Digital kompetanseheving for lærere på Norges grønne fagskole Vea

Høgskolen i Innlandet v/ Senter for livslang læring (SELL), Spillskolen og Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet har på oppdrag fra Norges grønne fagskole Vea utviklet et nytt, nettbasert studium innenfor utdanningsfaglig digital kompetanse (7,5 sp).

Student bruker VR briller

Foto: Anne Stine Solberg, Vea

Målet er å heve den digitale kompetansen til lærere ved skolen, og studiet kjøres nå som en pilot med 17 deltakere fra ulike studieretninger ved fagskolen.

Jobber målbevisst med digitalisering

Vea tilbyr høyere yrkesfaglig utdanning for gartnere, anleggsgartnere, blomsterdekoratører og ulike håndverksfag og har de siste årene jobbet målbevisst med digitalisering for å kunne tilby nettbaserte og fleksible utdanninger tilpasset arbeidslivets behov. Som en del av prosjektet ble det gjennomført en kompetansekartlegging som viste at behovet for relevant og oppdater teknisk og pedagogisk kompetanse hos faglærerne er stort.

Det er ikke første gang fagskolen samarbeider med HINN om kompetanseutvikling, allerede tidlig på 2000- tallet utviklet SELL et kurs innenfor fjernundervisning for Vea, og dette var bakgrunnen til at de på nytt tok kontakt og ønsket bistand innenfor nettpedagogikk og digital kompetanse.

Tett samarbeid med oppdragsgiver under utviklingen av studiet

Studiet er utviklet i et tett samarbeid med fagressurser på Vea, og skal bidra til at deltakerne ser de teknologiske mulighetene innen pedagogisk bruk av digitale hjelpemidler, og der de blir kjent med relevante IKT- verktøy for produksjon, kommunikasjon og samhandling med andre.

Studiet består av 4 moduler:

• Digital dannelse
  • Kreativ undervisning med IKT- produksjon av digital innhold
  • Læringsdesign med IKT
  • Utdanningsfaglig digital kompetanse

Kompetanseprogrammet veksler mellom å ha fokus på pedagogisk kunnskap og praktisk ferdighetsutvikling innen digitale læremidler som videoproduksjon, AR/VR, AI, spillutvikling, podcast, helhetlig læringsdesign, Teams, mm.

Deltakerne i pilotstudiet har vist et stort engasjement og lagt ned en stor arbeidsinnsats for å følge kompetanseprogrammet i en travel lærerhverdag. En av suksessfaktorene har vært at de underveis har jobbet med praksisnære oppgaver knyttet til sin egen undervisningshverdag, og har eksempelvis laget egne podcaster og videoressurser som testes ut i undervisningen. Det å jobbe sammen om digital kompetanseheving og dele erfaringer på tvers av fag/studieretninger, har og blitt fremhevet av deltakerne.

Dette er et prosjekt finansiert av utviklingsmidler fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir). Vea har blant annet utviklet en egen VR-applikasjon (i samarbeid med Making View) og et BIM-laboratorium med deres støtte. Nå er de i gang med å oppgradere klasserommene til SMARTe læringsrom, med fleksibelt interiør, digitale visningsflater og SMART-tavler som viktige hjelpemidler for undervisning på nett og hybrid undervisning.

Etter pilotstudiet er avsluttet i juni vil dette studieemnet tilbys på oppdrag fra og med høsten 2023.

Emneansvarlig for gjennomføringen av pilotstudiet er Lillian Gran mens Irene Thorsplass ved SELL har prosjektledelsen.

Av Irene Thorsplass
Publisert 7. feb. 2023 13:37 - Sist endret 7. feb. 2023 15:03