Still som studentrepresentant i Høgskolestyret

Vil du være sjefen til rektor?

Et møterom med mange grønnblå kontorstoler satt opp mot et langt styrebord. Den nærmeste kontorstolen er trukket ut, klar for at noen skal komme å sette seg ned i den.

Studentene ved HINN skal velge studenter som skal representere dem.

Foto: Bård Ræstad / Høgskolen i Innlandet

Høgskolestyret er det øverste organet ved HINN og har et overordnet ansvar for institusjonens samlede virksomhet. Dette medfører et særlig ansvar for strategisk og faglig utvikling i tråd med de målene og føringene departementet har satt. Styret er et kollegialt organ, det innebærer at selv om styremedlemmene er rekruttert på forskjellig grunnlag, så har alle medlemmene likt ansvar for å treffe beslutninger til beste for institusjonen samlet sett.

Fra 1. august er det ledige to verv som fast studentrepresentant og to verv som varamedlem. De vil sitte i perioden 1.8.2024-31.07.2025.

Hvem er valgbare?

En student som har betalt semesteravgift, bekreftet utdanningsplanen og/eller registrert seg som student det semesteret valget holdes er valgbar.

Manntallslister med oversikt over de som er valgbare fås ved henvendelse til valgstyres sekretær Gunn Heidi Sorknes Holme.

Hvordan fremme forslag til kandidater?

Dersom du selv ønsker å stille som kandidat, så gjør du det ved å fylle inn dette kandidatskjemaet innen tirsdag 21. mai kl. 23:59. Der skal du gi en kort, skriftlig presentasjon av deg selv, som dine medstudenter kan basere seg på når de vurderer hvilke kandidater de skal stemme på.

Om du ønsker å nominere en medstudent, så sender du nominasjonen til postmottak@inn.no innen torsdag 16. mai kl. 23:59. Forslaget trenger ikke å begrunnes. For å nominere en kandidat til en gruppe må forslagstiller selv være stemmeberettiget i denne gruppen. Kandidaten må være forespurt og ha sagt seg villig til å stille til valg. Ved mottatt nominasjon vil kandidatene bli bedt om å sende inn en kort, skriftlig presentasjon av seg selv etter gitt mal.

Studenter oppfordres til å fremme kandidater!

Hva kan du som styremedlem forvente?

Det gjennomføres vanligvis 7-8 dagsmøter i styret ila året, i tillegg et par seminarer på kveldstid i tilknytning til styremøtene. Styret følger et årshjul med faste saker innenfor økonomiforvaltning, strategi, organisering og studieportefølje. Les mer om styrets oppgaver på Lov om universiteter og høyskoler (universitets- og høyskoleloven) - Lovdata

Det gis opplæring i styrearbeid før første møte. Denne høsten skal hele styret skiftes ut og første møte blir derfor et felles opplæringsseminar for alle. Studentene velges for ett år om gangen. Studentene får også oppfølging underveis i perioden med tilbud om formøte med stab før hvert enkelt styremøte.

Vervene i høgskolestyret er honorert etter KDs satser og retningslinjer. For tiden ligger dette på ca 74.000,- i årlig grunngodtgjørelse, i tillegg til et honorar på inntil kr. 12.300,- per møte (avhenger av møtets varighet).

Send inn kandidatur

Så send inn ditt kandidatur i dette nettskjemaet, eller din nominasjon av en medstudent til postmottak@inn.no innen fristen!

Emneord: Studentvalg Av Kristin Garstad, Bård Ræstad
Publisert 22. apr. 2024 09:45 - Sist endret 25. apr. 2024 10:34