Brukte studiene til hjelp i tung periode

Skader og sykdom preget i en periode idrettskarrieren til Filip Fjeld Andersen. Da var studiene et kjærkomment avbrekk. Nå er målet å etablere seg i verdenscupen og fullføre bachelorgraden.

Skiskytter Filip Fjeld Andersen på standplass.

Filip Fjeld Andersen kombinerer idrettskarrieren med studier ved HINN. Foto : Kevin Voigt.

Høsten 2018 startet den nå 22 år gamle skiskytteren fra Geilo på bachelor i rettsvitenskap ved studiested Lillehammer, men siden har ikke alt gått som planlagt. To sesonger har mer eller mindre blitt spolert grunnet atrieflimmer, som er en av de vanligste forstyrrelsene av hjerterytmen. Dette resulterte i tre operasjoner, før han først våren 2020 var i stand til å satse for fullt igjen. I tillegg brakk han ankelen før 2019-sesongen. I denne perioden var det godt å ha studier å rette oppmerksomheten mot.

– For meg var det to sesonger som gikk veldig trått, og spesielt på vinteren synes jeg det var tungt da jeg måtte holde meg i ro innendørs mens treningskamerater trente og konkurrerte.

I denne tunge perioden, da hans egen fremtid som idrettsutøver var usikker, var det å ha en plan B i form av studier nyttig for å holde humøret oppe.

– Heldigvis hadde jeg studiene å konsentrere meg om, og jeg fikk faktisk tatt flere fag enn planlagt på denne tiden, sier Filip.

Har toppidrettsstatus ved HINN

Filip bor på Lillehammer, der han studerer bachelor i rettsvitenskap med toppidrettsstatus. Selv før skadeproblemene var han ikke i tvil om at han ønsket å kombinere satsingen på idrett med studier.

– Jeg er opptatt av å ikke tenke på idrett hele tiden, så derfor var jeg tidlig klar på at jeg ønsket å utnytte de første årene som junior til å studere. Jeg liker å utfordre meg selv også utenfor idretten, og ser på det som en fordel å komme inn i et annet miljø og omgås personer som ikke er idrettsutøvere hele tiden, forteller Filip.

Utøver i skisporet.
Filip satser på å etablere seg i verdenscupen denne sesongen. Foto : Kevin Voigt.

Da han flyttet til Lillehammer fra Geilo var han klar på at han ville studere noe han kunne få bruk for etter karrieren.

– Jeg ville bruke tiden godt, og ikke kun studere for å få stipend. Jeg vurderte studier innen idrett, men valgte rettsvitenskap, blant annet fordi jeg ville tenke på noe helt annet enn skiskyting i denne settingen, sier Filip.

Filip er en av mange studenter hos oss med toppidrettsstatus. Med denne statusen får han hjelp med tilrettelegging av studiet slik at han kan kombinere skiskyting og utdannelse.

– Denne statusen var helt avgjørende for at jeg valgte å studere ved HINN. For meg vil idretten alltid ha førsteprioritet, men jeg vil også studere. Nå får jeg god tilpasning, for eksempel ved at jeg får flyttet tidsfrister på arbeidskrav. Det gjør at jeg ikke trenger å bruke energi på studier i tøffe treningsperioder eller når det er spesielt tett program med mange konkurranser, sier Filip.

Sikter mot medaljer og store mesterskap

Forrige sesong imponerte Filip med å vinne IBU-cupen sammenlagt. Han vant også sprintcupen og debuterte i verdenscupen i Östersund. Når verdenscupen i skiskyting starter opp siste helgen i november, står han igjen på startstreken i nettopp Östersund.

– Målet mitt som idrettsutøver er å etablere meg på laget som går verdenscuprenn og gå distanser i både VM og OL. Jeg vil bli så god som mulig, kunne leve av idretten og ta medaljer i store mesterskap. På kort sikt denne sesongen vil jeg ta et steg nærmere toppen, sier Filip.

Vil ha relevant jobb etter karrieren

Som 22-åring har han forhåpentligvis en lang idrettskarriere foran seg, men på lang sikt er han klar på at han ønsker å bruke kompetansen han har fått på studiet i jobbsammenheng. Planen er å fullføre bachelor i rettsvitenskap våren 2022, for deretter å konsentrere seg 100 prosent på karrieren som skiskytter. Når karrieren er over, vil han ha et godt utgangspunkt i møte med arbeidslivet.

– Jeg føler at jeg har et fortrinn når jeg legger opp sammenlignet med mange andre i min situasjon. Jeg kan trolig gå rett ut i jobb, eller studere videre. I tillegg har jeg allerede nå stor nytte av det jeg har lært. Jeg har i mye større grad enn tidligere blitt bevisst på mine egne juridiske rettigheter i møte med for eksempel sponsorer, sier Filip.

Akkurat hva han ønsker å jobbe med i fremtiden har han ikke bestemt seg for, men han utelukker ikke en jobb innenfor idretten knyttet opp mot rettsvitenskap.

– Dette ligger noen år frem i tid, men det viktigste for meg er at jeg får brukt det jeg har lært i jobbsammenheng. Jeg er veldig glad for at jeg valgte å kombinere idrettskarrieren med studier, spesielt her på Lillehammer. Jeg har hele veien hatt en god dialog med koordinatoren min og lærerne. Jeg har hørt eksempler fra andre utdanningsinstitusjoner hvor dette ikke har fungert optimalt, men personlig er jeg veldig fornøyd, avslutter Filip.

Av Håkon Boye Bergum
Publisert 11. nov. 2021 10:20 - Sist endret 28. apr. 2022 13:36