Har 27 ansatte med tilknytning til HINN

Ved Nybu bofellesskap jobber både nåværende og tidligere HINN-studenter innen spesielt vernepleie for å fremme livskvaliteten til personer med funksjonsnedsettelser.

En dame med mørkt hår og brun genser som drikker kaffe med en mann i mørk genser.

Sigurd er en av åtte beboere i Nybu bofellesskap. Her tar han en kaffe med vernepleiestudent Tea Birgitsdatter Fallås.

Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet

– Å ta bachelor i vernepleie og nå jobbe som vernepleier handler for meg om å kunne hjelpe mennesker med å mestre hverdagen på en best mulig måte og tilrettelegge for god livskvalitet. Å være vernepleier i et bofellesskap er en god måte å få brukt det man lærer gjennom studiet. Som vernepleier i Nybu bofellesskap får jeg muligheten til å ha en aktiv og variert hverdag med god faglig jobbing, sier Gaute Homme Falklev.

Han er en av mange tidligere studenter fra Høgskolen i Innlandet som nå jobber i Nybu bofellesskap etter at han fullførte studiene våren 2022.

– I løpet av studietiden startet jeg å jobbe her i en helgestilling på 25 prosent da bofellesskapet åpnet i 2019. Stillingsprosenten gikk opp til 100 prosent da jeg fullførte studiene, sier Homme Falklev.

Vektlegger fysisk aktivitet

Bofellesskapet, som har et særlig fokus på aktivitet og ernæring, har åtte leiligheter til åtte beboere med nedsatt funksjonsevne.

En av beboerne er Sigurd, som sammen med Gaute og Tea Birgitsdatter Fallås skal til Hafjell for å kjøre sitski, et hjelpemiddel som er spesielt utviklet for at personer med nedsatt funksjonsevne skal kunne delta i fysisk aktivitet om vinteren.

Mann som hjelper en annen mann med å ta på seg ytterklær.
Fysisk aktivitet står sentralt ved Nybu bofellesskap. Her gjør Gaute og Sigurd seg klare før avreise til Hafjell. Foto: Håkon Boye Bergum/Høgskolen i Innlandet.

– Jeg går på jobb hver dag og tenker at jeg bidrar til at mennesker får et bedre liv. Det føles både viktig, godt og riktig, og når vi er her driver vi også med morsomme ting, sier Birgitsdatter Fallås.

Tea studerer bachelor i vernepleie, deltid, noe hun kombinerer med jobben ved Nybu bofellesskap. Et praksisopphold over tolv uker med målrettet miljøarbeid markerte starten.

– Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg ville jobbe med en annen brukergruppe siden jeg ikke hadde noen erfaring med mennesker med utviklingshemming, men etter å ha blitt kjent med denne gruppen ønsker jeg å bli værende her i Nybu en god stund, sier Birgitsdatter Fallås.

Etter frokost og litt forberedelser er Gaute, Tea og Sigurd klare for avreise til Hafjell for en aktiv vinterdag i stil med bofellesskapets visjon om å legge til rette for fysisk aktivitet. Til vanlig er det ridning på tirsdager.

– Det er en unik kultur her, hvor vi får tillit til å jobbe litt som vi vil. Samtidig har vi godt utviklede fagsystemer og metoder for å sikre lik praksis. Det føles trygt å jobbe her og vi har en ung beboergruppe som er med på veldig mange forskjellige aktiviteter, sier Birgitsdatter Fallås.

– Det er meningsfylt å jobbe målrettet for at beboerne skal kunne utvikle seg i takt med egne forutsetninger, sier Homme Falklev.

Tre mennesker som sitter sammen i en gruppe ute i snøen.
Gaute og Tea jobber kontinuerlig for å legge til rette for fysisk aktivitet på arbeidsplassen. Denne februardagen er de to sammen med Sigurd i Hafjell. Foto: Dagny Eline Hagen.

Etablert i 2019

Nybu bofellesskap ble etablert i 2019 og er et døgnbemannet bofellesskap bestående av miljøterapeuter, miljøarbeidere og assistenter. Leder Hanne Mette Ensrud råder over 20 årsverk, der mange har tilknytning til Høgskolen i Innlandet.

– Vi er et bofellesskap som nærmest svømmer i fagfolk, så jeg som leder har vært superheldig. I tillegg til studenter innen vernepleie og andre i sosialfag har vi også idrettsstudenter fra HINN med mye relevant kompetanse innen fysisk aktivitet og ernæring som passer godt inn hos oss. Vi fokuserer på målrettet miljøarbeid og benytter anvendt atferdsanalyse for å nå det målet, sier Ensrud.

At Gaute valgte nettopp vernepleie på Lillehammer høsten 2019 handler i stor grad om at studiet fokuserer mye på atferdsanalyse.

– Det er et verktøy vi bruker mye her. Det handler mye om at vi strukturer arbeidet, samt synliggjør og analyserer de ulike problemstillingene. Relasjonskompetanse er noe fra studiet jeg også har mye nytte av, sier Homme Falklev.

To menn som kjører alpint ved hjelp av sitski i Hafjell.
Gaute får bruk for mye av det han lærte på bachelor i vernepleie som ansatt ved Nybu bofellesskap. Foto: Dagny Eline Hagen.

Har rekruttert mange fra HINN

At bachelor i vernepleie i stor grad retter oppmerksomheten mot nettopp atferdsanalyse peker Hanne Mette på som en naturlig forklaring på at så mange HINN-studenter har fått jobb i Nybu bofellesskap. 27 av de 43 som jobber der nå har en tilknytning til Høgskolen i Innlandet ved at de enten har eller nå studerer ved HINN.

– Vi har spesielt mange vernepleie med bakgrunn fra HINN, og det var også litt av intensjonen min da vi etablerte bofellesskapet. Jeg ville ha en hovedvekt av vernepleiere blant miljøterapeutene. Her jobber vi veldig atferdsanalytisk, og siden HINN er en utdanningsinstitusjon med mye fokus på anvendt atferdsanalyse i vernepleiestudiet, stiller studentene derfra sterkt når vi lyser ut stillinger, sier Ensrud.

Hun sier de vanligvis har en god søkermasse ved utlyste stillinger, men at de som har studert bachelor i vernepleie på Lillehammer ofte skiller seg positivt ut.

– Selv om vi gjør mye aktivt og morsomt i hverdagen med beboerne våre, så ligger fagligheten i grunn for alt det vi gjør, sier Ensrud.