Viktig prosjekt om inkluderende læring og aktivt medborgerskap

LIDA - "Learning Inclusion in a Digital Age. To Belong and Find a Voice in a Changing Europe", har hatt som mål å styrke inkluderende læring og aktivt medborgerskap på tvers av nasjonale grenser i Europa.

Eksempler på digitale fortellinger laget i LIDA-prosjektet.

Dette er et tema som er blitt svært aktuelt de siste årene. Senter for livslang læring (SELL) har siden 2021 ledet prosjektet som nå er avsluttet, og kronet med en bokutgivelse fra prosjektet.

Strategiske partnere for voksnes læring

LIDA har vært et treårig prosjekt (2021-2023) støttet av Erasmus+ programmet «Strategiske partnerskap for voksnes læring» og er basert på to søyler:

1. Resultatene og erfaringene fra tidligere og relaterte EU-prosjekter, inkludert det topp-evaluerte ReGap-prosjektet
  2. Anbefalingene fra SELLs internasjonale konferansen ICDE Lillehammer Lifelong Learning Summit i 2019.

Partnere i prosjektet har vært Lumsa Universitetet i Roma (Italia), Universitetet i Porto (Portugal) og Pilgrim Projects (England). Høgskolen i Innlandet ved førsteamanuensis Brit Svoen, Senter for livslang læring, har vært prosjektkoordinator. I tillegg har Stephen Dobson, Lars Teppan Johansen, Gunn Heidi Holme, Espen Stranger-Johannessen og Anne Stine Bakmann deltatt fra HINN.

Bilde av deltakerne i LIDA-prosjektet

Mange tilgjengelige ressurser på nettsiden Lidalearn

De viktigste virkemidlene har vært å skape møteplasser, utvikle læringsaktiviteter, bruke potensialet til digitale fortellinger og drive forsknings- og formidlingsarbeid. LIDA har også hatt som ambisjon å løfte fram og å synliggjøre gode initiativ, beste praksis, læringsressurser og FoU-resultater. Nettsiden Lidalearn.net inneholder en fyldig oversikt og dokumentasjon på resultater i prosjektet. Her finner man også LIDA stories, som er en språklæringsressurs tilgjengelig på nærmere 40 språk, og 65 digitale fortellinger laget av mennesker i sårbare situasjoner fra hele verden.

Bokutgivelse med oppsummering av læringen i prosjektet

Av prosjektet har det også kommet en bokutgivelse som Stephen Dobson og Brit Svoen er initiativtakere og medredaktører til, sammen med Gabriella Agrusti og Pip Hardy. De forteller at det er viktige tema antologien tar opp – «Inkludering og tilhørighet er mer aktuelt enn på lenge, i en tid hvor utenforskap av sårbare grupper øker i et stadig større omfang.»

Det er spesielt gledelig at boken er funnet verdig for Springer Nature Sustainable Development Goals Series. Takket være HINNs publiseringsfond, er boken tilgjengelig via «open acess», fritt tilgjengelig, og nærmere 5 000 personer har allerede besøkt forlagets nettside for boken.

Videoen under viser en samtale om boken mellom to av redaktørene I april inviterer SELL til boklansering, nærmere informasjon om tid og sted kommer.

Her kan du laste ned boken:

Publisert 22. mars 2024 14:37 - Sist endret 5. apr. 2024 14:40