Om SELL

Senter for livslang læring (SELL) er en utviklingsenhet for etter- og videreutdanning ved Handelshøgskolen Innlandet - Fakultet for samfunnsvitenskap og økonomi.

 

SELL samarbeider med fagmiljøer ved Høgskolen om utvikling og forskning innen livslang læring gjennom:​

  • Utvikling av studier, nettkurs, konferanser, seminarer, kompetansepakker​

  • Pedagogikk, læringsdesign, læringsteknologi og innovasjon​

  • Utvikling av læringsressurser​ 

  • Prosjektledelse​

  • Studieadministrasjon

  • Forskning og evaluering

SELL har pr 2024 ca. 25 årsverk og administrerer etterutdanninger med 3000 - 5000 deltakere og videreutdanninger for ca. 2000 studenter.

SELLs prosjekter er eksternt finansiert gjennom oppdragsinntekter, studieavgifter og bidrag fra virkemiddelapparatet.

SELLs handlingsplan har som hovedmål at SELL skal bidra til at HINN er en sentral og foretrukket aktør som utvikler og tilbyr eksternt finansierte fleksible, relevante og praksisnære kompetansetilbud for samfunns- og arbeidslivet.

SELLs målgruppe er to-delt:
1) Virksomheter som har behov for kompetanseutvikling for sine medarbeidere (skreddersøm)
2) Enkeltindivider som har behov for kompetanseutvikling i kombinasjon med arbeid gjennom åpne etter- og videreutdanningstilbud.

Mer om SELL

Senter for livslang læring (SELL) ble opprettet under navnet Kurs- og fjernundervisningsavdelingen (KFA) ved Oppland distriktshøgskole i oktober 1990. Høgskolen ble på samme tid tildelt en nasjonal knutepunktfunksjon for fjernundervisning i Norgesnettet.   

Hensikten med opprettelsen av SELL var å ivareta høgskolens satsing på fjernundervisning og ta seg av oppdrags- og markedsrettede undervisning for voksne i arbeidslivet som hadde behov for kompetanseutvikling, både med og uten studiepoeng. Hovedsakelig var det regionen som skulle ivaretas, men med mulighet for bruk av teknologi og en etablert fjernynsregi-utdanning ved høgskolen, ga det muligheter for å tenke nye tanker om distribusjon av utdanning til større deler av landet (Lesjø m. fl., 2000).

SELL utviklet og formidlet i samarbeid med fagmiljøene, nye former for undervisning og distribusjon gjennom bruk av teknologi. Samarbeidsavtaler med NKS Fjernundervisning om nasjonal utdanning i organisasjon og ledelse, historie og pedagogikk ble etablert. Store statlig institusjoner som Rikstrygdeverket og A-etat (nå NAV) samt kommunesektoren, var sentrale aktører for utvikling av kompetanseopplegg for ansatte i sektorene. I tillegg var det etter hvert også samarbeid med Forsvaret, skole- og helsesektoren for utvikling og gjennomføring av utdanningstilbud.

I tillegg til kompetansegivende tilbud ble det utviklet spill- og multimediabasert opplæring og installasjoner for blant annet museer.

SELL har fra opprinnelsen hatt en pedagogisk plattform forankret i sosialkonstruktivistisk teori, der samspill og læring i felleskap med andre er viktige pilarer. Det fysiske møtet og muligheten for erfaringsdeling og dialog mellom medstudenter og lærere har alltid blitt sett på som sentralt i læringsprosesser. Bruk av digitale undervisningsformer helt fra 1990-tallet med videokassetter, gav muligheter til å utvikle mer fleksible studiemodeller som kombinerer det fysiske møtet med digital synkron eller asykron undervisning og læring. ‘Kombinerte studiemodeller’ var et nasjonalt varemerke for hva SELL sto for. 

I 2006 utviklet SELL det første nasjonale nettkurset innen Spillavhengighet, med bl.a over 100 undervisningsfilmer. Studiet var rettet mot helsesektoren og tilbys fortsatt til en utvidet målgruppe, i en oppdatert og modernisert versjon. Siden den gang er det utviklet en rekke nettbaserte kompetansetilbud med flere tusen deltakere på hvert, for skolesektoren på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. 

SELL arrangerer annet hvert år en internasjonal konferanse om livslang læring (hvert 4. år fysisk). Konferansen har vært gjennomført i 2019, 2021 2023 og har en nasjonal status for å sette livslang læring på dagsorden og er en sentral møteplass for myndigheter, arbeidsliv og UH-sektoren.

Varemerket til SELL har i alle år vært å skreddersy fleksible og pedagogiske studiemodeller til de ulike målgruppene gjennom bruk av relevante undervisningsmetoder og læringsressurser. Pedagogisk bruk av film i undervisningen har stått sentralt, og pedagogiske og teknologiske løsninger har blitt utforsket i ulike utviklingsprosjekter.

 

Sist endret 14. juni 2024 13:59