English version of this page

Formidling av forskning på agendaen

Nylig var forskere fra hele EMERGE-alliansen samlet i Hamar for å være med på et intensivt kurs om formidling av vitenskapelig forskning.

10 personer står på rekke utendørs foran et skilt med oversikt over campus Hamar. De hopper, eller har nettopp hoppet og smiler og vinker. God stemning!

Kursdeltakerne kom fra flere av universitetene i EMERGE-alliansen. Foto: Høgskolen i Innlandet

Kurset ble arrangert av Høgskolen i Innlandet (HINN), fra 10. til 14. juni 2024.

Bidragsyterne kom fra University of Rennes 2 (UR2, Frankrike), University of Matej Bel (UMB, Slovakia) og HINN (Norge). Mens studenter fra hele fem EMERGE-universiteter deltok på kurset (Høgskolen i Innlandet, European University Flensburg, University of Limerick, Matej Bel University og Neapolis University).

Emnet fokuserer på åpen tilgang (UR2 og INN), oppsøkende (HINN) og akademisk integritet (UMB).

Kombinert digitalt og fysisk program

Den første delen av programmet de var igjennom var en digital samling i april, og inkluderte tre virtuelle møter der studentene fikk nødvendig teoretisk innhold for å jobbe med oppgaver som ble videreutviklet under den fysiske samlingen i Hamar. Her var det blant annet aktiv læring av real-case-analyse relatert til Open Access og akademisk integritet.

I tillegg presenterte studentene sin forskning på ulike måter (film, plakat, presentasjon, podcast) og fikk tilbakemeldinger fra de andre deltakerne, i tillegg til fra høgskolen sine kommunikasjonsrådgivere, Erlend Moe og Ole Martin Ringlund, som har lang erfaring som journalister og i formidling av vitenskapelig forskning.

Utvekslet erfaringer

Open Access-komponenten ble undervist av Cecile Sebban og Johanna Sauvage fra UR2, og Inger Beate Nylund og Ellen Nierenberg fra HINN. Dette var også en god mulighet for spesialister på oen access fra to av Emerge-institusjonene til å sitte sammen og utveksle erfaringer innen alle aspekter knyttet til open access.

Den tredje komponenten av akademisk integritet ble undervist av Dr. Andrea Klimkova og Dr. Daniela Kovacova fra UMB.

Tilfredse studenter

Uken i Hamar ble avsluttet med et guidet besøk på Domkirkeodden, et historisk landemerke i byen.

Studentene ga uttrykk for at de var fornøyde med organiseringen av dette kurset, og at det var en god opplevelse, lærerikt og at de hadde stor nytte av å bli kjent med studenter og professorer fra andre universiteter, samt utveksle erfaringer med felles utfordringer. Vi håper virkelig at vi har styrket disse studentenes vitenskapelige forskningsreise.

Pilot-prosjekt

Kurset er et pilot-prosjekt i Emerge for ph.d.-er i generiske ferdigheter med fokus på formidling, open access og akademisk etikk og integritet.

Fakultetet ALB ved HINN arrangerer kurs i generiske kompetanse til ph.d.-studenter i regi av universitetsalliansen EMERGE. Hovedtema er kommunikasjon av vitenskapelig forskning og moduler fokuserer på formidling, open acces og etikk.

Forskerutdanning og karriereveier for forskere har hatt en betydelig utvikling de siste 20 årene. Dette har ført til en økt bevissthet i akademia om behov for å fokusere på generiske ferdigheter (transferrable skills) i forskerutdanning. Likevel er det fortsatt relativt få akademiske institusjoner som tilbyr kurs i generiske ferdigheter, og enda færre som integrerer disse i systematiske karriereprogrammer.

Fakta om EMERGE

• EMERGE står for «Empowering the Margins of Europe through Regional and Global Engagement». Les mer om EMERGE.
  • Det er et samarbeidsnettverk bestående av ni institusjoner innen høyere utdanning.
  • Institusjoner fra Irland, Frankrike, Spania, Tyskland, Slovakia, Kypros, Hellas og Norge deltar i nettverket.
  • Partnerne i EMERGE ønsker å søke status som europeisk universitetsallianse gjennom European Universities Initiative (EUI) i Erasmus +.
  • EUI-status fører blant annet til at deltakerne i alliansen må ha en felles langtidsstrategi for utdanning som styrker kobling mellom utdanning, forsking og innovasjon.

Bilde av Eliana Bontti
Seniorrådgiver