Fag- og forskningspolitisk plattform

Vedtatt av Studenttinget 30. mars 2023

1. Arbeidslivsrelevans

StInn mener det er viktig med relevant utdanning og studier som forbereder studentene til det fremtidige arbeidslivet på best mulig måte. Det er med dette viktig å tilegne studentene nødvendig kunnskap om næringslivet gjennom hele studieløpet. Studenter med tett tilkobling til både arbeids- og næringslivet under utdanning, har større sjanse for å fullføre og å anskaffe jobb raskt i etterkant. Tilkobling til næringslivet i utdanningsløpet, vil hjelpe studenter ved å få ett klart bilde over hvordan jobbhverdagen blir etter studieløpet. 

2. Praksis

StInn mener at eksisterende praksistilbud skal videreutvikles, utvides og kvalitetssikres. Vi opplever at studentene har et ønske om lengre praksisperioder og bedre praksistilbud. Vi oppfatter også at studentene opplever praksis som en motiverende del av studiet, at det bidrar til en opplevelse av økt relevans i studiene og at praksis er en god indikator for studentene på om studieretningen er riktig for dem.

I dag er det mange studieretninger som ikke har integrert praksis. Vi mener at KD og UH-sektoren må jobbe for å utvide praksistilbudet til flere studieretninger. I tillegg bør det legges vekt på tilgang til rimelig og tilgjengelig kollektiv transport til praksisstedet. Studentene skal ikke belastes økonomisk for å gjennomføre praksis, og skal derfor få støtte eller kompensasjon for eventuelle kostnader de får i forbindelse med praksis. StInn mener at studentene skal få kompensasjon fra HINN for gjennomføring av praksis.

3. Livslang læring

StInn mener at utdanningene i UH sektoren skal tilrettelegge for studentenes fremtid ved hjelp av høy kvalitet, relevans og forskning tilknyttet til utdanningsprogrammene. Studenter ved de ulike fakultetene skal bli mest mulig tilrettelagt for møte med samfunn i endring, og utdanningene ved HINN skal være tilpassingsdyktige og villige til å endre seg. Stinn står for at livslang læring skal være en mulighet for hele befolkningen, uavhengig av sosioøkonomisk status eller alder.

4. Tverrfaglighet

StInn mener at det skal legges opp til tverrfaglige aktiviteter innad i studier, også på tvers av fakulteter. Arbeidslivet krever tverrfaglig kunnskap. Med dette mener StInn at faglige og akademiske mangfold, aktivt bør brukes i forskning og utdanning på tvers av studier og fakulteter. Kunnskapsdepartementet og UH-sektor må med dette tilrettelegge for at studenter kan velge fag etter interesse og relevans. Samtidig må institusjonene tilrettelegge for samarbeidsprosjekter i form av for eksempel kollaborative emner og arbeidskrav.

5. Tilbakemeldinger til studenter

StInn mener at tilbakemeldinger skal være faglig og pedagogisk begrunnet. Med dette vil studentene kunne nå sitt fulle læringspotensial. Studenter skal få jevnlige tilbakemeldinger med god begrunnelse på arbeid gjort i studiet. StInn mener at studentene skal få tilbakemelding som fokuserer på studentens styrke og utviklingspotensialet på all vurdering. Det skal også være god kommunikasjon mellom student og foreleser innenfor temaet tilbakemelding og vurdering.

6. Evalueringer på studiet og Utdanningsinstitusjonen

StInn mener at evaluering av studiet skal inkludere studenter gjennom hele prosessen. Tilbakemeldinger fra studenter skal tas til etterretning og brukes til forbedring hos HINN. Disse tilbakemeldingene skal loggføres og brukes i kontinuerlig kvalitetssikring, og at studentorganisasjonen skal ha innsikt dersom studentene anser dette som nødvendig.

7. Minstekompetanse hos forelesere

StInn mener at alle parter involvert i undervisningsroller ved HINN skal ha bestått et kurs i universitet- og høgskolepedagogikk, og gjennomført en prøveforelesning før ansettelse. Faste innleide forelesere skal også kontrolleres for pedagogisk kompetanse, og veiledes etter behov. Dersom deres pedagogiske kompetanse er utilstrekkelig, blir de nødt til å oppdatere sine kunnskaper og kompetanse gjennom obligatorisk kursing, og ny prøveforelesning. StInn står og for at individene i den typen situasjon skal få økonomisk støtte.

StInn krever også tilstrekkelig IT kompetanse hos de med undervisningsroller hos HINN, og at disse egenskapene skal oppdateres dersom nødvendig, eventuelt gjennom obligatorisk kursing.

8. Eksamensform, vurderingsform og gjennomførsel

StInn mener at HINN bør jobbe aktivt med rettferdige eksamensformer og sensurer. Eksamensformene bør være varierte gjennom studieløpet, grunnet studenter med ulik læringspotensialet og prestasjonsevner. StInn ønsker å motarbeide dårlige eksamensformer og sikre gode prosedyrer og vaner innad i eksamen prosedyrene. StInn ønsker åpenhet for variasjon i eksamensformene i HINN, og at dette går i samsvar med studentene. Vurderingene og behandlingen av hver enkelt student skal være rettferdige og tilrettelagte den enkelte students behov. StInn mener at HINN skal fase ut bruken av skoleeksamen uten hjelpemidler. Disse eksamenene gjenspeiler ikke hvordan det er å jobbe i arbeidslivet.

9. Fusk

StInn mener at alle instanser av fusk skal granskes ordentlig, uten å gjennomføre en heksejakt. Alle studenter skal anses som uskyldige, frem til det motsatte er bevist. Dette skal bevises gjennom ordentlig saksgang. StInn mener at dagens fuskeregel for skoleeksamener uten hjelpemidler er læringsfiendtlig. Skal studenter lære er de nødt til å kunne prøve og feile, og dagens regler straffer studenter som gjør feil. 

StInn mener at utviklingsmuligheter skal være variert for å gjenspeile vårt mangfold av studenter. StInn mener at studenter som er mistenkt for fusk skal sikres rettsvern med gode rutiner for; oppføring, kommunikasjon, ryddig og rask behandling av saken. Studenten skal ha rett til å forklare seg for HINN om hva som har skjedd. Alle studenter skal anses som uskyldig, frem til det motsatte er bevist. StInn mener at studenter som er mistenkt for fusk, ikke skal bli utestengt fra sitt studieløp på HINN før saken er ferdigbehandlet. Dette skal bevises gjennom ordentlig saksgang. StInn mener at HINN har et ansvar for at det blir gitt lik opplæring i kildebruk til alle studenter. HINN har også ansvar for å gi informasjon i forkant av alle oppgaver, arbeidskar, eksamen, master og bachelor på hva som er lov å bruke av hjelpemiddel og hva som ikke lov. StInn mener at det er brud på anonymiseringen av studentene under eksamen når de må sitere seg selv for å ikke få selvplagiering. StInn mener at det skall være like retningslinjer for all behandling av fuskesaker i HINN. StInn mener at konsekvensene for fusk er alt for strenge og at man skal ha et konsekvenssystem. StInn mener at graderingen av konsekvenssystem skal være advarsel, annullering av eksamen eller midlertidig utestengelse i inntil 1-2 år. StInn mener studenter som blir dømt skyldig, men som det vises i etterkant var uskyldig skal ha kompensasjon, for økt studiegjeld og tapt arbeidsinntekt.

10. Internasjonalisering

StInn mener at man aktivt skal tilrettelegge for utveksling. Pensum skal i hovedsakelig være på språk som foreleser underviser i, med unntak av der det ville gått ut over utdanningskvaliteten. Dersom det ønskes å bytte tekster på andre språk enn norsk eller engelsk, skal disse oversettes før det legges til pensumlista. Språkstudier som Spansk eller Fransk, kan benytte seg av pensum på språket som blir studert.

11. Kvalitetssikringsarbeid

StInn mener at studentmedvirkningen er essensielt for ivaretakelsen av kvalitetssikringsarbeidet ved HINN. Studentdemokratiet og andre student-representasjoner er vesentlig for å sikre og ivareta de demokratiske prinsippene i studenthverdagen. StInn mener at både HINN og studentorganisasjonene aktivt skal samarbeide om å sikre studentrepresentanter i alle ledd. StInn vil jobbe for å sikre representanter i alle råd og utvalg ved HINN via StInn.

StInn vil jobbe for å få ett godt samarbeid med HINN for å få informert studenter om StInn sitt arbeid og studentorganisasjoner. StInn mener at det skal være studentrepresentasjon i alle nivåer av kvalitetssystemet. Studenter som er individuelt oppnevnt til råd og utvalg, skal få kompensasjon i form av honorar. StInn mener også at alle saker som blir meldt opp til høgskolen, skal bli møtt på en imøtekommende måte og bli tatt seriøst. Samtidig mener vi i StInn, at våre tillitsvalgte skal få innsikt i saksdokumenter innad i høgskolen, for å kvalitetssikre arbeidet.

12. Tilrettelegging

Vi i StInn mener at enhver person i Norge, skal kunne studere det de vil. Det er derfor viktig for oss å tilrettelegge så godt som overhodet mulig, for så mange som overhodet mulig. Dette mener vi gjøres ved å aktivt se på tilretteleggingssystemet ved HINN, og kvalitetssikre dette hvert år. Studentene skal være representert i denne kvalitetssikringen. Vi ønsker også å se på en videreutvikling eller endring av verktøyene ment for å kjempe mot dysleksi.

På bakgrunn av studentenes meninger, er det nåværende programmet utilstrekkelig. Vi ønsker også å tillate bruk av slike programmer på eksamen, for de som trenger det. Vi i StInn mener at tilrettelegging er en av de fremste metodene for å oppnå den høyeste mulige kvaliteten på oppgavene og eksamener som blir levert. Samt mener vi at jo flere vi får tilrettelagt for, jo flere gjennomfører. Dette fører til at vi får flest mulig perspektiver, som kommer til å hjelpe både utdanningen og forskningen videre. Mer om tilrettelegging finnes i velferds- og læringsmiljøpolitisk plattform.

13. Emneplaner

Emneplaner skal være detaljerte, og inneholde utfyllende informasjon om læringsutbytte, arbeidskrav og vurderingsformer. Når det gjelder arbeidskrav og vurderingsformer, skal både antall og format spesifiseres. Det skal ikke gjøres endringer i emneplanen etter oppstart av emnet, med unntak av tilfeller der både konkrete endringer skal gjøres.

Sist endret 5. mars 2024 15:55