Virtuelt medisinrom - legemiddelhåndtering i sykepleierutdanning og vernepleierutdanning ved bruk av AR/VR

Prosjektet tar sikte på å videreutvikle og re-designe emnet i legemiddelhåndtering i sykepleierutdanning og vernepleierutdanning gjennom bruk av studentaktive læringsformer støttet av VR-/AR-teknologi. 

Bildet viser en deltaker som tester ut VR-medisinrommet.

En deltaker tester ut VR-medisinrommet.

Foto: Lucie Furulund

Legemiddelregning og legemiddelhåndtering er obligatorisk ved alle sykepleierutdanninger og vernepleierutdanninger i Norge. Det er krav om feilfri prøve i legemiddelregning.

Prosjektet tar sikte på å videreutvikle og re-designe et emne i legemiddelhåndtering gjennom bruk av studentaktive læringsformer støttet av VR-/AR-teknologi. Ved å utvikle et virtuelt medisinrom, vil studentene kunne øve på legemiddelregning og legemiddelhåndtering på en trygg, fleksibel og virkelighetsnær måte, og således få nødvendig ferdighetstrening med automatisk tilbakemelding, uavhengig av lærerens tilstedeværelse.

Den nye læringsformen kan fremme studentaktivitet og bidra til vurdering for læring (formativ vurdering) og gjøre studentene bedre forberedt for praksisstudier og arbeidsliv. Prosjektet er ambisiøst og nytenkende, og sikter på å være ledende i landet med hensyn til å tilby denne type undervisning. Prosjektet tar i bruk ny teknologi og vil dekke et reelt behov for prosedyre-/mengdetrening innen legemiddelhåndtering.

Prosjektet har stor overføringsverdi og vil være nyttig for alle landets universitet- og høgskoler som utdanner personell som har legemiddelansvar, dvs alle sykepleie-, vernepleie- og til dels radiografutdanninger. Videre vil prosjektet ha betydning for helse- og sosialtjenesten da det kan benyttes til kurs, autorisasjon og resertifisering av personell med legemiddeloppgaver. Studenter skal brukes aktivt i utvikling av faglig innhold.

Mer om dette prosjektet

  • Video: Intervju med prosjektleder Lucie Furulund (varighet 02:36)

I podkast-episoden nedenfor får NOKUT-podden besøk av høgskolelektorer Frank Martinsen og Lucie Furulund, samt student Ida Hansen fra sykepleierutdanningen ved Høgskolen i Innlandet. De forteller hvordan deres virtuelle medisinrom gir studentene verdifull mengdetrening, og mulighet til å tenke nye vurderingsformer.

Kontakt

Lucie Furulund

Sist endret 25. jan. 2023 13:25