Derfor valgte Bendik TV-regi

Bendik Myklebust fikk høre om TV-skolen da han gikk på folkehøgskole. Anbefalingene fikk han til å legge studenttilværelsen til Lillehammer.

Mannlig student i en gang på Storhove.

Bendik ønsker etter fullført grad å jobbe med sport- og musikkproduksjoner. Foto : HINN.

På bachelor i tv-regi kan man velge fordypning i enten TV- og dokumentarregi eller flerkamera tv-regi. 22-åringen fra Hamar valgte sistnevnte, som han nå har studert i et halvt år.

Ble anbefalt studiet på folkehøgskole

– Jeg fikk virkelig en interesse for flerkamera-produksjoner da jeg gikk på folkehøgskole, da denne skolen hadde en tv-fordypning jeg fant interessant. Det var litt tilfeldig at jeg valgte denne linjen, siden jeg ikke hadde mye erfaring innen media fra tidligere. I løpet av året fikk jeg høre om TV-skolen, og at regi var en mulighet der, forklarer Bendik.

I fordypningen Flerkamera TV-produksjon øves Bendik og medstudentene i produksjon av blant annet sport, nyheter, underholdning og musikk- og kulturproduksjoner.

– En av hovedgrunnene til at jeg valgte nettopp TV-skolen var at her fikk jeg muligheten til å spesialisere meg i nøyaktig det jeg ønsket. Inntrykket så langt er at det er mye motivasjon blant medstudentene og det er hyggelig å komme på skolen for å møte de andre, sier Bendik.

Registudent i studio på TV-skolen.
Bendik valgte TV-regi på Lillehammer etter ett år på folkehøgskole. Foto : HINN.

Studenter med ulike bakgrunner

Han forteller at det er en god blanding av folk som har erfaring med tv fra før og enkelte som ikke har like mye. Lærerne er veldig hjelpsomme og engasjerte. Mange av foreleserne er bransjefolk som kommer fra enten NRK eller TV2.

– Det at vi kommer så tett på bransjen er svært motiverende. I høst var vi for eksempel på P3 gull og fikk se hvordan de jobber der. En studenttilværelse på TV-skolen skiller seg veldig fra det jeg opptatt som en normal studiehverdag.  Som regel er det forelesninger i starten av nye emner, og deretter blir det mer praktiske oppgaver som utføres, sier Bendik.

Alle de ulike linjene på TV-skolen har praksisperiode etter nyttår i 2. klasse. Her er det gode muligheter til å skaffe seg erfaring og kunnskap, men også et større nettverk innen bransjen som kan være veldig nyttig på sikt.

Vil jobbe med sport og musikk

– Er man heldig er det også mulighet for å få jobb i produksjonen etter selve praksisperioden, sier Bendik.

Personlig er han engasjert i sport og musikk, og ser for seg at dette er noe han vil jobbe med etter studiet. Med fullført grad i TV-regi kan han for eksempel jobbe som kreativ produsent eller flerkameraregissør.

– Som TV-student er det lurt å ha egne drømmer for hva man har lyst til å oppnå i fremtiden. Det kan være hard konkurranse og du vil sannsynligvis konkurrere mot tidligere studievenner, som fort kan bli kollegaer. På sikt ønsker jeg å være med å skape et nytt program fra bunnen av. Å følge hele prosessen til å ha regi på det når det sendes på skjermen, sier Bendik.

Av Marita Vik
Publisert 16. feb. 2022 09:51 - Sist endret 16. feb. 2022 09:51