Nytt beredskapssenter åpnet på Rena

Same dag som regjeringen kom med langtidsmeldingen for Forsvaret som ser ut til å få betydelige konsekvenser for Sør-Østerdalen, åpnet HINN sitt nye beredskapssenter PROTECT på Rena.

Snorklipping ved åpningen av Protect.

Dekan Marit Roland fikk det ærefulle oppdraget med å klippe over snoren, og dermed åpne PROTECT – Senter for beredskap og krisehåndtering på studiested Rena i dag. Primus motor for etableringen av senteret, Bjørn Tallak Bakken, holdt snoren sammen med studenter fra fagmiljøet.

Foto: Nan. Cecilie Kolby / Høgskolen i Innlandet
Portrettfoto av Marit Roland
Marit Roland (Foto: Elen Sonja Klouman/HINN)

Det nye beredskapssenteret ble åpnet i helt nye og moderne lokaler av dekan ved Handelshøgskolen - Fakultet for økonomi og samfunnsvitenskap, Marit Roland med statsforvalteren i Innlandet, Knut Storberget, Åmot-ordfører Ole Erik Hørstad, Elverum-ordfører Lillian Skjærvik og rektor ved HINN, Peer Jacob Svenkerud til stede i salen.

Marit Roland utrykte både stolthet og takknemlighet i sin tale før hun klippet over snoren – som for anledningen var sperrebånd.

– Dette senteret er en brikke i et puslespill. Det skal gjøre Innlandet tryggere og sette HINN på kartet. Potensialet er stort, sa dekanen.

En del av samfunnsutviklingen

Portrettfoto Knut Storberget
Statsforvalteren i Innlandet,  Knut Storberget (Foto: Lars Bjarne Mythen/HINN)

– Dette er en stor dag i flere betydninger, sa statsforvalter i Innlandet, Knut Storberget i sin tale.

Åpningen av et beredskapssenter på Rena skjer samme dag som regjeringen legger frem en langtidsmelding for Forsvaret som er den største etter 2. verdenskrig. Det foreslås å bruke 600 milliarder kroner på forsvar i løpet av de neste 12 årene, og dermed nesten doble dagens forsvarsbudsjett. Blant annet skal det etableres en brigade i sør, som vil få stor innvirkning på videre samfunnsutvikling i Sør-Østerdalen.

At den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen i verden viktiggjør et slikt beredskapssenter ble også påpekt av Peer Jacob Svenkerud i hans tale: - Vi trenger styrket beredskap og evne til å håndtere det uforutsette, slik at vi kan ivareta sikkerheten i samfunnet vårt. Senteret som åpner i dag, spiller en viktig rolle i dette bildet, sa han.

Et av landets fremste fagmiljøer

Portrettfoto av Peer Jacob Svenkerud
Peer Jacob Svenkerud (Foto: Tore Høyland/Høgskolen i Innlandet)

– Et senter for beredskap og krisehåndtering er en satsing som skal samle kompetanse under ett tak. Vi ønsker at senteret skal legge til rette for god samhandling i øvelser, som er en forutsetning for å lykkes i krisehåndtering. Og vi ønsker å tilby en bred tilnærming til fagfeltene som senteret jobber med, med høy kvalitet i alle ledd, understreket Svenkerud.

Både rektor og dekan trakk frem fagmiljøet innen krise- og beredskapsstudiene ved studiested Rena med Bjørn Tallak Bakken som primus motor for arbeidet med det nyetablerte senteret.

– Jeg ønsker å takke alle som har bidratt til at dette senteret har blitt en realitet, det er lagt ned en formidabel innsats over mange år.

Vi har et av landets fremste miljøer innen dette fagfeltet. Ambisjonen er at vi bør være ledende nasjonalt, og vi er på god vei, sa en stolt Peer Jacob Svenkerud til den fullsatte salen.