsansvarlig: Lillian Gran Sist endret 4. jan. 2024 11:48