Tur til Namibia med Namibiaforeningen

Som student ved Høgskolen i Innlandet, kan du hvert år når du betaler semesteravgift velge å gi en sum til Namibiaforeningen. Men hvem er Namibiaforeningen og hva går pengene faktisk til? Det dro jeg til Namibia for å få svar på.

Mange glade skolebarn står samlet utenfor skolen sin i Nambia. De ser inn i kameraet mens de lager hjerter, fredstegn og andre hånduttrykk mot kameraet.
Foto: Lea Karoline Magnussen Sundal

Den 6.-13. oktober dro jeg til Namibia med Namibiaforeningen for å se arbeidet de gjør der, på vegne av StInn og studentene ved HINN. Det har blitt bestemt av Studenttinget (som er det øverste utøvende organet i StInn), at den frivillige støtten studentene gir sammen med semesteravgiften på våren skal gå til utdanning i Namibia, via Namibiaforeningen. Dette vil si at pengene fra studentene ved HINN går til ting som blyanter, ark, viskelær og generelt rekvisita. Ting som vi her i Norge tar for gitt, men som det er alt for lite av i Namibia.

I løpet av turen var jeg innom tre byer i Namibia: Windhoek, Tsumkwe og Tsumeb. I alle tre byene besøkte jeg ulike barneskoler av veldig ulik standard. Skolene var av dårlig standard generelt. Det var ødelagte vegger og vinduer, plakater som var revet ned, hull i gulvet og altfor lite skolerekvisita alle stedene.

Et tomt, nedslitt klasserom med gamle pulter og stoler satt litt hulter til pulter. Det er en del tegningen hengt opp på den flekkede betongveggen i bakgrunnen.

På dette bildet ser dere eksempel fra en av barneskolene. Her er flere av plakatene revet ned og det er hullete vegger og tak. Dette er et av klasserommene fra en barneskole i Tsumkwe. På denne skolen var dette standarden i flere av klasserommene.

På tross av dårlig standard i klasserommene og på skolen generelt, var alle barna jeg møtte veldig glad for å være på skolen. Det er ikke alle familier som har muligheten til å sende barna sine på skolen, dette er barna selv klar over. Derfor setter de pris på muligheten til å sosialisere og lære sammen med vennene sine.

Mange namibianske skolebarn sitter i et klasserom og rekker opp hendene sine. Den ene blikkveggen bak er fylt med plakater og tegninger.

Dette bildet ble tatt på en barneskole i Tsumeb. Her måtte undervisningen stoppe klokken 13.00, da det ble for varmt inne i klasserommene til at det var trygt for barna og lærerne å fortsette å være der etter det. Dette bildet er tatt av en fjerdeklasse i en matematikktime. Her lærte barna å multiplisere. Som dere kan se er de veldig ivrige på å ta del i undervisningen. Skolen de befinner seg på ble bygd ved hjelp av Namibiaforeningen sine midler.

Det jeg har lært av denne turen er at Namibiaforeningen gjør en viktig jobb for å bedre utdanningsvilkårene i Namibia. Det vi ofte tar for gitt, slik som muligheten til å gå på skole, er ikke noe de tar for gitt i Namibia. Barna som går på skole, setter pris på muligheten og de gjør alt de kan for å få fullt utbytte av det. Namibiaforeningen gjør en viktig jobb og vi som studenter ved HINN bør fortsette å støtte dem med midler slik at barna i Namibia kan få en best mulig skolegang.

Galleri

PS: Husk at som student ved HINN har du (på enkelte studier) muligheten til å dra på praksisopphold/utveksling til Namibia. Kanskje får du også muligheten til å se en sjiraff og solnedgang langs veien?

Av Lea Karoline Magnussen Sundal
Publisert 11. des. 2023 14:20 - Sist endret 11. des. 2023 14:20