Nokut på institusjonsbesøk

Tung kompetanse vurderer Høgskolen i Innlandet sin universitetssøknad.

14 mennesker står oppstilt innendørs.

HINNs øverste ledelse møter Nokuts sakkyndige komité, samt representanter fra Nokuts sektreteriat. Foto: Marte Veimo/Høgskolen i Innlandet

Det er en sakkyndig komité utnevnt av Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen (Nokut), som behandler HINN sin søknad om å bli akkreditert som universitet. I den forbindelse er komiteen på institusjonsbesøk på studiested Lillehammer 19. mars og studiested Hamar 20. mars.

Tung kompetanse vurderer HINN

Komiteens leder er Berit Johanne Kjeldstad, tidligere prorektor ved NTNU. I tillegg består komiteen av Staffan Edén, professor emeritus ved Gøteborgs universitet, Peder Østergaard, tidligere prodekan ved Aarhus universitet, Lin Marie Holvik, rektor ved Thor Heyerdahl videregående skole og Aleksander Gjøsæter, student ved Universitetet i Bergen. Med på besøket er også tre saksbehandlere fra Nokut.

10 samtaler i løpet av besøket

Rektor Peer Jacob Svenkerud og komiteleder Berit Kjeldstad hilser oppstilt på hverandre utenfor et møterom.
Rektor Peer Jacob Svenkerud og leder for Nokuts sakkyndige komité, Berit Johanne Kjeldstad.

I løpet av oppholdet gjennomfører komiteen 10 samtaler med ulike grupper knyttet til HINN. Det er komiteen som har bestemt hvilke grupper de ønsker å snakke med. Første gruppe ut tirsdag morgen var høgskolens øverste ledelse (rektoratet, økonomidirektør og HR-direktør).

Rektor Peer Jacob Svenkerud så fram til å møte komiteen:

–  Høgskolen i Innlandet har lagt ned en betydelig innsats gjennom de siste årene for å heve kvaliteten både i forskning, kunstnerisk utviklingsarbeid og undervisning.  Vi opplever at vi er en attraktiv samarbeidspartner i vår egen region, samtidig som vi har blitt mer synlig på den internasjonale arenaen. Dette dokumenterer vi i søknaden, men mye har også skjedd siden den ble sendt. Vi har lenge sett fram til å svare på spørsmål fra Nokuts sakkyndige komité for at de skal få et så grundig innblikk som mulig i hvem HINN er og hva vi presterer, sa rektor Svenkerud.

Fokus på blant annet ph.d.-programmer

Blant de andre gruppene NOKUT møter er ansvarlige for ph.d.-programmene Innovasjon i tjenesteyting – offentlig og privat sektor (INTOP), Anvendt økologi og bioteknologi (AØB), Barn og unges deltakelse og kompetanseutvikling (BUK) og Helse og velferd (HELVEL), ph.d.-ledere og ph.d.-studenter fra de samme programmene, samt studenter på masterprogrammer som rekrutterer til disse ph.d.-studiene.

Komiteen ønsker også en presentasjon av studiestedene med påfølgende samtale med fokus på infrastruktur, læringsareal, bibliotek og campusutvikling. Avsluttende møte onsdag er igjen med øverste ledelse samt styreleder.

Får svar til høsten

HINN sendte søknad om å bli akkreditert som universitet i desember 2022.
–  Å behandle en søknad om universitetsakkreditering er naturlig nok en prosess som krever både kompetanse og tid, sier prosjektleder for universitetssøknaden, Anna L. Ottosen.

–  Institusjonsbesøket er en viktig milepæl i prosessen. Hva skjer videre?
– Vi må tro at komiteen nå har kommet langt i sine vurderinger. De skal skrive en rapport hvor de begrunner sine vurderinger av hvordan HINN møter de gjeldende krav for å kunne bli akkreditert som universitet. Vi vet foreløpig ikke når den foreligger, sier Ottosen.

Når rapporten er klar, får HINN anledning til å kommentere og rette opp i eventuelle faktafeil. Deretter blir komiteens rapport og innstilling oversendt Nokuts styre.

– Vi har fått signaler om at Nokuts styre vil behandle saken til høsten, sier Ottosen.

Til syvende og sist er det Kongen i statsråd som eventuelt endrer status fra høgskole til universitet.

Flere saker om universitetssøknaden

Styrket søknad om universitetsstatus