Internasjonalt politisk plattform

Vedtatt av Studenttinget 15. oktober 2023

1. Studentgrupper i plattformen

Politikken i denne plattformen omhandler innreisende studenter på utveksling hos HINN, og frareisende studenter fra HINN på utveksling ved andre institusjoner utenfor Norge.

2. Retten til utdanning

Internasjonale studenter er blant de mest sårbare studentgruppene vi har. De drar alle til et fremmed land hvor terskelen for deltakelse i samfunnet påvirkes av språkkompetansen i landet de befinner seg i.

Internasjonale studenter er utsatt for ensomhet og har større barrierer for å knytte bånd på studiestedene sine. De har derfor behov for rett type oppfølging underveis i oppholdet. StInn skal fungere som et bindeledd mellom internasjonale studenter og HINN i situasjoner hvor det vil være hensiktsmessig. Dette skal inkludere norske studenter på utveksling fra HINN og internasjonale studenter på utveksling til HINN.

Internasjonale studenter skal inkluderes på likestilt nivå som nasjonale studenter i sosiale, kulturelle, arbeidsmessige, politiske og faglige sammenhenger både i Norge og utenfor (se kapittel 3).

StInn står for at det skal være et likestilt utdanningstilbud til nasjonale og internasjonale studenter ved Høgskolen i Innlandet og andre utdanningsinstitusjoner i Norge.

3. Kapittel for likestilling: Sosiale, kulturelle, økonomiske, politiske og faglige sammenhenger


3.1. Sosiale

StInn mener at de internasjonale studentene skal ha gode muligheter til å få informasjon om begivenheter på sine studiesteder. Informasjonen som gis, skal være tilgjengelig på engelsk.

Flere arrangementer og foreninger på studiestedene med internasjonale studenter skal avholdes på engelsk, men være åpent for alle studenter ved HINN slik at man får en samlet studentpopulasjon.

Fadderordningen for de internasjonale og andre studenter ved HINN, skal være samlet og nødvendige midler skal bevilges. På denne måten blir det en løsning som inkluderer alle studenter ved HINN og fadderuken vil bli like givende for alle som deltar.

3.2. Kulturelle

StInn mener at det skal arbeides for at det skal være offentlige, blant annet av kommuner og andre samarbeidspartnere som SINN, arrangementer med god mulighet for deltakelse av internasjonale studenter. Dette skal gjelde både på studiestedet, men også i nærområdet. Disse arrangementene skal være bygd for å skape og vedlikeholde en samlet studentpopulasjon bestående av internasjonale og nasjonale studenter.

3.3. Økonomiske

StInn står for at det skal utvikles ordninger/muligheter for at internasjonale studenter skal ha samme økonomiske muligheter som nasjonale studenter.

3.4. Politiske

StInn mener at studenter skal ha rett og mulighet til å engasjere seg demokratisk og rundt menneskerettigheter.

Ytringsfrihet skal gjelde for alle studenter, både utreisende og tilreisende. Det skal aktivt arbeides for at internasjonale studenter har muligheten til å engasjere seg både i samfunnslivet og i politikken.

3.5. Faglige

StInn mener at det skal være en likestilt kvalitet i utdanningen mellom internasjonale studenter og nasjonale studenter. Derfor er det viktig at de møtes med like standarder som andre studenter. Dette betyr at studentene må forstås av de som de møter i utdanningskontekst, slik som medstudenter, forelesere og andre ansatte ved HINN. Dette skal gjelde både i og utenfor klasserommet, og for både inn vekslende og utvekslende studenter ved HINN.

StInn mener at det skal tilbys flere emner ved HINN på engelsk, og at disse tilgjengeliggjøres for internasjonale studenter. Forelesere som underviser i disse emnene, skal være i stand til å gjennomføre sin undervisning på engelsk. Lite eller ingen norskspråklig kompetanse, skal ikke være et hinder når man er på utveksling ved HINN.

4. Eksamen

StInn mener at informasjon rundt eksamen og gjennomføring av eksamen skal være like tilgjengelig og forståelig for alle studenter ved Høgskolen i Innlandet; Både internasjonale og nasjonale.

Muligheten for å gjennomføre kontinuasjonseksamen skal være lik for nasjonale og internasjonale studenter som gjennomfører eksamen ved HINN og i Norge. Dersom en student på utveksling fra HINN stryker et fag, skal tilbud om kontinuasjonseksamen være mulig å gjennomføre ved første mulighet. Informasjon om eventuell kontinuasjonseksamen skal gis før utreise på utveksling. I instanser hvor slike ordninger som kontinuasjonseksamen ikke er tilgjengelig, skal det arbeides med å finne andre løsninger på sak til sak basis.

5. Visum og nødvendige dokumenter

StInn mener at informasjon om visum og annet nødvendig dokumentasjon skal være tilgjengelig på høgskolen sine nettsider slik at internasjonale studenter kan få studietillatelse i og utenfor Norge på en lettvint og effektiv måte. Å ikke finne informasjon om hva som er nødvendig før avreise, skal ikke være et hinder for muligheten til å dra på utveksling.

StInn mener at de ulike utdanningsinstitusjonene bør følge opp sine egne utvekslingsstudenter og gi dem alt de trenger av informasjon i god tid før avreise. I tillegg til dette bør de ulike utdanningsinstitusjonene sørge for at de inn vekslende studentene har den informasjonen de trenger fra dem for å kunne begynne som student hos dem.

6. Virtuell utveksling og blandet læring

StInn mener at virtuell utveksling skal benyttes som en del av internasjonaliseringsprosessen, men skal ikke fullstendig erstatte fysisk undervisning. Det skal heller anvendes som et alternativ for å øke internasjonal tilgjengelighet til ellers utilgjengelige undervisningsressurser. Samtidig så skal det legges til rette for at man kan gjennomføre deler, eller hele utdanningen, som internasjonalt utreisende eller innreisende student. For å sikre dette må tilgangen på gode engelske oversettelser av store deler av HINNs oppsett og utforming, på både organisasjons- og faglig nivå, sikres via ressurs bevilgning fra HINN.

7. Fremmedspråklig kompetanse ved utdanningene og andre støtteverk

StInn mener at det bør være en utbedring av fremmedspråklig kompetanse på HINN. Den fremmedspråklige kompetansen hos mange av utdanningsinstitusjonene i Norge er av slik lav kvalitet at det er svært vanskelig for mange fremmedspråklige å navigere gjennom de fleste systemer og nettsider, samt å følge med i undervisningen.

Derfor er det viktig at utdanningsdepartementet, landets utdanningsinstitusjoner og samskipnader, bevilger midler til å øke kompetansen hos sine ansatte i alle forumer. Dette spesielt der de møter sårbare studenter direkte, slik som samtale tjenester og eksamenskontoret.

StInn mener at Høgskolen i Innlandet skal benytte ressurser på å sikre at all informasjon på engelsk skal likestilles den tilsvarende informasjonen på norsk.

StInn mener at SINN skal gjøre det samme. Dette gjelder spesielt kriseinformasjon som samtaleterapi og psykisk helseteam, men også på arrangementer.

7.1. Rangering av viktighet å oversette

  1. Nettsidene til HINN og StInn
  2. Informasjon på Canvas
  3. Informasjonsskjermer rundt på campus
  4. Arrangementer og plakater
  5. Eventuelt andre steder der det regnes som nødvendig

 8. Internasjonale samarbeidspartnere

StInn, sammen med våre internasjonale samarbeidspartnere, skal sikre gode utvekslingsprosedyrer og ordninger. Dette inkluderer å ha jevnlig kontakt med de ulike samarbeidspartnerne, og å følge opp de vedtatte utvekslingsprosedyrene og ordningene. HINN skal bruke samarbeidspartnerne sine for å utvikle egen kompetanse, samt hjelpe sine samarbeidspartnere med å gjøre det samme.

8.1. Samarbeidspartnere

De ulike samarbeidspartnere inkluderer, men er ikke begrenset til:

  1. Namibiaforeningen
  2. SAIH (Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond)
  3. Høgskolen i Innlandet
  4. Emerge (European Margins engaging for regional and global Empowerment)

9. Bærekraft

StInn mener at bærekraft må støttes opp om og jobbes med globalt. Det er viktig å oppfordre til bruk av klimavennlige transportmidler så langt det er mulig. Dette skal ikke være til hinder for utveksling.

Samtidig mener StInn at man skal støtte utvikling og iverksettelse av virtuelle midler for å minske den framtidige nødvendigheten for reise. Dette er med formål om å redusere utslipp fra fly og andre store utslippsfarer.

Internasjonalisering, bærekraft, miljø og klima skal være forenlige med hverandre. StInn bør støtte opp under dette og følge oppfordringene som gis globalt.

10. Students and Scholars at risk

StInn mener at utdanningsinstitusjoner i Norge må legge til rette for å ta imot flere studenter. StAR (Students at risk) og SAR (Scholars at risk) må videreutvikles og deretter gjøres permanent for å kunne legge til rette for en trygg utdanning for studenter og forskere i utsatte land.

11. Validitet av grader

StInn mener at det må være større rom for å godkjenne utdanning i utlandet som skiller seg fra norsk utdanning. Godkjennelse og autorisasjonsprosesser ved endt studie må standardiseres. Kvalitative rangeringsindikatorer må ligge til grunn for slike vurderinger.

HINN må skape og vedlikeholde informasjonsplattformer der studenter kan sette seg inn i formelle krav til autorisasjon og godkjenning. Når kravene endres, skal ikke dette ramme studenter som allerede har påbegynt et studium som var godkjent ved studiestart. Der hvor avvik blir for store skal det etterstrebes at dette løses gjennom etterutdanning og tilleggskurs.

12. Flyktninger

StInn mener at flyktninger og asylsøkere som oppholder seg i Norge skal ha mulighet til å ta høyere utdanning. Hvis en flyktning eller asylsøker har begynt på studier utenfor Norge og ønsker å fortsette sin utdanning i Norge, skal det legges til rette for dette. HINN, andre utdanningsinstitusjoner og utdanningsdepartementet skal legge til rette for at flyktninger og asylsøkere skal kunne søke om relevante praksisplasser.

Utdanningsinstitusjonene og praksisplassene skal gi relevant arbeidstrening, språktrening og tilrettelegging for videre studier eller deltakelse i akademia.

Videre mener StInn at flyktninger som har kommet til Norge og fullført utdanning her skal ha arbeidsrett i Norge.

13. Skolepenger

StInn støtter opp om gratisprinsippet, og mener at all utdanning i Norge skal være gratis, uavhengig av hvor man kommer fra.

StInn støtter ikke innføringen av skolepenger for internasjonale studenter.

14. Krisehjelp

StInn mener at utdanningsinstitusjonene har ansvar for studentene også når de er på utveksling. Studenter på utveksling skal være sikret samme nivå av bistand og krisehjelp som studenter i Norge.

Utarbeidelse av gode beredskapsplaner er viktig, og institusjonene bør gjøre dette sammen med andre relevante samarbeidspartnere i sektoren.

Videre skal det sikres at studenter som ikke nødvendigvis har det samme støttenettverket fra sine utdanningsinstitusjoner, får bistand av sine vertsinstitusjoner.

15. Utveksling fra HINN

StInn mener at HINN bør legge opp til at utveksling er en attraktiv opplevelse for studenter og noe som det oppfordres til å gjennomføre under studietiden.

StInn mener at alle studenter som drar på utveksling fra HINN, skal ha de samme tilbudene og mulighetene som studenter fra HINN i Norge. De skal ha like krav for å delta på undervisning, sosiale aktiviteter og politiske arrangementer.

Dersom det er mangel på tilbud, mener StInn at Høgskolen i Innlandet skal komme med alternativer til de studentene det måtte gjelde.

StInn mener at studenter på utveksling burde har en kanal/plattform de kan kontakte dersom de mener at arbeidet til internasjonalt kontor ikke er optimalt. Dette bør også fremheves før de reiser på utveksling, slik at de er klar over at muligheten eksisterer ved starten av oppholdet.

StInn mener det er viktig at Høgskolen i Innlandet har jevnlig kommunikasjon med sine samarbeidsuniversiteter, slik at norske studenter på utveksling fra HINN, også får den støtten og oppfølgingen de trenger for å kunne gjennomføre sin utveksling.

Politikken nevnt gjennom hele plattformen, skal også gjelde for studenter på utveksling fra HINN. StInn mener at de internasjonale studentene ved Høgskolen i Innlandet skal følges opp på likt nivå, uavhengig av om de er tilreisende eller frareisende studenter fra HINN.

Sist endret 6. des. 2023 18:12