SELL bidrar i utviklingen av øvingsarena for energimontører i Hunderfossen

20. og 21. november markerte oppstarten for bygging av en praktisk øvingsarena for energimontører i Energisenteret i Hunderfossen.

Deltakerne på workshop

Deltakerne på workshop. Foto: SELL v/ Lars Teppan Johansen

SELLs rolle i prosjektet er først og fremst å bidra til læringskonseptet, og som en del av dette arrangerte vi en workshop for å få innspill fra brukerne både på faglig innhold, opplegg og organisering.

Lærlinger, energimontører og ledere fra de aller fleste nettselskapene i Øst-Norge var representert, og alle hadde som mål å bidra med faglige innspill for hva en praktisk øvingsarena bør og kan inneholde. I tillegg til nettselskapene, deltok også Bane NOR, REN, Innlandet fylkeskommune, Opplæringskontoret Elkraft og Fagskolen Innlandet. Alle med et felles mål om å løfte energimontøryrket og elektrisk infrastruktur fram i lyset.

Målsettingen med øvingsarenaen er todelt:

1. Den skal være en praktisk øvingsarena for elever på VG2, læringer og ferdigutdannede energimontører for å bidra til kompetanseheving.
  2. Den skal være en opplevelsesarena for og om elektrisk infrastruktur i sommersesongene til Hunderfossen Eventyrpark der rekruttering til yrket inngår som et viktig element. Energisenteret hvor øvingsarenaen skal bygges, ligger som kjent i Eventyrparken og har felles sommersesong med dem. Ca. 120 000 besøker Energisenteret hvert år.

Deltakere på workshop jobber i grupper.Øvingsarenaen er et omfattende prosjekt og som per nå involverer mellom 25 og 30 samarbeidspartnere og interessenter.
Daglig leder ved Energisenteret, Bjørn Kleiven var fornøyd med oppstarten og uttaler at workshopen ble ledet på fremragende vis av Senter for livslang læring ved Høgskolen Innlandet. Fra SELL deltar Lars Teppan Johansen, Grete Haaland og prosjektleder Brit Svoen.

Arenaen skal stå klar for å ta imot de første elevene, lærlingene og energimontørene i løpet av januar 2025.

Emneord: Energisenteret
Publisert 29. nov. 2023 09:52 - Sist endret 10. apr. 2024 12:11