Tidligere HINN-studenter starter spillselskap

Mathilde Kvernland, Maja Nygjelten, Marius Mobæk Strømmevold, Tirna Kristine Mellum og Kevin Rundberg står bak selskapet Raidho Games AS. Nå jobber de med sitt første spill, Astride.

To kvinner stående i naturen sammen med to hester.

Mathilde Kvernland og Maja Nygjelten er to av personene bak Raidho Games AS.

Alle fem har bakgrunn som studenter ved Spillskolen ved vårt studiested på Hamar. Mathilde, som studerte bachelor i animasjon og digital kunst før hun fortsatte med årsstudium i AR og VR, sier at de er en sammensveiset gjeng som ønsker å komme seg opp og fram, samtidig som de får muligheten til å gi målgruppen noe som har vært etterspurt i flere år, nemlig et hestespill.

- Vi kjenner svært godt til målgruppen og vet hva de vil ha og ønsker. Siden det ikke er så mange store spill i denne kategorien, har teamet som mål å trå frem i toppen. De største konkurrentene finner vi i Sverige, så da er det selvsagt at vi vil ta opp konkurransen, sier Mathilde.

En felles ide

Ideen til spillet var det Mathilde og kollega Maja som kom opp med. Maja er en 2D-artist med en bachelor i visuell kunst og design. Hun har alltid vært glad i hest, tegning og spill, og har nå fått muligheten til å kombinere de tre interessene.

- Arbeidet startet med at vi publiserte en annonse på Facebook om at vi var på utkikk etter artister og programmerere til et nytt hestespill, og ikke lenge etter var teamet dannet, forklarer Maja.

Spillet vil bestå av en hoved-story, samt en rekke sideoppdrag. Hestehold og konkurranser vil også være en viktig delt av spillet. Handlingen er lagt til Norge og Norden, preget av vakker natur og nordiske hesteraser som Norsk Fjordhest, Dølahest og Nordlandshest.

Skjermdump fra et spill med en kvinne og en hest.
Fem tidligere HINN-studenter har nå dannet selskapet Raidho Games. Foto : skjermdump.

Skriver søknader for å sikre finansiell støtte

Spillet er foreløpig et godt stykke unna å bli realisert, men arbeidet er definitivt i gang. De neste månedene skal våre tidligere studenter fortsette med utvikling av spillet, samt skrive søknader for å sikre finansiell støtte.

- Alle i teamet har for øyeblikket andre jobber og jobber med spillet på fritiden som er igjen til slutt. For at produksjonen av spillet skal kunne skyte fart, er vi avhengige av nok støtte slik at vi kan jobbe deltid, og kanskje også fulltid på å realisere drømmen vår, sier Mathilde.

Samtlige med solid erfaring fra Spillskolen

Men hva må egentlig til for å utvikle et spill helt fra bunnen av? En relevant utdannelse er i hvert fall en god start, noe alle fem bak Raido Games AS har.  Både Mathilde, Tirna og Marius har studert bachelor i animasjon og digital kunst, et studium som gir en omfattende innføring i mekanikken og anvendelser av modellering, animasjon og digital kunst.

Tirna fordypte seg i 3D visualisering da hun studerte animasjon og digital kunst hos oss.

- Ved HINN lærte jeg spesielt mye om å samarbeide på tvers av flere felt og om ulike faser i spillproduksjon. Research, planlegging, nysgjerrighet og dedikasjon er viktige nøkler å bruke både da du jobber på egne skoleoppgaver, og sammen i en prosjektgruppe som denne.

- Når jeg startet på studiet var jeg egentlig helt fersk på animasjon, så det jeg lærte i studietiden er absolutt det jeg tar som det viktigste jeg lærte for dette prosjektet og min egen utvikling, sier Marius. Han søkte seg inn på bachelor i animasjon og digital kunst rett etter videregående, og har siden tatt et år med musikk og årsstudium i AR og VR, et videreutdanningstilbud som gir studentene kunnskap og ferdigheter i Virtual Reality og Augmented Reality.

Kevin, som er utdannet spilldesigner og er selskapets programmerer og kunnskapskilde når det kommer til spillutvikling, har som Marius og Mathilde tatt årsstudium i AR og VR hos oss.

- Vi har fått fantastiske tilbakemeldinger med støtte fra hele verden så langt. Om kort tid vil vi sende inn en søknad til Norsk Filminstitutt og håper at de ser på oss som et fullverdig prosjekt som det er verdt å støtte i tiden som kommer, avslutter Kevin.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 2. sep. 2021 09:30 - Sist endret 2. sep. 2021 09:30