Program SEPU-konferansen 2024

Årets SePU-konferanse "En for alle, alle for en" finner sted 17. - 18. september 2024 i Hamar kulturhus.

 

En for alle, alle for en!

Hamar Kulturhus 17. – 18. september 2024

 

Program 17. september

10.30 - 11.00 Åpning - Kirsten Flagstadsalen

11.00 - 12.30 Mel Ainscow - Kirsten Flagstadsalen - Development for Inclusion 

Inclusion and equity are increasingly seen internationally as major priorities for the development of education policies and practices. This presentation will draw on Mel Ainscow’s extensive experience of working with education systems in different countries to address the challenges involved. In particular, it will explore how forms of collaborative inquiry can throw light on the barriers experienced by some learners and, at the same time, help identify overlooked resources that can be mobilised to address these difficulties. This has major implications for leadership practices within schools and across education systems.

12.30 - 13.30 Lunsj, servering i vrimleområdet

13.30 - 15.00 Parallelle sesjoner

Bruk av data og evidens i et utviklingsarbeid - Barnehage, multisalen

Bruk av data og evidens i et utviklingsarbeid – ledelse med mærkbar effekt for børnene. 

Charlotte Ringsmose

I et udviklingsarbejde i Københavns Kommune er der arbejdet med, hvordan faglig og databaseret ledelse i dagtilbud understøtter de pædagogiske medarbejderes læring og udvikling. Undersøgelsen viser, at faglig ledelse i hele organisationen har betydning, og at når lederne selv indsamler data og analyserer kvaliteten i deres eget dagtilbud, så fører det til forbedret kvalitet i daginstitutionerne

 

Marianne Lund Sørensen, leder av dagtilbud i Kolding kommune

Bruk av data og elevmedvirkning - Skole, Kirsten Flagstadsalen

Including students in data-informed decision making to enhance inclusion

Kim Shildkamp

Data-informed decision making can lead to increased quality of teaching and learning in schools and more inclusive learning environments. Often students are the objects of data use in schools, but are not included in the data use process. However, actively including students in the data use process can help to understand and address educational problems schools are facing. This can also contribute to a more inclusive learning environment. In this presentation, drawing on Norwegian and Dutch projects, I will focus on the different ways students can be included in the data use process. For example, students can be involved in the data use process at school level. This may help students to experience agency, can provide as authentic space for student voice and youth engagement, and can help to sustain motivation and engagement. This can contribute to learning and achievement. Students can also be involved at the classroom level by engaging in a dialogue around the use of data. This can become part of the learning and development of teachers and of students, and can also contribute to the development of inclusion.

Økt elevmedvirkning – økt trivsel?

Kjersti Marie Strand og Mari Anne Langbrumoen Rinden, Eidskog ungdomsskole

15.00 - 15.30 Pause med enkel servering

15.30 - 16.30 Thomas Nordahl - Kirsten Flagstadsalen -Gjenreis felleskapet i barnehage og skole

Pedagogiske institusjoner og de som arbeider der har til alle tider stått i et spennings-forhold mellom hensynet til individet og fellesskapet. I felleskapet skal barn og unge lære sammen og lære seg å være sammen. Det krever både felles kunnskaper som alle skal tilegne seg og et solidarisk sosialt felleskap. Men det enkelte barn skal også utvikle seg selv og tilegne seg kunnskaper og ferdigheter ut fra egne behov og forutsetninger. I dag er den individuelle og liberalistisk vektleggingen sterk, og den støttes også av individuelle rettigheter som er nedfelt i lovverket, men fellesskapet på en avdeling i barnehagen eller en klasse i skolen har ingen rettigheter og ser ut til å måtte vike for individets behov. Hvordan kan vi gjenreise det pedagogiske og sosiale felleskapet til beste for alle barn og unge?

16.30 Takk for i dag!

 

Program 18. september

09.00 - 09.15 Velkommen til dagen i dag!

09.15 - 10.15 Marte Bilkstad-Balas - Kirsten Flagstadsalen Hva vil vi med teknologi i skole og barnehage - og hvordan skal vi få det til? 

Vi er alle enige om at digital teknologi bør være en integrert del av hverdagen i skole og barnehage, men hva sier egentlig forskningen om hvor langt – eller kort - vi har kommet?  Hva kjennetegner egentlig bruken av teknologi for norske barn og unge i skole og barnehage?

10.15 - 10.45 Pause med enkel servering

10.45 - 12.30 Parallelle sesjoner

Inkluderende barnehagemiljø - Barnehage, multisalen

Inkludering og felleskap i barnehagen – de voksnes ansvar

Line Børli, styrer Skotterud barnehage, Eidskog kommune

Elevmedvirkning - Skole, Kirsten Flagstadsalen

Gi oss ordet, vi e itj på jordet! – en praksisfortelling om elevmedvirkning

Marit Jansen, Åfjord kommune og

Linda Lillemo, student NTNU

Selv om elevmedvirkning fremheves i LK20, forstås og praktiseres det forskjellig og i variert grad i dagens skole. Så variert at elevdemokrati og medvirkning får relativt lavt score i den siste elevundersøkelsen. Men hva kan skje, når elever føler de blir tatt på alvor og får et reelt eierskap til det de blir med på? Her er fortellingen om hvordan ungdomsrådet i Indre Fosen utformet sitt helt eget prosjekt #inkluderemere da de fikk spørsmål om hvordan de kunne bidra i (modellkommuneprosjektet) inkludering på alvor.

 

Hvordan lykkes med elevmedvirkning?

Endre Helsem, Akademiet Drammen

Ny opplæringslov slår fast at elevene skal bli hørt, og at meningene deres skal legges vekt på. Hvordan kan man tilrettelegge for medvirkning som fremmer motivasjon, trivsel, og som til og med utvikler skolens praksis? I denne sesjonen deler Akademiet Drammen vgs sine erfaringer med hvordan skolen har jobbet med skoleutvikling basert på elvenes innspill og premisser.

12.30 - 13.30 Lunsj, servering i vrimleområdet

13.30 - 14.30 Cindy Poortman - Kirsten Flagstadsalen Effective collaboration for inclusion

Teacher and leader collaboration is one of the most important characteristics for successful professional development in kindergartens.

This is why we expect a lot of working together in teams and communities of teachers, leaders and other stakeholders.

This is not automatically effective, however. And even if learning collaboratively together seems to go well, actually changing practice for the benefit of children is still hard.

What makes this so hard and how can teachers in kindergartens and schools be supported in this process?

In this presentation we will go into factors supporting the process from learning together, including leadership, to changing practice for improving inclusion for children.

14.30 - 14.45 Pause

14.45 - 15.15 Astrid Marie Jorde Sandsør - Kirsten Flagstadsalen Et jevnere utdanningsløp- barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn 

 

Målet til ekspertgruppen har vært å foreslå tiltak som har til hensikt å påvirke barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Hvorfor foreslo ekspertgruppen det de gjorde og hvilken oppmerksomhet har noen av forslagene fått?

15.15 - 15.30 Avslutning og takk for nå!

Innholdsansvarlig: Bodil Syversen Sist endret 11. juni 2024 12:55