Dystre tall om studenters psykiske helse

I dag ble rapporten fra SHoT’s tilleggsundersøkelse om psykiske lidelser blant studenter lansert. Tallene er tydelige, studenters psykiske helse må tas tak i, og det må skje raskt!

En kvinnelig student sitter på en lesesal og hviler hodet trist på en bunke med pensumbøker

Foto: Drobot Dean - stock.adobe.com

I følge tilleggsundersøkelsen kan omtrent hver tredje student ha en psykisk lidelse, og over halvparten kan ha eller ha hatt en psykisk lidelse det siste året. Rapporten spesifiserer at begrepet psykisk lidelse brukes når symptombelastningen er stor, vedvarer over tid og er av en slik karakter at kriteriene for en klinisk diagnose er oppfylt.

Med disse tallene i bakhodet, er vi i Studentorganisasjonen i Innlandet, tydelige på at tiltak må bli gjort. Vi er heldige som har stor aktivitet i linjeforeningene og aktivitetsgruppene på skolen, organisert av Studentsamfunnet i Innlandet. Det er viktig at Høgskolen arbeider målrettet med å sikre studentfrivilligheten gode rammebetingelser, for å sikre at aktiviteten opprettholdes, og for at informasjonen om tilbudene når ut til studentene. På denne måten sikrer vi at studentene har trygge arenaer å delta på.

6. oktober skal regjeringen legge frem sitt forslag til Statsbudsjett for 2024, og vi forventer å se en reell økning i studiestøtten. I en tid hvor kostnader øker, blir studentene hengende lengre og lengre bak. En økning i studiestøtten vil kunne skape en mer forutsigbar hverdag, og redusere en stor bekymring hos studentene. I dag opplever mange studenter å måtte arbeide mer enn ønskelig, for å få hverdagen til å gå rundt. Dette går utover fritid og skolearbeid, og etterlater en følelse av at man ikke strekker til.

Til slutt er det viktig at studentene sikres billige og tilgjengelige helsetilbud, både forebyggende og behandlende. Her er det viktig at Studentsamskipnaden i Innlandet og vertskommunene samarbeider, for å sikre et godt og relevant tilbud med kort ventetid og riktig hjelp. Studentene skal ikke havne bakerst i køen for gode helsetilbud.

Av Ida Pollestad Brunes
Publisert 19. sep. 2023 12:39 - Sist endret 19. sep. 2023 12:39