Nytt studium i offentlige og bærekraftige anskaffelser

Etterspørselen etter kompetanse om offentlige og bærekraftige anskaffelser har lenge vært økende, og nå møter Høgskolen i Innlandet dette behovet med et nytt og skreddersydd studietilbud med 15 studiepoeng.

Bilde som illustrerer bærekraft

Foto: Colourbox

Hvert år kjøper offentlige instanser inn varer og tjenester for rundt 600 milliarder kroner.

Til tross for dette opplever mange offentlige enheter en mangel på kompetanse på området, og rekruttering av dyktige medarbeidere innen fagfeltet er utfordrende. Dette understrekes av en modenhetsundersøkelse fra Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), som peker på behovet for økt kompetanse, spesielt innen bærekraftige anskaffelser.

Studietilbudet vi nå utvikler for bærekraftige offentlige anskaffelser er et etterlengtet svar på behov for kompetanseheving på dette feltet

Hans Olaf Delviken, Høgskolelektor ved HINN og emneansvarlig.

Undervisere med lang erfaring

Delviken har lang erfaring fra offentlige anskaffelser, som innkjøpsansvarlig og ansvar for bærekraft i en avdeling i Kommunaldepartementet, og senere 10 år i Divisjonen for offentlige anskaffelser i Direktoratet for forvaltning og IKT. Der utviklet han verktøy og veiledning for innkjøp, med vekt på innovasjon og bærekraft.

Han har i tillegg med seg advokat Kari-Elisabeth Skotnes som har 29 års erfaring med offentlige anskaffelser og bygge- og anleggskontrakter hentet fra 15 år i Forsvarsbygg og 11 år for konsulentselskaper. Hun har holdt en rekke kurs knyttet til offentlige anskaffelser, rådgivnings- og entreprisekontrakter og forvaltningsrett.

Innkjøpere og leverandører i målgruppen

Studiet er designet for å møte behovet for kompetanse på tvers av innkjøps- og leverandørsektoren og tilbys fleksibelt på deltid i samarbeid med Høgskolesentret i Kongsvinger. Det vil gi en grundig innføring i offentlige anskaffelser generelt, samt et dypdykk i bærekraftige aspekter.

– Vi ser absolutt behovet for å øke kompetansen og på den måten også tryggheten rundt det å håndtere offentlige bærekraftige anskaffelser, sier Ann Kristin Vårdal Olsen, innkjøpsrådgiver i Regionalt innkjøp i Kongsvingerregionen.

– Mulighetene som ligger i det å klare å bruke innkjøp som et strategisk virkemiddel er store og mange - både på klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Vi trenger å være flere som ser det store, helhetlige bildet, for å få til de beste anskaffelser som dekker de reelle behovene best mulig. Da kan vi sikte videre mot den drifta som blir best både for kommunene og for næringslivet rundt oss, slår Olsen fast.

Gjennom en blanding av digitale egenstudier og fysiske samlinger, vil studentene få en helhetlig forståelse av anskaffelsesprosessen og hvordan bærekraftige hensyn kan integreres.

Studiet som har oppstart i september 2024, er egnet for både innkjøpere og leverandører til det offentlige, samt andre med interesse for innkjøp og bærekraft.

Vi er veldig glade for at HINN etablerer dette tilbudet i Kongsvinger. Det vil styrke innkjøpskompetansen i regionen, bidra til mer samarbeid på tvers, og skape økt fokus på effektive, profesjonelle og bærekraftige anskaffelser i fremtiden.

Vegard Herlyng, daglig leder ved Høgskolesenteret.

Prosjektleder Senter for livslang læring:

Bilde av Irene Thorsplass
Prosjektleder
irene.thorsplass@inn.no

Du finner også nyttig informasjon på studietilbudets nettside
Av Irene Thorsplass
Publisert 26. apr. 2024 09:41 - Sist endret 29. apr. 2024 09:31