Trine står bak en rekke seersuksesser

Forræder, Norske Talenter, Maskorama og Idol har en ting til felles. Vår tidligere student Trine Slaatsveen har vært involvert i de ulike produksjonene.

Portrettfoto av Trine Slaatsveen i et mørkt TV-studio.

Trine Slaatsveen har vært involvert i en rekke seersuksesser etter fullførte studier på Lillehammer. Foto : Privat. 

– Jeg har fått jobbe med så utrolig mye spennende siden jeg fullførte studiene i 2012, men høydepunktet er nok Maskorama. Hemmelighetskremmeriet ga det en ekstra dimensjon med mye hemmelighold og krevende logistikk. Det utfordret oss ekstra, og da blir jeg ekstra stolt av å se hvilken suksess det ble, sier Slaatsveen.

Studerte TV-ledelse på Lillehammer

Fra 2009 til 2012 studerte hun prosjektledelse på fjernsyn på TV-skolen, mer eller mindre tilsvarende dagens bachelor i prosjekt- og produksjonsledelse for dokumentar og TV. Nå jobber hun som linjeprodusent i tv-produksjonsselskapet Fremantle. Som produksjonsleder her har hun vært involvert i å produsere en rekke serier som har tatt publikum med storm.

– Det er et stort ansvar å være produksjonsleder, men det er godt å se at arbeidet ofte gir gode resultater. Personlig ble jeg tatt litt på senga av å se hvor stor suksess Maskorama faktisk ble. Sammenlignet med å jobbe som lege og sykepleiere tenker man gjerne at å jobbe i TV-bransjen ikke er så betydningsfullt, men under pandemien fikk jeg selv erfare hva TV kan gjøre med psyken til folk. Vi klarte å være et lyspunkt for mange i en tung tid, og at særlig barn elsket det var litt rørende, sier Slaatsveen.

Adgangskort for crew-medlemmer av Maskorama liggende på en lys benk.
Maskorama er en av produksjonene Trine har vært involvert i. Foto : Privat. 

Nå er 34-åringen fra Moelv i gang med å planlegge sesong 4 av Maskorama, men det er langt fra det eneste hun jobber med. Seersuksessen Forræder var hun også involvert i fra sesong 1, og to nye sesonger er planlagt, der innspillingen til sesong 2 er godt i gang. Hun har tidligere også jobbet som produksjonsleder for Jakten på Kjærligheten, Idol og Norske Talenter.

– Maskorama står som en tydelig produksjon, mens jeg liker å kalle Forræder som den lille babyen som vokste seg til å bli en suksess, men jeg vil også trekke frem Idol. Som leder var det utrolig krevende å navigere sesongen da pandemien inntraff, siden det hadde innvirkning på både redaksjonen, crewet, deltagerne og publikum, sier Slaatsveen.

Sterk tilknytning til Innlandet

Trine er opprinnelig fra Moelv, og beskriver seg selv som en klassisk skoleflink pike på ungdomsskolen. Hun gikk medier- og kommunikasjon på videregående i Hamar, der interessen for TV for alvor ble vekket. Det førte henne videre til Danvik folkehøgskole, etterfulgt av ett år i praksis hos Mastiff, og så tilbake til Innlandet og TV-skolen.

– Jeg fikk tilbud om flere stillinger som produksjonsassistent etter året på folkehøgskole, men var opptatt av å skaffe meg en skikkelig utdannelse. På TV-skolen fikk jeg muligheten til å fordype meg i ledelsesfaget ved å lede team og jobbe i produksjon. For meg personlig var det bra at jeg tidlig fikk mye ansvar på studiet, sier Slaatsveen.

Allerede det første året på studiet fikk hun lederansvar, og hun var blant annet produksjonsleder på Gullrutens fagpris. Hun beskriver studentene på kullet som motiverte og dedikerte, der det var stort rom for kreativitet.

– Studiet var veldig virkelighetsnært og relatert til hva som ventet oss i arbeidslivet. Produksjonene hadde akkurat de samme mekanismene som ute i det virkelige liv. Studenter fra TV-skolen har et svært godt rykte ute i bransjen. Man vet at studenter fra TV-skolen tar studiene seriøst og er godt rustet for det som venter, sier Slaatsveen, som i Fremantle har jobbet sammen med to av sine beste venninner som hun ble kjent med på studiet.

Portettfoto av student Trine Slaatsveen i et mørkt TV-studio.
Trine studerte ved høgskolen fra 2009 til 2012. Foto : Privat. 

Rett ut i relevant jobb

Etter studietiden fikk Trine en rekke jobbtilbud og valgte en stilling i Funkenhauser, der hun fikk være produksjonsleder for Brille. Deretter jobber hun i utviklingsavdelingen til Strix før hun havnet i Fremantle.

Trine har over flere år jobbet som produksjonsleder, men nå har hun fått en litt mer egendefinert stilling i Fremantle. Som linjeprodusent er hun en av de to øverste lederne i en produksjon, og fungerer i praksis ofte som en overordnet produksjonsleder, som blant annet jobber med budsjettering når ulike prosjekter pitches inn, bemanning, kontakt med underleverandører og ulike avtaler. Litt forenklet kan man si at hun er en slags produksjonssjef som sørger for at prosjektet står godt på bena.

– Det viktigste jeg tok med meg fra studietiden var miljøet og det faglige og sosiale fellesskapet. Å jobbe i TV-bransjen handler om å spille på lag og bidra inn i et team. Alle ledd må fungere for å nå et mål, og på TV-skolen hadde vi mange team bestående av gode lagspillere. Man møter mange ulike personlighetstyper når man jobber med TV, og som leder må jeg kunne kommunisere godt med dem alle, sier Slaatsveen.

Et TV-studio med mange skjermer.
Som produksjonsleder har Trine det overordnete ansvaret for en rekke produksjonern i regi av Fremantle. Foto : Privat. 

Selv beskriver hun seg selv som en lyttende leder med et iboende behov for å se og vise at hun tar hver enkelt på alvor. Hun er et omsorgsmenneske hvor produksjonsgleden og engasjementet for faget skinner tydelig gjennom.

– Jeg har lurt mye på hva som er neste steg for meg siden jeg har allerede har nådd mange av målene jeg har satt meg.  Men jeg kan og vil selvfølgelig utvikle meg enda mer som leder i fremtiden, avslutter Slaatsveen.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 20. mars 2023 13:16 - Sist endret 5. feb. 2024 15:50