Silje og Ole var på rett sted til rett tid

De to studentene var del av det første kullet som tok videreutdanning i Virtual Reality and Augmented Reality. Studiet ga dem en glidende overgang til arbeidslivet der de skapte sin egen arbeidsplass.

Portrettfoto av Ole Midthun og Silje Kroken.

Ole Midthun og Silje Kroken studerte sammen ved Høgskolen i Innlandet. Nå jobber de sammen i Fynd Reality. Foto : Høgskolen i Innlandet. 

 – Det er ingen tvil om at vi var på rett sted til rett tid da vi studerte på Hamar. Personlig merket jeg godt at vi var del av et av Norges fremste AR/VR-miljø. Det var en skikkelig buzz rundt studiet i oppstartsfasen, og vi som studenter var heldige som fikk en rolle i å kickstarte satsingen. Siden har dette miljøet vokst både på høgskolen og i Hamar år for år. Det som skjer i Hamar er av internasjonal kvalitet, sier våre to tidligere studenter Ole Midthun og Silje Kroken.   

De to fullførte våren 2018 Virtual Reality and Augmented Reality. Mens Midthun fra tidligere hadde en bachelor i informatikk fra England og erfaring innen 3D, gikk Kroken rett videre fra å ha studert bachelor i animasjon og digital kunst ved HINN. De hadde det til felles at de ønsket å ta et fremtidsrettet studium for å skaffe seg kompetanse i å kombinere digitale verktøy, teknikker, metoder og uttrykksformer knyttet til kreative prosesser i VR og AR produksjon. Nå jobber de begge i Fynd Reality.

Ole og Silje som jobber sammen på en PC.
Ole og Silje jobber nå i Fynd Reality. Foto : Høgskolen i Innlandet. 

Glidende overgang til arbeidslivet

– Vi var ca. 25 studenter på det første kullet, og ca. halvparten av oss fikk jobb i Fynd Reality etter fullførte studier (selskapet het EON denne tiden). For vår del ble det en form for glidende overgang fra videreutdanningen til arbeidslivet, siden vi i stor grad fortsatte på de samme prosjektene som på studiet. Vi skapte på mange måter vår egen arbeidsplass, forklarer Kroken.

Som studenter på Spillskolen fikk de muligheten til å ta i bruk masse utstyr som VR er avhengig av. I tillegg fikk de i andre semester relevant praksis som innebar arbeid med tre prosjekter tilknyttet virksomheten som skulle bli deres fremtidige arbeidsplass.

– Jeg jobbet med et prosjekt relatert til kriseberedskap. I tillegg utviklet jeg en egen AR-app rettet mot ungdomsskoleelever for SpareBank 1 Østlandet og en mobilapp for sikkerhetsopplæring av flyplasspersonell, sier Midthun.

Silje Kroken og Ole Midthun ser på en PC-skjerm som har et bilde av et militært kjøretøy.
Silje og Ole er to av mange HINN-studenter som fikk jobb i Fynd Reality etter fullførte studier. Foto : HINN. 

Jobber med digital læring i Forsvaret

Men det er ikke kun i Hamar det er gode muligheter for å få seg relevant jobb innen AR/VR etter fullførte studier. Bjørnar Børsheim er del av det andre kullet som fullførte studiet året etter Ole og Silje. Han jobbet først hos Sykehuspartner som kursutvikler, der han fikk ansvaret for å starte opp et miljø for utviklingen av kurs i VR. Nå jobber han med digital læring som seniorkonsulent hos Forsvaret på Sessvollmoen garnison.

– Det å få innblikk i hvor nyttig 3D og animasjon var i andre fagområder enn spill var det som var mest verdifullt for meg på studiet. Mer enn noe annet ønsket jeg en fremtidig jobb som skulle være kreativ og spennende, samt styrke mulighetene mine i arbeidsmarkedet, sier Børsheim.

Portrettfoto Bjørnar Børsheim.
Bjørnar Børsheim var del av det andre kullet på videreutdanningen i AR/VR. Nå jobber han i Forsvaret. Foto : Privat. 

I Forsvaret jobber Børsheim med å produsere e-læring, noe som i stor grad bygger videre på det han lærte på studiet og jobbet med i Sykehuspartner. Der hadde han blant annet ansvaret for opplæring av nyansatte i såkalt scenariobasert læring, som inkluderte trening i hvordan man tar imot rusavhengige og responderer på overdoser. I Forsvaret jobber han med å digitalisere eksisterende kurs, noe som innebærer mange kostnadsbesparende gevinster.

– Hvordan kan vi bruke VR-teknologi hos oss er et spørsmål jeg alltid får på jobbintervju, og det føles godt at jeg har studert noe som har gitt meg unik kompetanse og har gjort meg i stand til å svare på dette på en god måte. Det merkes godt at det i arbeidslivet er mye nysgjerrighet og interesse rundt AR og VR, og jeg vil være med på denne reisen, sier Børsheim, som tidligere også har studert animasjon og digital kunst. 

I Fynd Reality jobber både Midthun og Kroken begge mot programmering, med to litt ulike innfallsvinkler. Sistnevnte jobber med såkalt UI-design, HTML og CCS, samt konsept- og modelleringsoppgaver. Hun er også involvert i karakterdesign og arbeid tilknyttet dialogsimulator. Midthun jobber mer med selve interaksjonen brukeren forholder seg til i VR, for eksempel hvordan du interagerer med verden.

– Nå nylig har jeg blant annet jobbet mye med et prosedyretreningsverktøy for NATO. De ønsket å lage en digital tvilling av et satelittkommunikasjonsverktøy, slik at personell kunne få en interaktiv og funksjonell opplæringsprosedyre i VR. Det er mange fordeler med å bruke VR til slik trening. Det åpner for mengdetrening, krever ikke reising og flytting av utstyr, og det fjerner risikoen for å ødelegge kostbart utstyr, sier Midthun.

Skjermdump av et militært kjøretøy.
Ole Midthun jobber blant annet med et prosedyretreningsverktøy for NATO. Foto : Fynd Reality. 

Vil jobbe med problemløsning

De tre tidligere HINN-studentene har det til felles at de alle i fremtiden ønsker å jobbe med virtuelle løsninger på praktiske utfordringer. Pandemien har åpnet for nye møteformer, og Børsheim nevner virtuelle møtearenaer som et interessefelt som er åpent for nyvinninger, samt at han gjerne vil kunne jobbe med for eksempel virtuelle visninger som erstatning for fysiske visninger opp mot boligkjøp.

Midthun og Kroken, som jobber kun et langt et steinkast fra vårt studiested på Hamar, utelukker ikke at de i takt med at teknologien også utvikler seg kan søke seg tilbake til HINN om det blir opprettet en relevant master. Men det viktigste er at de begge får være del av et selskap som pusher grensene på hva man kan bruke VR til.

– Personlig har jeg nå mye mer grunnkompetanse i form av praktisk erfaring enn da jeg var ferdigutdannet, noe som vil være nyttig i arbeidet med en potensiell masteroppgave. Vi følger med, og flere her har pratet på å kombinere jobb med studier, sier Midthun.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 14. feb. 2023 15:48 - Sist endret 12. des. 2023 19:06