English version of this page

Nytt EU-prosjekt om minikvalifikasjoner

Høgskolen ved Senter for livslang læring skal lede et to-årig Erasmus+-prosjekt med mål om å styrke arbeidsevnen og motivasjonen til utsatte grupper ved bruk av minikvalifikasjoner.

Illustrasjonsbilde av mikrokvalifikasjoner

Verktøy for arbeidslivet

Minikvalifikasjoner («micro credentials»), har de siste årene fått mye oppmerksomhet både i Europa og verden for øvrig. Dette er små læringsmoduler, som oppfyller gitte kvalitetskrav og gir formell kompetanse. En viktig politisk ambisjon er at minikvalifikasjoner skal være et nyttig og dynamisk verktøy for arbeidslivet, som bidrar til inkludering og sysselsetting og ikke minst gir arbeidstakere en formell anerkjennelse som kan brukes på tvers av arbeidssted eller utdanningsinstitusjon.

En utfordring så langt, er at det først og fremst er de som allerede har høy utdanning som nyttiggjør seg minikvalifikasjoner, og ikke de gruppene som kan trenge disse mest. En annen utfordring er hvordan dette kan implementeres som byggesteiner i utdanningsinstitusjonene, side om side med de eksisterende studiene.

Utsatte grupper

Prosjektet "Learning to Learn Through Micro-Credentials in a Regional Setting", med kortnavnet L2L MicroCred, adresserer disse utfordringene. Prosjektet retter seg først og fremst mot utsatte grupper, og har som mål å styrke troen på egen mestring og øke sjansene for å få jobb i nærmiljøet/regionen der man bor gjennom bruk av minikvalifikasjoner.

Prosjektets innhold

Prosjektet skal blant annet gjøre en behovskartlegging og lage en pedagogisk verktøykasse for minikvalifikasjoner. Deretter skal det utvikles engasjerende kurs av høy kvalitet, som testes ut og evalueres sammen med målgruppen. Disse minikvalifikasjonene skal bidra til å forbedre livsferdigheter, øke ansettbarheten og fremme sosial inkludering. Til slutt skal resultatene deles, slik at utdanningsinstitusjoner over hele verden har mulighet til å tilpasse og bruke både metodikken og kursene.

Samarbeidspartnere fra fire land

Det er utdanningsinstitusjoner fra fire land og to verdensdeler som deltar i prosjektet: Universitetet i Limerick (UL - Irland), LUMSA (Italia), Central Queensland University (CQU - Australia) i tillegg til Høgskolen i Innlandet som koordinerer prosjektet. Både UL og CQU har mye erfaring med bruk av minikvalifikasjoner. Prosjektet fikk full uttelling på søknaden, totalt 400 000 Euro eller ca. 4,5 mill kroner.

Regionalt fotavtrykk

L2L MicroCred vil ha et betydelig regionalt fotavtrykk, da det involverer samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, assosierte partnere, næringsliv og målgruppen. På den måten bidrar prosjektet ikke bare til økt sysselsetting og inkludering i og på tvers av de deltakende regionene i Europa og Australia, men også til å møte lokale arbeidsmarkedsbehov og fremme regional økonomisk utvikling.

For de som evt. ønsker å bidra inn i prosjektet kan ta kontakt med oss.

Prosjektleder Senter for livslang læring

Bilde av Brit Ragnhild Svoen