Nytt studium i operativ kriseledelse, samhandling og kommunikasjon

God beredskap krever kunnskap, gode systemer, forberedelser og ikke minst samhandling. Høgskolen i Innlandet får ulike beredskapsaktører til å møtes i et faglig fellesskap med teori og øvelser på studiet Operativ kriseledelse, samhandling og kommunikasjon.

Studenter som står foran mange skjermer og vurderer i en beredskapsøvelse

Foto: Lars Teppan Johansen, SELL/HINN

Her møtes en bredt sammensatt studentgruppe, med blant annet ambulansepersonell, politi, brann- og redningsaktører.

Stor etterspørsel etter nytt studium

Det nye studietilbudet på 15 studiepoeng hadde sin første samling i februar på Protect – Senter for beredskap og krisehåndtering Rena. 30 studenter fra hele landet møttes til forelesninger og øvelser. Studiet gir kunnskaper og ferdigheter i operativ ledelse, risikovurdering, beslutningstaking, prinsipper for helsehjelp ved kriser og katastrofer. Viktige tema som operativ psykologi, totalforsvaret og profesjonelle roller og forventinger ved en krise, er også en del av studiet. Studiet avsluttes med en praktisk/teoretisk eksamen i juni.

På tvers av profesjoner

De fleste etater har en eller annen form for intern opplæring eller utdanning, men det finnes få utdanninger som går på tvers av sektorer og ansvarsområder slik dette emnet tar sikte på å få til. Det kreves minst to års relevant arbeidserfaring for å få studieplass. Dette for at man skal ha praktiske, reelle beredskapssituasjoner å relatere den nye kunnskapen til.

Relevant for arbeidslivet

Arbeidsplassen skal merke at studentene har tilegnet seg verdifull kompetanse. Studiet er praksisnært og de ulike rollene og arbeidserfaringene studentene har, er viktige bidrag inn i de praktiske øvelsene. Studentene har ulike beredskapsroller i samfunnet og samhandlingen dem imellom kan være helt avgjørende i en krise.

Høgskolen lærer også mye gjennom dette studiet, vi kommer tettere på hva som er relevant, hvilken arbeidshverdag studentene kommer fra og hvilke utfordringer de møter i sine beredskapsroller. Her er det mye flinke folk!

Bjørn T. Bakken, studieprogramansvarlig

Unik studiesituasjon

Faglærerne Bjørn T. Bakken og Inger Lund-Kordahl sier at det er en helt unik situasjon å ha så mange forskjellige aktører fra totalforsvaret samlet i en klasse. Det er et stort potensial for å lære av hverandre, spesielt i de praktiske øvelsene og diskusjonene. Å kjenne hverandres roller og ansvar i en beredskapssituasjon, å se sin egen rolle gjennom andres øyne og å øve på samhandling i praksis er en unik mulighet i dette studieprogrammet. Kommunikasjon og nettverk på tvers av profesjoner er en del av beredskapsevnen til samfunnet og det vil dette studiet være med på tilrettelegge for.

Mer informasjon

Ønsker du mer informasjon om dette studiet, ta kontakt med

Linda Vibeke Kiønig, prosjektleder SELL/HINN

Les gjerne mer om studiet her: Operativ kriseledelse, samhandling og kommunikasjon