Veien til resolusjon om kunstig intelligens

Studentorganisasjonen i Innlandet har vedtatt ny politikk om kunstig intelligens etter en spennende prosess

Studentrepresentantene i Studenttinget voterer ved å løfte rosa stemmeskilt med hvite detaljer
Foto: Mari Hageberget Akersveen

Vi i studentorganisasjonen i Innlandet (StInn) har gjort en betydelig innsats for å forstå studentenes oppfatninger og bruk av kunstig intelligens (KI) i deres akademiske og ikke-akademiske liv. Som en del av dette arbeidet, har vi gjennomført en omfattende spørreundersøkelse blant studentene, jobbet i matrisegrupper, diskutert temaet med HINN og sentralt innad i organisasjonen. De som svarte på undersøkelsen hadde mye å komme med. Undersøkelsen ble grunnlaget for vår nye resolusjon om bruk av kunstig intelligens ved høgskolen i Innlandet (HINN). Denne resolusjonen tar for seg hvordan vi som studenter ønsker å forholde oss til KI. For KI er kommet for å bli.

Spørreundersøkelsen viste at flertallet av respondentene er noe kjent med KI-teknologier og deres bruk i utdanning. En betydelig andel har brukt KI-verktøy, som ChatGPT, for ulike akademiske og ikke-akademiske oppgaver, inkludert koding, skriveassistanse, oversetting og fotografiarbeid.

Studenter ser på KI som både nyttig og risikabelt. De setter pris på dens evne til å assistere i akademiske oppgaver, men det er viktig å være kildekritisk for feilinformasjon. KI-verktøy blir brukt til å rette skrivefeil, oversetting, skrivehjelp og omformulering av spørsmål, med merkbare fordeler for å forbedre læringsopplevelser og resultater.

Det kommer fram i spørreundersøkelsen at studentenes bekymring dreier seg om potensialet for feilinformasjon, avhengighet og behovet for forsiktig bruk i forskning og publisering. Noen studenter argumenterer for restriksjoner i KI sin bruk, spesielt i eksamener og visse akademiske disipliner, for å sikre akademisk integritet og personlig kapasitet.

I spørreundersøkelsen og innad i StInn har det blitt ytret at det er mye uklarhet rundt de etiske grensene for bruk av KI, med studenter som uttrykker et behov for tydeligere retningslinjer og informasjon om tillatt KI-bruk i oppgaver. Samlet sett i både spørreundersøkelsen og innad i organisasjonen har flertallet konkludert med at det er viktig å lære om KI slik at man er rustet for framtiden og jobbmarkedet etter endt studieløp. Da er det viktig å forberede oss studenter for en fremtid hvor KI er integrert i våre profesjonelle felt.

Vi studenter ønsker oss tydeligere retningslinjer for KI-bruk og ansvarlig bruk på tvers av ulike studiefelt anses som nødvendig av de fleste respondenter. Forventningen er at rollen til KI i utdanningen vil øke betydelig over det neste tiåret, noe som understreker behovet for at vi utvikler kritisk tenkning, etisk bruk og kildevurdering for å klare navigere når vi kan bruke KI i akademiske og profesjonelle settinger.

Resolusjon om bruk av kunstig intelligens ved HINN

Vedtatt av Studenttinget 13. april 2024

StInn mener at kunstig intelligens (KI) har kommet for å bli, og det er viktig at Høgskolen i Innlandet (HINN) tilpasser seg denne utviklingen. Ved bruk av KI er det viktig at HINN gir tilstrekkelig med opplæring, slik som kursing og oppslagsverk, til både studenter og ansatte. Dette skal dekke slike temaer som kritisk kildetenkning, kildeføring og etisk opplæring ved bruk av KI som et verktøy.

StInn mener at studentene skal være ærlig rundt bruk av verktøyet KI. HINN har skal gi klare signaler rundt hvilke KI-tjenester som kan brukes, og når og hvordan studentene får bruke det.

StInn mener at det skal legges tydelige retningslinjer for kildeføring av KI på alle fakulteter på HINN, slik at studenter kan få økt forutsigbarhet og likhet mellom oppgaver, samme hvor på HINN du studerer.

StInn mener at både studentene og HINN har et ansvar for å bli enige om bruken av KI. Dette gjelder hvert emne som studentene tar ved HINN.

StInn mener at HINN skal inkludere læringsmål i emneplanene som forbereder studentene på hvordan KI vil bli brukt i fagfeltene de utdannes i.

StInn mener at HINNs forelesere skal fremme ansvarlig bruk av KI, slik at studentene kan benytte KI og føle seg trygg på at deres akademiske integritet blir bevart.

StInn mener at forelesere og ansatte som mulig kan håndtere saker omhandlende KI på HINN, skal gå gjennom ett obligatorisk kurs på etisk bruk av KI og kildeføring av KI.

StInn mener at HINN skal sette like strenge krav til bruk av KI-verktøy som hjelpemiddel ved ansattes retting og tilbakemeldinger på oppgaver, som de setter ved studentenes oppgaveskriving. Ved sensur og karaktersetting av eksamen er det spesielt viktig at det er en menneskelig beslutning.

StInn mener at HINN ikke skal tilgjengeliggjøre studenters arbeid for bruk i KI-modeller uten enkeltstudentenes eksplisitte og frivillige samtykke.

Av Jenny Marie Aasan
Publisert 18. juni 2024 12:53 - Sist endret 18. juni 2024 12:53