Tillitsvalgt - hva nå?

Rollen som tillitsvalgt kan være både givende og krevende. I denne artikkelen skal vi forsøke å gi et lite innblikk i hva rollen innebærer.

To glade studenter står fremme med tavlen og skuer ut om klasserommet som er utenfor rammen

Foto: Elen Sonja Klouman / Høgskolen i Innlandet

Først og fremst, gratulerer så mye som tillitsvalgt! Som klassetillitsvalgt, er du dine medstudenters representant, og med dette medfører et stort ansvar. Å være tillitsvalgt handler, som navnet tilsier, å være en person andre skal kunne ha tillit til, og som stiller opp på alle sine vegner.

Klassens time

Som tillitsvalgt er en del av ansvaret at man skal vite hvordan de andre opplever studiehverdagen, og å forstå hva som rører seg blant medstudentene. Klassens time er et verktøy man kan ta i bruk for å samle meningene til studentene. Klassens time kan fungere som et slags råd, hvor alle studentene samles for å diskutere det som opptar dere. Som tillitsvalgt er det du som kaller inn til slike møter, og det kan gjøres svært enkelt. Vi anbefaler at dere legger klassens time rett før eller etter undervisning, slik at terskelen for å delta blir lavest mulig. Ta kontakt med din studieprogramansvarlig (SPA), som kan hjelpe til med å booke rom og å få ut informasjon til klassen. Noen emneansvarlige lar også studenter få bruke deler av oppsatt undervisningstid dersom det passer seg. Ting man kan ta opp i klassens time er eksempelvis kvalitet på undervisningen, eksamensform, sosiale aktiviteter for klassen og lignende.

Studieprogramutvalget (SPU)

Alle studieprogram ved Høgskolen i Innlandet har et eget studieprogramutvalg. Dette utvalget består av tillitsvalgte fra alle trinn, emneansvarlige og studieprogramansvarlig. Det er ulikt fra studieprogram til studieprogram hvor ofte det holdes møter i utvalget, men det skal gjennomføres regelmessige møter. Saker som diskuteres i studieprogramutvalget er gjerne hvordan studentene og forelesere opplever undervisningen og det faglige nivået, utvikling av studieplan, hendelser på studieprogrammet, og annet som det er viktig at tas opp mellom studieprogramledelsen og de tillitsvalgte. Selv om det gjennomføres møter i utvalget, skal det være lav terskel for å ta kontakt med studieprogramansvarlig underveis i skoleåret, utover de oppsatte møtene, for deg som er tillitsvalgt.

Studentrådet

På alle studiestedene ved HINN finnes det et studentråd. Studentrådet består av tillitsvalgte fra alle klassene ved studiestedet, og er det øverste studentorganet ved studiestedet. Studentrådet ledes av studenter selv, og her diskuteres saker som er aktuelle for hvert enkelt studiested. Typiske saker i Studentrådet kan være fasilitetene ved studiestedet, velferdstilbudene, studentmiljøet og lignende. Det finnes i utgangspunktet ikke noen begrensninger for hvilke saker man kan ta opp i Studentrådet. Studentrådet velger også sitt eget utvalg, Studentrådsutvalget, som er en gjeng som arbeider med studentmedvirkningen mellom møtene.

Dersom du ønsker å vite mer om vervet som klassetillitsvalgt, og studentmedvirkning generelt, kan du ta en titt på Canvas-rommet vårt: canvas.stinn.no

Om det er noe mer du lurer på, er det bare å ta kontakt med oss i sosiale medier, eller på e-post: au.stinn@inn.no

Av Ida Pollestad Brunes
Publisert 30. aug. 2023 15:03 - Sist endret 30. aug. 2023 15:03