Tilbyr master for sykepleiere

Master i klinisk sykepleie med spesialisering er et studium ved Høgskolen i Innlandet der du kan spesialisere deg innen kreft, intensiv eller operasjonssykepleie.

To sykepleiere i operasjonssal.

Master i klinisk sykepleie er et studium med tre spesialiseringer ved HINN. Foto : Privat.

– Det har de siste årene skjedd store endringer i de ulike fagområdene innenfor helsetjenesten. Pasienter som mottar helsetjenester er eldre, sykere og har mer komplekse og sammensatte sykdommer enn tidligere. Forventningene til helsevesenet har økt, og sykepleietjenesten er avhengig av å ha flere spesialsykepleiere med fordypning ii ulike fagområder, sier studieprogramansvarlig Randi Kristin Vangen Skyrud.

Erstatter tre videreutdanninger

Master i klinisk sykepleie kvalifiserer til avansert klinisk yrkesutøvelse, undervisning, sykepleiefaglig ledelse og fagutvikling. Det er samlingsbasert, har nettundervisning, og omfatter også veiledet praksis. Det er også mulig å avslutte studiet etter fire av seks fullførte semestre, slik at du får en videreutdanning med 90 studiepoeng innen valgt spesialisering, mer eller mindre tilsvarende slik Oda Østenengen gjør innenfor intensivsykepleie. I løpet av studietiden på videreutdanningen har hun hatt praksis på intensivavdelingen ved Elverum sykehus.

– Jeg ønsker å videreutvikle meg som sykepleier. Siden jeg fullførte bachelorgraden i 2015 har jeg innsett at jeg er spesielt opptatt av det akutte og sykdommer. Både jeg og ledelsen på arbeidsplassen min har nok hatt en gjensidig forventning om at jeg skulle ta videre studier og spesialisere meg på et eller annet tidspunkt, men det var jeg som var aller mest på hugget, noe jeg er veldig glad for i dag, sier Østenengen.

To intensivsykepleiere på jobb.
Oda Østenengen utdannet seg til intensivsykepleier hos oss. Foto : HINN.

I januar 2021 startet hun på videreutdanning i intensivsykepleie ved Høgskolen i Innlandet. I tråd med nasjonale retningslinjer ønsker Fakultet for helse- og sosialvitenskap ved HINN å utvide videreutdanningene innen intensiv, operasjon- og kreftsykepleie, deltid. Master i klinisk sykepleie med spesialisering er resultatet.

– Studiet passer for studenter som er målbevisste og som ønsker en høyere kompetanse enn det en bachelorgrad gir. Studentene får i studietiden muligheten til å opparbeide seg en større faglig trygghet i sin yrkesutøvelse, sier Vangen Skyrud.

Tre ulike fordypninger

Master i klinisk sykepleie med spesialisering består av tre fordypninger. I tillegg til intensivsykepleie kan du ta kreftsykepleie og operasjonssykepleie. Ann Kristin Sletvik er blant studentene våre som har videreutdannet seg innen operasjonssykepleie.

– Behovet og ønsket for faglig påfyll har vokst seg sterkere og sterkere de siste årene, men som alenemor med to små barn har det vært vanskelig å få til. Men nå er drømmen realisert med studier innen operasjonssykepleie ved HINN, sier Sletvik.

Hun fullførte studiene sine ved HINN til jul, og er nå i full turnus.

– Som student ved HINN har jeg utviklet meg på alle områder, mye takket være to fantastiske veiledere som har fulgt meg opp. Jeg trivdes med både jobb og studier, og for meg er det nå langt mer motiverende og givende å være på jobb. Jeg gleder meg til å gå på jobb og synes det er kjempegøy å ha fullført studiene. Sett i ettertid så gjorde jeg et godt valg da jeg valgte å videreutdanne meg som sykepleier ved Høgskolen i Innlandet, sier Sletvik.

Østenengen, som har fordypet seg innen intensivsykepleie er også fornøyd med at hun valgte å spesialisere seg som sykepleier. I fremtiden vil hun gjerne fortsette å jobbe ved Elverum sykehus.

– Så lenge det er en intensivavdeling her, vil jeg jobbe her. Jeg føler at jeg utvikler meg faglig, og som ferdigutdannet vil forventningene til meg øke. Det føler jeg meg godt rustet til, og jeg er klar for å ta et større ansvar om det er behov for det, sier Østenengen.

Masterstudium med tre fellesemner

Det nye masterstudiet har tre fellesemner. Det første emnet er patofysiologi, mikrobiologi og farmakologi, det andre er vitenskapsteori, forskningsmetode og kvalitetsarbeid, mens det siste fellesemne er masteroppgaven. I tillegg har studentene i løpet av studieløpet en rekke emner tilknyttet spesialiseringen de fordyper seg i.

– Studentene på masterstudiet får en utdanning med høyere faglig kompetanse som er nødvendig inn i fremtidens helsetjeneste. Det vil gi dem muligheter til å oppnå utvikling- og forskningskompetanse i sykepleiefaget, samt økt faglig trygghet i tverrprofesjonelt samarbeid med andre helsefaglige profesjoner, sier Vangen Skyrud.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 17. jan. 2023 09:58 - Sist endret 15. des. 2023 14:40