Oscar ble headhuntet til NRK

Før han hadde fullført studiet på TV-skolen fikk Oscar Riise Pedersen fast jobb som teknisk leder i NRK.

Bilde av et TV-studio med mange data- og tv-skjermer.

Oscar Riise Pedersen ble headhuntet til NRK etter fullførte studier på TV-skolen. Foto : Privat.

– Alle i TV-bransjen vet hva som kjennetegner oss som kommer fra TV-skolen. Skolen har et godt omdømme, virksomheter som NRK våger å satse på oss og gi oss tillit siden de vet at vi har ervervet oss grunnleggende kompetanse og forståelse for TV. Vi har kanskje ikke mange års erfaring, men er ingen ferskinger heller, sier Riise Pedersen.

Oscar Riise Pedersen har vært så heldig at han tidlig var klar på at han skulle ta studier ved nettopp TV-skolen på Lillehammer, og målet var hele veien jobb i NRK. I ung alder engasjerte han seg i Ungdommens kulturmønstring (UKM), og Ung Produksjon. Nettverket han skaffet seg her anbefalte studier ved TV-skolen.

De tre årene på medier og kommunikasjon på videregående i Drammen ble en periode der han gjorde de nødvendige forberedelsene på hva som var i vente. Det eneste usikkerhetsmoment var hvilket studium på TV-skolen han skulle velge.

TV-studio
Et praksisopphold i NRK åpnet døren for videre engasjement for Oscar, som fikk fast jobb før fullførte studier. Her fra eksamensproduksjonen på Lillehammer, som ble produsert for nettopp NRK.  Foto : Privat.

Søkte to studier på TV-skolen

– Jeg var på intervju både på Dokumentar - og TV-produksjon og Dokumentar - og TV-regi, og etter dialog med fagmiljøet ble vi enige om at TV-teknikk var riktig studium for meg siden jeg nok er mer interessert i tekniske løsninger enn innhold, erindrer Riise Pedersen.

De neste tre årene fordypet han seg i flerkamera tv-produksjon. Selv beskriver han det som en periode der han fikk og grep muligheten til å prøve og teste ulike arbeidsmetoder og teknikker innenfor TV, og da spesielt teknisk-kreative fagfunksjoner.

– Vi blir ikke faglig utlært av å gå på TV-skolen, men personlig ble jeg langt tryggere på meg selv. Fallhøyden er stor, og det er åpning for at man kan prøve og feile i jakten på å finne ut hva som fungerer. Jeg lærte og fikk nyttige erfaringer da jeg var kreativ i møte med tekniske løsninger, og resultatet ble at jeg var selvsikker da jeg skulle ut i arbeidslivet, sier Riise Pedersen.

Fast jobb før fullførte studier

Så hva gjorde han i studietiden som gjorde at han kom på radaren til NRK?

Alle studentene på TV-teknikk har praksisopphold i bransjen, og i NRK la han ned en solid innsats som åpnet dørene for nye oppdrag. Noen få måneder før bachelorgraden var fullført fikk han et annet jobbtilbud som bragte NRK på banen. Etter et intervju ble han tilbudt fast jobb som teknisk leder i TOM-gruppa i NRK.

– At jeg nådde målet mitt om å få fast jobb som teknisk leder i NRK før jeg var ferdig med studiene var litt overveldende, spesielt siden de fleste andre tekniske lederne i NRK har mange års erfaring.  Det var et kvalitetsstempel at jeg kom fra TV-skolen. Så var det nok en fordel at jeg ga 110 prosent av meg selv de tre ukene jeg var i praksis i nettopp TOM-gruppa. Det åpnet døra for at jeg deretter fikk deltidsjobb på nyhetene i NRK sommeren etter praksisperioden og jula deretter, sier Riise Pedersen.

Jobber som teknisk leder opp mot nyhetene

Nå har han jobbet i et snaut år som teknisk leder i NRK, der han i faste og trygge rammer har en sentral rolle opp mot nyhetsavviklingen. Både Dagsrevyen og timesnyhetene på NRK jobber han med jevnlig, samt ulike interne produksjoner og arrangement, som for eksempel Kringkastingsrådet.

– Som teknisk leder i nyhetssendingene har jeg et ansvar for at sendingene rent teknisk går som planlagt. Infrastruktur, lyd, lys og videolinjer er blant ansvarsområdene, samt at jeg må løse eventuelle tekniske problemer når de oppstår, forklarer Riise Pedersen.

På sikt har han en ambisjon om å jobbe mer med store eksterne arrangement og produksjoner i NRK-regi, i tillegg til at han håper å komme opp med nye tekniske løsninger knyttet til nye konsepter.

– Nå jobber jeg mye med nyheter, men både sport og kultur er områder jeg gjerne vil jobbe mer med. Jeg har et lite håp om at Eurovision snart kommer til Norge og at jeg får en rolle i produksjonen, sier Riise Pedersen.

Ikke engang ett år har gått siden han fullførte bachelor i tv-teknikk. Når han nå ser tilbake på studenttilværelsen råder han både fremtidige og nåværende studenter til å ikke være redd for å gjøre feil, samt lære av disse og ikke gi opp når produksjoner ikke alltid går som planlagt.

– Som student på TV-skolen får man noen smeller av og til. Da gjelder det å bite i det sure eplet og lære av feilene. TV-teknikk er ikke et studium der du får ting servert. Gir du alt du har under produksjonene blir du lagt merke til både internt og ute i bransjen, og på sikt vil du høste resultatene av arbeidet du legger ned, avslutter Riise Pedersen.

Studietilbudet på TV-skolen

Emneord: TV-skolen Av Håkon Boye Bergum